|
|
|
|---|---|
|
Äger min första bmw med diesel. Undrar lite grann vad den har för serviceintervall? Bilen är en e91 320d lci 2010 med 184hk motorn. Bilen är servad vid 8900 mil 2015-12-15. Den har gått ca 10200 mil just nu. När ska den servas? Kan man se det i bilen någonstans hur långt det är till service eller liknande? | |
|
Varje gång du startar bilen så syns det under några sekunder hur långt det beräknas vara kvar till nästa service i km, samt ett datum. Du kan även gå in färddatorn och se i detalj för en rad olika punkter, vilket beskrivs i instruktionsboken. |
|
|
Har tittat i bilen nu, och där står det: km 17000 12/2017. Det kan ju inte vara rätt? Det är ju jätte långt. |
|
| Är väl det som kommer först mil eller datum, Den har ju bara gått 1300 mil sen senaste service=3000 mila intervall | |
| Du får kolla symbolen som syns också!! Troligtvis är det oljeservice. | |
|
Jaha ok det är så pass lång serviceintervall alltså. Är det rekommenderat att göra iaf ett motoroljebyte emellan? Vid 1500 mil, eller kanske till och med byta var 1000e mil? |
|
| 3000 mil intervaller är inte absolut. Bilarna kan gå upp emot 4000 innan de säger till om service. | |
|
Jag skulle absolut rekommendera att du gör ett byte vid senast 1500 mil. Beställ LL-04 0/5w-30/40 olja från exempelvis oljaonline.com eller motoroel100.de och köp ett Knecht Mahle oljefilter från AD bildelar/Mekonomen så är du i hamn. Jag gör detta var 1000 mil dels för att det fakto är snorbilligt med olja från Tyskland samt att jag personligen är av övertygelsen att 3-4000 mil mellan oljeservice är att ge sig själv dyra bekymmer i framtiden. Annars gör du som @Grelle och väntar upp emot 4000 mil innan olja och filter byts. // Jonas |
|
Transocean |
1000-1500 mil kör jag innan det är dags. 3000 mil är för långt. Olja och filter är billiga, att byta turbo blir dyrare :-) Om man nu ändå tycker att 3000 mil låter jättebra så rekommenderar jag att byta filtret vid 1500 mil. Detta rekommenderas endast för dom som vill snåla. |
| Alltid trevligt för bilen med lite ny fin olja. Dessutom ett trevligt söndagsnöje:-). Synd bara att oljan blir lika svart några dar efter oljebyte som den var innan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.