|
|
|
|---|---|
|
Min bmw 528a touring automat från 1998 har börjat kännas orkeslös och svajjar liksom på varvet vid acceleration. Övrigt så startar den ok och tomgång är bra och stabil. Någon som har nån aning om vart jag ska börja leta? Köpt nya givare för kam och vev och bytt dom. Men vevgivaren gav upp helt efter 10mil och gick inte att starta mer, bilen bara tvärdog. Satte då tillbaka orginalgivaren igen och den startade direkt. Kan bränslefilter ge dessa symptom? Spridare/spridarna knackar också rätt högt på tomgång vilket dom inte gjort förut. | |
|
Fabrikat på givarna? Allt annat än OEM-kvalitet (BMW original, Bosch eller VDO-Siemens) är ett lotteri med övervägande nitlotter! Felkoder? Hur långt har bilen gått? När byttes bränslefiltret senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Givarna köptes på skruvat, febi kankse? Vet att givarna är ett lotteri men får ingen felkod på givare heller. Carsoft hittar inte alla moduler heller som den gjort förut. Bilen har gått 24500mil och jag har aldrig bytt bränslefilter iallafall på den, jag har kört 5500 mil med den. |
|
|
Kolla om du har bränsletryck. Sitter en ventil längst fram på fuelrailen som du kan täcka med en trasa och trycka in och se om det sprutar bensin. |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Att bilen tvekar vid acceleration låter som ett klassiskt fall av en LMM som börjar bli dålig, prova att koppla ur den och kör en sväng. Lättare än att börja rota med spridare och allt annat som nämnts. Sen att byta bränslefilter som Johan nämnde skadar inte, kostar inte många kronor. |
|
Bränslefiltret ska bytas oavsett. Bränsletryck ska jag försöka låna en mätare och kolla på också tänkte jag, har provat att trycka in ventilen när bilen stängts av men då rann det bara lite inget speciellt tryck, men dom kanske inte håller trycket så länge? Eftersom spridarna låter högt så skulle ju just trycket kunna va fel. Lmm kan ju va nånting också, får prova koppla ur den och köra en sväng. |
|
|
Min 528 höll på sådär, orkeslös och tvekade, kunde även dö om man körde med den i 5 minuter och sen stannade vid rödljus. Slangen som går emellan LMM och gasspjället har en avgrening som går ner till tomgångsmotorn, och där var slangen av. kan lätt bli så efter 18 år. Kostade nästan 100 kr för en ny på BMW i örebro. Min satte felkoder på misständning för alla cylindrar, utom 4ran. Värt att kolla upp iallafall :) |
|
|
Sätt på tändningen och kolla bränsletrycket. Inget tryck då så har du ju begränsat felsökningen markant. Fortsätt då: * Hur mycket soppa har du i tanken? Tänker på sugstrålepumpen som flyttar bränsle från vänster till höger tankhalva. Har du runt 15 liter eller mindre - häll i så du har mer än 20 liter och prova. * Annars - tryck örat mot baksätets högra sida samtidigt som någon sätter på tändningen till läge 2. Inget surr? Kolla då kablarna till bränslepumpen. De är skarvade inuti bränslenivågivaren och går lätt av inuti krympslangen vid kontakten. |
|
|
Bränslepumpen går som den ska och är ny. Slangen mellan lmm och spjäll mm är också bytt för ca 1 år sen. Ska kolla bränsletryck och byta filtret. |
|
|
När jag kör och håller jämn gas med lite motstånd på motorn så svajjar ekonomimätaren lite fram o tillbaka samtidigt som man känner att motorn svagt gör samma sak. När jag gasar så är den trög och kommer liksom en stund sen avtar sen kommer osv inte så den rycker eller så utan man känner det bara som ett svajjande. Vad ska man ha för bränsletryck på en e39 528? |
|
| 3,5 bar: Länk | |
|
Så nu är bränslefiltret bytt men ingen större skillnad. Vart ett litet hål i bränsleröret som jag märkte när jag startade och det är rätt bra tryck iallafall :-) Inte mätt trycket än letar fortfarande mätare. |
|
|
Kolla alla vakuumslangar. Det finns t ex en som sitter under spjällhuset som verkar torka ut på många bilar. Min var helt av vid anslutningen. |
|
|
Efter att du provat alla tips ovan (samt kontrollerat felkoder) så skulle jag rekommendera dig att byta packningarna i vanosenheten. Du kan beställa dessa packningar på följande sida: Länk Min gamla 328 e46 hade snarlika problem och det blev en ganska markant skillnad efter bytet av packningarna, tomgången var stabil men kunde dö ibland när jag stannade vid rödljus eller dylikt, den var lite klen under 3000 varv osv. Finns mer info på länken ovan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.