AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.922

E61 sportstolar världens oskönaste stolar?

ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Jag har precis införskaffat mig en 525d 2007 LCI m-sport.
Provkörde bara bilen 10min innan jag slog till, hemresan 2,5h och kände redan efter en halvtimme hur ont jag fick i svanken/nedre ryggen. Tänkte att stolen kanske bara var felinställd.
Men idag har jag provat alla möjliga ställningar och det känns i ryggen redan efter 15 minuter körning. Alltså det känns som stolarna trycker onormalt mycket på svanken. Sambon sa samma sak innan jag ens nämn något.

Sportstolarna i E61, är dom så här eller har jag missat nått?
Måste vara en inställning. Kan du inte justera "bort" svanken för din stol bör väl vara elektrisk?
Om du har inställningarna sparade i nyckeln så måste du spara dina nya inställningar med nyckeln i (om du nu har keyless go). Så fungerar i varje fall mina komfortstolar och jag har minimerat svanken för det är ett elände om man inte får stöd för skuldrorna.
Min hustru gillar inte heller sportstolarna av många anledningar. Hon har/haft dem i både E46 och E87 och jag håller med henne. Bästa BMW stolen var en std stol i E36 med skön plysh.
Bästa stolarna har annars Saab resp Volvo.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade varit överlycklig med svankstöd. BMW tar ju extra betalt för detta iaf tog dom detta till E90/91 sportstolar. Medans det e i princip standard i varenda bil som säljs av andra märken. Vet inte hur sportstolarna är i E60/61 men i E90/91 trycker dom duktigt på övre delen av låren mot höfterna.
ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Stolen är halv el, men det finns ju så många andra inställningar på stolen men något att justera svankstöd hittar jag inte.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är inte så att du har svankstöd som tillval och det är utskjutet i yttersta läget? Läst i instruktionsboken hur du justerar svankstöd, om u nu har det?

Förutom det faktum att man får betala extra för svankstöd så är jag väldigt nöjd med sportstolarna i 1 till 4-serien. Har nog inte suttit i skönare stolar än så. Men 5-serien ser ut att ha större fåtöljer och jag åker dessutom väldigt lite 5-serie så de har jag sämre koll på.
ad
16
addell
525d E61 LCI M-sport
Har kollat i manualen och justerbart svankstöd är ett tillval jag inte har. 10 minuter tar de innan jag får ont i ryggen. Värken i ryggen sitter även kvar efter bilfärden, även om den är väldigt svag så håller den i 1-3 timmar.
Byta ut stolarna känns dyrt. Hittar jag ingen lösning så får jag sälja bilen.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Känner igen det. Kan inte heller åka sportstol för ryggen (E81). Har tillfälligt satt i en "vanlig" E90-stol, men letar annan stol.

(Sportstol E36 var ok.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.