|
|
|
|---|---|
|
Ringde BMW idag för att få prisuppgift på att byta min sportratt mot en M-ratt. 22 000 + minst 1 dags arbete blev svaret! 12 000 för ratten, 9000 för ny airbag (jag som läst här på forumet att den gamla airbagen skulle gå att flytta över!?) och 5000 för smådelar. Har jag missat något!? Har jag bara drömt att detta är en görbar och (åtminstone nästan) ekonomiskt försvarbar uppgradering av bilen? | |
Verdi |
Jag bytte från sportratt till M-ratt på min E91 för en bråkdel av priset. Köpte iofs ratten själv från Tyskland och airbagen passade... Men det var Novation som monterade. Kolla om du kan köpa delarna själv på typ ebay. Såg att det fanns billiga begagnade rattar i Litauen... Surprise surprise... |
|
Dom har ju bytt design på M-sportratten till F1X en gång. Den nya M-Sportratten är samma som på 3-serien. Men den gamla vill jag minnas var samma som den vanliga sportläderratten fast med tjockare mjukare rattkrans. Kan du få tag i den gamla borde notan stanna på runt 4-5k + någon timma jobb. Leta art nr på realoem och sök på nätet. Finns även riktigt prisvärt och bra omklädning av befintlig ratt. En kompis har gjort det och det blev skitsnyggt. /DJ |
|
| Rattarna på dom nya är svindyra, funderade själv på byta till M-LCI ratten, runt 2500 euro från Tyskland och jag gör jobbet själv. | |
|
Faan också. Intressant BMW DJ, ska nog kolla det. Både gamla sportratten och omklädnad. Var hittar man info om omklädnaden? Bakgrunden är att jag fått loss en större påse pengar och jag har tänkt använda en del till att ge mig själv och min bil en present. Motsvarande peng för exteriöra M-detaljer blev också så dyrt att det blir omöjligt av ren självrespekt. Jag eftermonterade backkamera för 28 papp. Hörde fel när jag fick prisuppgift i förväg via telefon, och fick vajert slanta upp när överraskningen kom på hämtningsdagen:) Toning redan gjord för 6 papp - jättevärt pengarna. Nu har jag snart slut på idéer. Blir väl en tum större fälgar till slut, fast jag är rädd att 19 blir stötigt... Någon som har något tips på en biluppgradering som är görbar och hyfsat prisvärd? Summan kan sträcka sig till 20-30 000, om jag får value för det. Dessa har jag kvar att undersöka pris på: Uppgradera HiFI-paketet? Adaptiva Xenon eller LED? PpK, typ 15k? |
|
|
Verkar sombatt man blir av med rattvärmen om man byter till gamla sportratten. |
|
|
Jag har frågat min kompis om omklädning av ratt, får se om han kastar sig in i tråden eller svarar genom mig. Gällande den äldre ratten så går den nog att hitta på realoem, det finns massor med olika alternativ så man får ha tunga rätt i mun angående multifunktion, rattvärme, vibration (för lane change varning), paddlar m.m. Sen får man som sagt undersöka så att den verkligen passar med befintlig airbag o.s.v. Men här är ett exempel i alla fall: Länk Kollade snabbt pris på Schmiedmann för en av artiklarna (kan ju variera med olika options), 8300+moms. Så det skulle ju bli bra mycket billigare än 30000 om det funkar. /DJ |
|
|
Sleeper08: Du har PM gällande omklädning av ratt. /DJ |
|
| Är det bara jag som upplever att ny ratten är lite sådär kvalitetsmässigt. Den silvriga plasten sitter liksom lite löst och låter när man trycker på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.