AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.790

Elsufflett går inte att fälla ner men funkar att fälla upp

Pa
25
Panne
Z3 2.2 -01
Märkte idag att det inte hände något när man tryckte på knappen för att fälla ner suffletten på z3:an.
Men att fälla upp från nedcabbat läge funkade utmärkt med knappen (fick ställa motorn i manuellt läge för att få ner den först)
Någon som har ett vettigt tips att ge?

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Du trampade väl på bromspedalen och vek upp framkanten ;).
Annars kan jag tänka mig att microbrytaren i caben är kass.
Hej!
Jag jobbar med en liknande situation på min Z3. Mikrobrytaren när du tiltar upp framkanten kan vara sönder. I mitt fall verkar den ha fått olja i sig och jag har beställt en ny för ca 750 kronor. I mitt fall fälls sufletten efter det att jag hållt upp framkanten en stund och då verkar det bli kontakt. Dock är det så att mikrobrytaren är i sig inte riktningskännande. Skulle den vara totalt sönder eller dess ledning sönder, fungerar det inte vare sig upp eller ned. I mitt fall blir det som sagt kontakt efter en stund, och denna kontakt förblir till så länge sufletten är nere.
Jag har studerat elschema ingående. Det är inget magiskt med inkopplade datorer o.d. Vi vet i ditt fall att pumpen fungerar, går motorn på ena hållet bör den även fungera på andra hållet. På själva pumpenheten finns två reläer, skifta plats på dessa och kolla ifall endast den andra riktningen då fungerar. Då vet vi ifall reläet är helt eller trasigt
Naturligtvis måste bromsljuset fungera, kolla detta.
Är det så att den aldrig går att fälla och byte av reläers inbördes ej påverkar så att den fungerar i motsatt riktning, skulle jag vilja påstå att manöverknappen är sönder.

Tekniskt sett: Bromsljusledningen går till knappen i instrumentbrädan som avgör om upp-relä eller ned-relä skall aktiveras. Mikroswitchen är kopplad på jordsidan på båda reläerna.
Pa
25
Panne
Z3 2.2 -01
Har testat att byta plats på reläerna men ingen skillnad.
Bromsljusen fungerar också.
Mikrobrytaren i suffletten klickar och verkar fungera, (den bryter processen när man klickar på den vid uppfällningen av suffletten, är väl så det ska vara?)
Det märkliga är att när man fäller upp suffletten elekroniskt till den är precis ovanför huvudet så funkar det att cabba ner med knappen. Men faller den längre fram mot rutan så är det helt dött.

Måste vara glapp i någon sladd.
I vilket fall så var jag på Bmw verkstad och de ska ha mellan 2000-5000 tusen för bara en felsökning, inte klokt.
Får väl använda den manuellt i fortsättningen.

Jag tror att du har kabelbrott. Innan jag blev ägare till min bil hade de fel på sufletten, det framgår av bifogade kvitton. Vad BMW bytte var mikroswitch med sladd samt knappen i instrumentbrädan. Det kan ju knappas varit båda grejerna, det är nog så att de byter tills det fungerar. Du kan beställa dessa grejer för dryga tusenlappen och skippa BMW felsökning.

Egentligen har jag ungefär samma problem som du. Så länge cabben är ovanför huvudet går det utmärkt både upp och ned. Men har taket varit stängt och skall öppnas, kan det ta upp till 5 sekunder innan det börjar öppna. Om jag inte fixar det, tror jag att jag är i samma situation som du.
Min mikroswitch har utmärkt klickljud, med det är inte säkert att den har god elektrisk kontakt. När den är bytt skall jag mäta resistansen på den. Inom några dagar har jag reservdelar och skall testa.
Jag monterade ny mikroswitch. Nu fungerar allt. Tog loss och mätte brytaren. Visst klickar det som det ska, men elektriska kontakten är dålig, varierar mellan 50 -150 ohm.
Jag tog itu den. Det är extremt små klena fingrar, även för att vara en liten mikroswitch.
Det är så att det enda denna switch skall koppla är ett relä, det du skiftade plats på. Effekten är låg. När spänning och effekt är låg kan små brytare börja krångla, för att det bränner inte rent på kontaktytorna.
Även i ditt fall är jag övertygad om att det är mikroswtchen eller dess sladd.
Pa
25
Panne
Z3 2.2 -01
Ok, tack för tipset!
Jag förmodar att det bara finns en mikroswitch, den precis ovanför förarens huvud i suffletten.
Får väl testa att byta mikroswitchen, när ekonomin tillåter.
Var det krångligt att byta?
Var fäster ledningarna i slutet på sladden, är det i bagageluckan eller någon annanstans?
Vet du var man kan hitta något elschema över elcab funktionen?
Det är rätt switch vi talar om. Komplett switch med sladd kostar ca 750 kronor. Anslutningen sker precis bakom dörrstolpen där kolven kommer upp för öppning stängning. Min var lite klurig för att jag har ett fäste för hardtop som måste demonteras för att komma åt kontakten. Sladden går delvis i hardtoppens rörkonstruktion. När jag drog ur sladden från anslutningsändan kopplade jag en ståltråd som följde med, som jag senare använde som dragtråd för att få in den nya sladden i röret. Fortfarande lite klurigt, jag behövde använda lite maskeringstejp runt ändan för att det skulle följa med smidigare i krökarna in och ut ur röret. På den nya sladden får du hylsor för anslutning, dessa hylsor stoppas in i befintligt kontaktstycke.
Man kan även fuska som BMW gjort på min vid tidigare problem. De bytte aldrig sladd, de skarvade uppe vid mikrobrytaren, men då finns en risk att sladden fortfarandet är skadad. I lugn och ro tog arbetet 1-2 timmar, men då har jag hardtop- fästet som måste demonteras. Du behöver även 2 stycken svarta strips för arbetet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.