|
|
|
|---|---|
|
Hej! En bekant till mig kör en e92 m3 -08 manuell växlad som 1an och 2an gick sönder på i lördags. Bilen i säg har gått ca 6500 mil och jag tycker det är lite väl lite för att växellådan skulle ge efter då det ändå är en M? Bilen är inte heller speciellt hårt körd mer än någongång sådär, den är även Sv-såld. Den var inne på felsökning i Maj då hon upplevde att lådan lät konsigt, men de hittade inget fel. Någon som vet vad som gäller för detta? Går det ta det som fabriksfel? Eller ska man försöka få det på goodwill? Vem ska man ta kontakt med? Bmw? Växellådstillverkaren? Finns det något ungefärligt miltal för vad den borde hålla för enligt bmw själva? Försäkringsbolaget tjurade ihop direkt då bilen är "8år"... Letar och letar men hittar inga direkta svar! Tacksam för svar! Mvh Pontus | |
|
Hej. Eh va? Trasig låda? Hur då? Lite mer info tack. Det råkar inte vara din låda? Nyreggad medlem med exakt samma bil och årsmodell? En "normalt" körd låda runt 6500 mil går bara inte sönder. Ett så kallat "money shift"? Jag har haft 2st M3 E36 som gått 14000 respektive 15000 mil båda med originallåda. Okej att kopplingen kan bli sämre med tiden men det "går bara inte sönder". Berätta gärna vad som hände. /Filip |
|
| Driver bilen på 1 & 2? Går växlarna i med motorn avstängd? Med motorn igång? Om de går i med motorn igång, skrapar det? | |
|
Hej! Haha nej nej, det är faktiskt tjejen jag träffars bil, dom är identiska det är så vi träffades :) Jag är reggad sen 2013 tror jag men inte så aktiv ^_^ Hon gasade på 1an till ca 7k varv, fick inte i 2an med kopplingen nere. Sen fungerade ingen av dem...? Men 3-6an fungerar..? Lådan läcker inte heller? Det hela är skitkonstigt. Senare på kvällen gick det att få i 2an men lådan "Tjöt" bara? Det är precis vad jag menar med. Det borde hålla, därför jag undrar lite vad som gäller med detta och vart man ska ta det vidare? Om någon kan ta på sig ansvaret för att det ska hålla? Money shift är väl när man får i fel växel och motorn övervarvar? Eller har jag helt fel? |
|
|
Money shift påverkar mycket riktigt mestadels motorn men andra delar kan ta stryk, Hoppas det inte blir alltför dyrt. Riktigt grymt par iaf, 2 V8or :) bara att gratulera! |
|
| Om man är alldeles för våldsam så kan man böja en "växlingsgaffel" inne i lådan eller så, men då snackar vi en hel del våldande, förmodligen under en längre tid...Med motorn avstäng, går alla växlarna i o allt känns "som vanligt"? | |
|
Jo ibland ska man ha tur, tycker det är lite häftigt bara fälgar som skiljer just nu men blir ändring på det till nästa säsong! ^_^ Färgkod och utrustningsmässigt är det samma hehe. OCh tackar! :) Jag kan ju inte tala för föregående ägare men hon har ju kört ca 1000 mil, kört försiktigt men ibland gasar man ju, har för mig att hon varit försiktigt med utväxlingen dessutom. Som jag förstod det när hon förklarade så fick hon i 2an efter ett tag men inte 1an. Men det gick inte och köra på någon av dem. 3an till 6an går i och fungerar som vanligt iallfall |
|
| Testa goodwill från BMW, räkna dock inte med nån hjälp. Har ni maxflyt så får ni kanske-kanske en ny låda på goodwill men får betala arbetskostnaden. En ny låda går loss på ca 5200€ hos Länk , den lär vara dyrare hos BMW Sverige. En begagnad låda är ett alternativ, kolla ebay! | |
| Men om den nu behöver våldgästas länge innan det händer och bilen var inne på felsökning på bmw i maj så borde dom ju ha upptäckt att något var fel, eller iallafall en tendens till att det var påväg? Den har ju inte gått överdrivet många mil efter. Jo ska väl förbi BMW i veckan och höra efter. Är det ett alternativ att reparera lådan kanske? Kikade lite på Laga och dom ligger för 22.5k. Mycket pengar för att reparera en bil som inte gått så långt tyvärr! | |
|
Hur ser servicehistoriken ut? Något jobb gjort på lådan tidigare? |
|
| Det är svårt/omöjligt att upptäcka sånt. Skall isf vara om den även fått dåliga synkringar, detta märks främst vid snabba växlingar mellan 1-2-3, När man våldar så slits gafflarna onormalt hårt, det blir klenare/tunnare med tiden, o böjer sig, eller till o med går av? Böjer de sig tillräckligt (eller nåt annat?) så får man inte i växlarna. Så vitt jag vet är det en o samma gaffel som sköter växlingen 1-2 (iaf på 5-växlade lådor Länk ) | |
| Hör med Länk han kan kanske hjälpa? Han är förvisso Getrag expert, men nog borde han kunna ZF med :D. Oavsett vad/hur ni gör, o vem som gör jobbet, så lämna INTE kvar den rasade lådan hos verkstaden, Den har ett ganska högt värde även i detta skick! | |
| Phoenix: Lokala BMW verkstäder (kan inte!)lagar mig veterligen inga växellådor, uppstår det fel i en låda (manuell!) så brukar man få en offert på utbyteslåda. Det är få lådor man kan beställa interna delar till via BMW...Den trasiga lådan har ett "pantvärde", så den skickas tillbaka till BMW, varefter den lagas/renoveras o säljs som e ny (RMFD) låda... | |
|
Jag är inte helt säker men jag har för mig att den är fullservad, är lite osäkert om / när och hur ofta den är oljan i växellådan är bytt, kan höra lite mer med henne när hon vaknat. Ska kika lite mer på den killen och ev ringa och höra. Tacksam för alla svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.