AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
470

adapter till open air filter?

Jo
12
Joooakim
325ix -88
Är det någon som vet om det finns någon färdig adapter
mellan luftmassomätaren och ett koniskt open air filter på en 325:a -88? anslutningen mellan luftboxen och luftmassomätaren är nämligen fyrkantigt..
// Joakim
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det är jag hundra procent säker på. Jag har nämligen en likadan, fast jag gjorde min i rostfritt själv sen elpolerade jag den... betydligt snyggare!
Je
72
Jensa
325i cab -87
320i -88 M50B25 turbo
320i-85
Ja, det finns färdiga adaptrar mellan luftmängdsmätaren och det öppna filtret.
/Jensa
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det blev fel, trött, jo det finns att köpa det vet jag. De är inte särskilt dyra heller tror jag. Ring närmsta trim-dels handlare!
DR
47
DRutström
525 TDS Touring -94
Hej,

Jag har likt många andra noterat ett problem med dessa såkallade adaptrar. Dom tar inte hänsyn till AMM's funktion fullt ut.

En orginal luftfilterbox är vanligtvis konstrukerad enligt teknikens alla konster för att upp nå såpass laminärt flöde som det är möjligt.

Monterar man då ett filter direkt, eller nästintill direkt på AMM så kommer det uppstå turbulens och liknande aerodynamiska fenomen som är av ondo.

SKA man nu prompt ändå ha öppet filter, och är lite utav en effektjägare, se då till att längden på röret mellan AMM och filter är minst 1,5x rörets area.

Det var mina två cent.

Mvh
David
Jo
12
Joooakim
325ix -88
tack.. då ringer jag..
// Joakim
HL
82
HL
325iM -88
Jag köpte ett JR-filter på 70mm. Hade samma problem, anslutningen var ju fyrkantig. Då kollade farsan i en äldre 318 e30 och där var anslutningen rund och exakt 70mm! Så det var bara att ta från den. Ingen adapter här inte. :)

Alltså vi tog bara en lite plåtbit som gick från fyrkantig till rund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.