|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop. Har fått problem med bilen som jag blir helt tokig på.. För att göra en lång historia kort.. Har använt bilen dagligen sen november förra året utan problem. Nu när jag körde till stan förra månaden gick den dit helt utan problem. inga alls.. Sen påväg hem i en uppförsbacke känner jag hur den plötsligt börjar "mota".. Stannar på parkeringsficka och den går väldigt oroligt, typ 2-3 cylindrar. stänger av å startar den, går exakt lika dåligt.. Har inte lyst någon varningslampa eller något konstigt alls. börja bara gå dåligt helt plötsligt. Efter ca. 3 timmar är jag hemma på gården och ser då när jag trycker på tändningen att den varnar för lite kylarvatten. Visade inget sånt innan utan det har försvunnit när den stått avstängd. Ringt runt och hört med diverse folk men inte fått något bra svar. Vissa säger spridare, vissa egr osv. Men inga felkoder på varken spridare eller egr.. Problemet nu är att den tänder men startar inte. Tömt ut oljan och såg de va lite vatten i den men enligt mekaniker och mig själv känns de riktigt knepigt att topplockspackningen ska gå sönder bara sådär och utan varmgång..? Går runt fint på startmotorrn utan problem och inga missljud som hörs. kollat felkoder med INPA och fått 452A - partikelfiltersystem 41ED DDE - steuergerät intern Bilen är förövrigt optimerad (M performance) Men tycker den borde starta i vart fall.... Även tagit lös egr kylaren men ser inga konstigheter.. Blir tokig snart och nästa steg blir nog verkstaden om jag inte får till det... Är det någon som har råkat ut för något liknande eller har någon aning om vad det kan vara?? Vill bara få igång skiten iaf.. :) Mvh Dennis | |
| Hur långt har bilen gått? Igensatt partikelfilter låter inte otroligt... | |
|
Bilen har gått 19500 mil. Ja jag har tänkt lite i dom banorna jag å men borde den inte starta? Å vattnet i oljan? :) Kan de va egr kylaren i samma veva eller nå? Dumt de inte är nå tempmätare i bilarna så man kan se om den gått kall så de inte regenerats osv.. |
|
| Tror inte egr är problemet. Om den spricker går vattnet in i förbränningrummet och inte i oljan. Brukar resultera i vit rök från avgaserna. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det ingen som funderat eller tagit notis till felkoden 41ED?!?! Speciellt när det rör sig om en crank no start situation. 41ED är ju en felkod som pekar på ett internt fel hos DDE, dvs själva hjärnan i hela motorstyrsystemet (som är den som har full kontroll över allting inklusive startscenariot). Jag är inte säker, men 41ED kan vara kopplat till någon del av sekvensen för startspärrupplåsning (det ska bytas ut nycklar, man ska cykla fram nya nycklar enligt en rullande lista, etc etc etc). Lite osäker på hur EWS/CAS fungerar på så nya bilar som -09, men generellt sett är EWS/CAS uppdelat i två faser. Första fasen handlar mer om nyckelverifiering och får man OK här så släpper man på startmotorn. Andra fasen handlar mer om verifiering internt styrboxar emellan (EWS/CAS och DME/DDE utbyter nycklar och annat junk) och får man OK här så släpper man på bränsle (och gnista när detta används). Här har jag beskrivit mer ingående vad som händer och vilka varianter som finns Länk Rekommenderar att lämna in på verkstad. Men följ gärna upp i tråden vad som händer och vad problemet var! |
|
Tack för ett bra svar (bmw-slangen) :) Har funderat lite på denna felkod faktiskt och hört diverse om startspärrar hit å dit. Men när bilen "småtänder" men inte tillräckligt för att starta är jag lite brydd. men somsagt det ligger ju en felkod där. :) Men att det bara blir sådär mitt under färd? Bilen börjar gå på två-tre burkar å så? Å sen vattnet som tillkom i oljan? Bytt olja nu och kört lite på startmotorn å än så länge syns inga spår av vatten igen iaf. Men det kom ju dit på nå vänster... Självklart blir de uppföljning på detta när det är ordnat för det verkar som jag är den första i världen med detta problem... haha... Men somsagt lägger ut det här ifall någon har bra koll på detta. Alla tips är tips. :) Mvh Dennis |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett eventuellt problem med EWS förklarar ju tyvärr inte de problemen som uppstod kort innan den vägrade starta. Kanske är det en wild goose, det kanske är en gammal felkod som ligger där och skräpar. Kanske är det ändåså relaterat. Kanske det finns en gemensam nämnare eller komponent (alltifrån jordfel till glapp). Men vanlig, hederlig, systematiskt felsökning råder bot på allt detta! :-) Exempelvis så kollar man på tre röda sekunder med kaffekoppen i ena näven och tex noidl-light i andra näven om DDE försöker styra spridarna eller inte. Ser man att DDE försöker styra spridarna kan man avskriva allt som har med EWS att göra. Radera felkoder och prova starta igen är också ett annat sätt att skaffa mer kunskap om situtionen. Så in med den på en verkstad så felsöker de (iallafall startproblematiken) på nolltid! Man får ju börja där... Svårt att felsöka det andra om man inte ens får igång motorn om vi säger så :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.