AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.129

Pinne i expansionskärl borta (E46 330i 02')

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, skulle kolla kylvätskenivå på 330'n. Ser rätt torrt ut, petar till lite på mätstickan för att se om det guppar till. Stickan bara försvann ur sin styrring och syns inte. Ser bara den vita flottören.

Förutom att jag nu har svårt att läsa av nivån nu, vad mer kan hända?
Nån som varit med om samma?

(Bytte expansionskärl och vattenpump o lite slangar för nåt år sen, är rätt osugen på att börja skruva detta igen)

Anders
Hej,

Om nivåvakten i botten på expansionskärlet är ok, har du åtminstone kvar den säkerheten fortfarande.

Lite förvånad är jag av att du kan se flottören. Den har jag aldrig fått syn på. Den verkar skymmas av den där grejen som styr pinnen. Fast kanske har jag inte kollat tillräckligt noga. Med ficklampa?

Hur som helst verkar pinnen vara onödigt dödlig. Praktisk att ha men nog väldigt ofta "frånvarande" på lite äldre bilar. Något år gammal låter dock väl tidigt för good-bye. Köpte du original?

/Lennart
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Samma problem åkte jag på med 550n. Tvungen att byta expansionskärlet eftersom det är integrerat med flottören. När jag sedan vände upp och ner gamla kärlet ramlade röda pinnen ut.....
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, och tack för svar!
Lennart, helt riktigt, med ficklampa kan jag se flottören och även pilla på den med en lång mejsel. Jag kan se cirkeln på den där pinnen suttit. (Brottytan?) Otroligt märkligt, jag gav bara pinnen en liten "dutt" och den sjönk ned för att sen inte synas alls?!
Stämmer, ringen eller styrningen för pinnen är rejält ivägen för att kunna se.
Jag har kört med bilen ikväll (jag var tvungen att använda den) och den håller temp perfekt. Jag fyllde väl på nån deciliter eller två så att flottören fick "flyt".

Jo, expansionskärlet var original, men beggat. Köpte av en forum-vän här på AP och kom från en bil som rullat hälften av min (säkert högst 15k mil).

Kane, bytte du kärl på grund av pinnen? (Som ändå tydligen var kvar) Eller bytte du av generell orsak (läckage?).

Läste om nån som köpt BMW med saknad pinne. Han mätte ca 7.5 cm från lockets kant ner till flottören, då har man rätt nivå.

Anders
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag bytte på grund av saknade pinnen. Ville inte ha den okontrollerat i systemet.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ok, ja det kanske är vettigt att försöka få ur den. Om den nu inte letat sig vidare.
Ska ta o söka rejält med ficklampa etc nere i kärlet först.

För mig som har automat blir det ju ofta lite dyrt att ta loss expansionskärlet då man garanterat har sönder termostaten till automatväxellådans kylning som sitter i botten på expansionskärlet (som ju sitter fast som f-n)

Otroligt klen plast på den pinnen tydligen.

/A.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror faktiskt att det är fysiskt omöjligt att pinnen letar sig vidare i systemet - den står på botten av exp-kärlet och kan inte böjas och åka vidare in i kylaren...

Sedan bedömer jag att det inte är pinnen som går av, utan den lossnar helt enkelt från flottören.

Detta hände på E46:an och jag lät det vara. Senare bytte exp.kärlet ut pga att det sprack i gaveln, men inga konstigheter hände innan dess och pinnen fanns kvar i exp.kärlet när det byttes ut.

Så om man bortser från att det kan bli lite svårare att bedöma nivån i kylsystemet, är det ingen fara att pinnen lossnat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej hade samma problem på min 540 -00
Pinnen gick av men körde utan den i många år
Häll på glykol bilen trycker ur sig om det blir för mycket
Sen har du ju den som varnar i färddatorn om det blir för lite vätska

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med att "överfylla" och hoppas på att överskottet trycks ut, är att ofta öppnar övertrycksventilen i kylarlocket och sprutar ut överskottet MEN samtidigt hinner den inte stänga igen innan en ansenlig (allt för stor) mängd kylarvätska har försvunnit ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, nä, jag läste som sagt att med ett måttband så kan man ju mäta från behållarens övre kant ca "3 inches" ner (borde vara ca 7.5 cm) med ett måttband och där ska måttbandet möta vätskenivå/flottör, då har man rätt mängd.

Jag har p.g.a lite stressigt schema behövt använda bilen en del utan att kunna hinna gå vidare med detta problem, men allt är ok vad gäller motorns temp etc. Kan ge mig tusan på att pinnen är kvar, bara att jag inte ser och når den.

/A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.