AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.578

Spridare öppnar ej 318 e46 -99 M43TUB19

31
25
318850
850IA-91
318E46-98
Hej jag undrar vad som styr spridarna på e46 318 -99 M43TUB19?
Sitter det något typ spridarmotstånd som det gör på vissa bilar?
Kan imobelizer/startspärr/larm stänga av öppningen av spridare?
Jag har bytt motor i bilen och efter det startar den inte, se följande tråd:

Länk

Det finns bra tryck i avluftningen till spridarbryggan men tändstiften är snustorra.
Är det någon som har några tips vad som kan göra att dom inte öppnar?

Mvh Tom
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Spridarna styrs av motorstyrenheten.

Spridarna är av högohms-typen, dvs spridarna är ansvariga för strömbegränsningen (jämfört med spridare av lågohms-typen där motorstyrenheten ansvarar för strömbegränsningen). Men detta är helt irrelevant huruvida spridarna öppnar eller inte.

Om inte motorstyrenheten styr spridarna betyder det att du har problem med insignalerna till motorstyrenheten som gör att den tar beslutet att inte styra spridarna.

Exempel på insignaler som motorstyrningen kan tänkas vilja ha är vevaxelpositionssignal, kamaxelpositionssignal, valfri kombination av vevaxelpositionssignal och kamaxelpositionssignal, EWS signal (aka immobilzer/startspärr) och flera andra signaler.

Spridarna brukar i regel vara ground side switched, dvs styrningen av kretsen ligger på jordsidan. Spridarna brukar vara hot-at-all-times (eller iallafall hot med KO = Key On).

@318850 : Så dubbelkolla för säkerhets skull att du har spänning till spridarna.
@318850 : Vilket bränsletryck har du i fuelrailen?

@318850 : Har du kollat om problemet är pga att motorstyrenheten INTE VILL styra spridarna eller om problemet är pga att motorstyrenheten VILL styra spridarna men inget händer?

@318850 : Skriv ut elschemat till din motor och flärpa ut det på köksbordet och kolla!
31
25
318850
850IA-91
318E46-98
Nu har jag äntligen fått möjlighet att skruva lite.

Nej det finns ingen spänning till spridarna, men jag mätte i volt. Ska jag alltså mäta jorden?

Jag tog en digital lufttrycksmätare på avluftningen på railen och där hade jag 1,75 bar när jag hade kört på starten.

Hur kan man bäst kolla om den vill styra?

Vart får man tag på elschema?

Jag har bytt båda reläna i "E boxen" i motorrummet som enligt uppgift ska vara något typ av spridar relä och dme relät. Dom Var lite brända på kontakterna men utan någon skillnad.

Jag har bytt kamaxellägesgivaren och beställt en ny vevaxellägesgivare men inte fått hem den än.

Mvh Tom
31
25
318850
850IA-91
318E46-98
Just ja på min andra tråd så fick jag tips om själva stryboxen, någon som vet vart den sitter?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då ska du fokusera helt och hållet på varför spridarna inte är spänningssatta. Allt är helt irrelevant i nuläget - styrboxar, vevaxellägesgivare, dme relät, bränslepumpar - allt är fullständigt irrelevant i nuläget!

1.75 bar är för lite, men det är ändå inte intressant just nu. Första prioritet är att åtgärda problemet med att spridarna inte får någon spänning.

Jag rekommenderar inte att använda lufttrycksmätare för att mäta bränsletrycket. Det är inte alla av dessa som mår bra av bensin.

Just spänningen till spridarna är väldigt grundläggande och det finns inte mycket som kan störa detta (dessutom så brukar samma spänning matas till flera andra viktiga komponenter).

Det är helt rätt att du mätte spänningen i volt, det ska du göra. Spänning mäts i volt så det är det du ska mäta i.

@318850 : Är du säker på att du mätte på rätt sätt? Är du komfortabel och kan de absolut grundläggande sakerna inom elektronik och mäta på detta?

Förstod du fullt ut med vad jag menade med att spridarna har konstant spänning och att de är ground-side switched? Styrkretsen (dvs den delen som sluter kretsen och gör att strömmen kan börja flöda och spridarna öppnas) ligger alltså på jordsidan av spridarkomponenten.

Om du är osäker här, ställ mer frågor (istället för att göra osäkra mätningar som bara vilseleder dig i din felsökning) så förklarar vi bättre!

Bentley-boken är riktigt bra och brukar även innehålla bra och detaljerade elscheman, tyvärr är den för den nordamerikanska marknaden så M43-motorn är med i denna boken
Länk

Nu är spänningsmatningen till spridarna oftast väldigt enkelt (brukar bara gå igenom en säkring), så jag ska kolla om jag har något som är så likt M43TUB19-motorn och din modell som möjligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittar inget lämpligt elschema men man kan göra ett par kvalificerade gissningar baserat på vad BMW brukar använda.

Spänningen till spridarna brukar styras av ett relä, kallas ofta "Engine Control Module Relay" eller "DME Relay".

Så det är bra om du identifierat detta.

In till detta relä ska det gå en röd kabel, denna är hot at all times och ofta osäkrad!

Steg 1 är ju att kolla att du har spänning in till detta relä.

Spänningen går sedan vidare från detta relä till spridarna. Dessa kablar är i princip alltid röd/vita, så kolla efter en röd/vit kabel ut från reläet.

Steg 2 blir ju såklart att kolla om du har spänning på denna.

Reläet styrs av motorstyrboxen, det brukar alltid vara ground side switch. Det vill säga reläet har alltid spänning till sig, men det är motorstyrboxen som sluter mot jord och bildar en sluten krets, som gör att reläet drar och leder vidare spänning till spridarna.

Så om reläet inte drar så blir naturligtvis nästa steg att undersöka om motorstyrboxen överhuvudtaget skickar ut en styrsignal.

Om den gör det men reläet fortfarande inte drar så får man börja undersöka att reläet har signalintegritet, dvs att dess spännings- och jordvägar fungerar. Man kan även overrida reläets styrfunktion och verifiera att reläet fungerar på så sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.