AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.521

Ansvar vid försäljning av bil från egen firma

Hej,

När man säljer en bil från ett eget AB vilken ansvar har man då mot en privat köpare?

Gäller en förmånsbil som ska säljas.

Vid försäljning som privatperson till en annan privatperson finns ju i princip inga åtagande n alls vid fel osv. Men vad gäller vid försäljning från AB till privatperson?

Tacksam för svar!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är man näringsidkare gäller konsumentköplagen som lägger stort ansvar på dig som säljande företag. Finns ingen skrivelse om annat i KKL.
Exempelvis här ansågs en fiskare sälja en motor som näringsidkare trots att den inte var hans verksamhet: Länk

MEN, jag är helt övertygad om att jag läst någon annanstans att det är olika regler om man är en bilfirma eller bara råkar vara ett AB med annan verksamhet. Men jag kan inte hitta den nu :-(

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
" "Ett ytterligare villkor för lagens tillämplighet är att försäljningen ligger inom ramen för näringsidkarens yrkesmässiga verksamhet. Detta krav syftar huvudsakligen till att undanta fall då en person, som i och för sig är att betrakta som en näringsidkare, säljer en vara under sådana förhållanden att han därvid måste anses handla i sin egenskap av privatperson. Det kan t.ex. röra sig om att en företagare säljer sina privata möbler."

Typ den skrivelsen letade jag efter

-------
//Lövet
Tack för intressant svar
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Andreas svar med citatet säger ju ingenting. Det är väl självklart att om ett AB säljer av en förmånsbil att det är inom ramen för vad som är deras "därmed förenliga verksamhet".
Verdi
Hur går det egentligen till? Om jag säljer en förmånsbil så är det väl leasingföretaget som står som säljare? Firman har ju aldrig ägt bilen utan bara leasat den.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant artikel om detta problem:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det enklaste är väl att man tar mellansteget och köper loss bilen själv av leasingbolaget och säljer bilen privat.
Lite oklart alltså.

Köpa ut privat eller sälja via KVD kanske bör fungera. Jag får väl ringa konsumentverket och fråga. KVD lär väl säga att det är okej då de vill sälja sina tjänster.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man säljer via KVD går de in som ägare mellan dig och köparen. Alla reklamationer hamnar alltså hos dem.

-------
//Lövet
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Man ska akta sig lite för att köpa ut en förmånsbil privat speciellt om man säljer den ganska så omgående. Skatteverket brukar ha synpunkter på detta.

Texten som Andreas klippt in kan jag inte tolka på annat sätt än att om du säljer din företagsbil till en privatperson så är du skyldig att stå med garantier.
Länk

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Såg att Johan B redan klistrat in samma artikel som jag. Edit tack.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.