|
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt har bilen börjat vibrera kraftigt efter 100. Vad kan detta bero på? Bilen har inte ens rullat 5000 mil... Körde lite grusväg i går om det nu är så att inte en BMW skulle tåla det. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Rent spontant känns det som problem med ett hjul, antingen däck eller fälg (eftersom du märker det först över 100 km/h). En tänkbar teori är att en balansvikt på en fälg trillat av. En annan är att du körde ner i en grop eller emot en vass sten och skadade ett däck. Eller så har en eller flera hjulskruvar börjat lossna på ett hjul (men det brukar kännas redan vid lägre hastigheter). Du kan själv göra en visuell inspektion - ta loss varje däck och kolla om någon balansvikt nyligen lossnat (har du haft samma fälgar och däck ett längre tag brukar man kunna se om en balansvikt nyligen lossnat) - inspektera noga alla däcken för skador, bulor, ojämnheter, det buktar ut någonstans (separation) och liknande defekter - installera hjulskruvarna med korrekt moment dvs 110 Nm Eller om du föredrar det köra in till en däckverkstad och be dem göra en komplett översyn inklusive hjulbalansering (för om du upptäcker något i din egna visuella inspektion måste du ändåså in till en däckverkstad). |
|
Åk till en bilverkstad och få hjulen balanserade, sedan se om problemet kvarstår. |
|
|
Om du tvättade bilen efter grusvägsköramdet så kan det vara kvar damm/grus i halva fälgen, blir framförallt på bakhjulen, om man inte är noga när man spolar inne i fälgen. Vet av egen erfarenhet att detta ger fina vibrationer. Alternativ två är att du åkt ner i en grop och förstört en fälg, dom där aluminiumfälgarna är rejält känsliga för potthål och blir lätt orunda av en rejäl smäll, också av egen erfarenhet. Men mest vibrationer ger ojämnt med skit, även snö på vintern ger samma fenomen, i fälgarna |
|
| Tack för alla tips! :) Återkommer när jag hittat problemet. | |
|
Problemet var alltså att det satt fast lite grus på en bakfälg som jag missat att spola bort. Nu är allt som vanligt. Tusen tack för hjälpen! :) |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, tummen upp med återkopplingen! Får erkänna att jag aldrig ens tänkt tanken på att intorkad grus kan vara en orsak. Hur fasiken ser era grusvägar ut!?! :-) Å andra sidan kan jag inte ens komma ihåg när jag senast körde på en grusväg! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.