AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

2001 525 e39 misständer på 5ans cylinder

my
17
mygel&meck
525i Touring -01
Hej,
Det började med att den började tveka och gå illa för att sedan dö helt. Motorlampan lös ej. Tog då ur tändstiften som såg riktigt illa ut, fulla med koks. (Bilen har bra aptit på olja). Bytte tändstiften och bilen gick bättre men ej bra. Den tvekar och bluddrar under last. Man såg tydligt att 5ans stift blev blött och svart medan de andra är ljusa efter en kort provtur.

Felkoder är lite intressant, med Carly får jag bara det diffusa "cylinder misfire" och med BMW scanner hittar jag inte motor ECUn...
Jag har gjort kompprov och det blev c:a 13 bar på varje cyl, litar inte helt på min mätare men det är jämnt mellan cylindrarna iallafall.

Då provade jag att skifta 5ans stift till 6an, 5ans spole till 4an och 5ans spridare till 3an. Med resultatet att 5ans stift fortfarande blir blött! Kontaktstyckena till spole och spridare ser ok ut men man kanske kan rengöra lite extra.

Någon som kan rekommendera nästa steg i felsökningen? ECUn?
my
17
mygel&meck
525i Touring -01
Autopower verkar ha legat av sig :-)
Kan ju tillägga att bilen går bra under låg last och på tomgång men börjar missa såfort man gasar. Ligger jag på en växel och ger full gas så går det fint till ca 2-3k rpm sen orkar den inte varva och den börjar misstända. "Smyger" man ner gaspedalen kan det ibland gå att komma högre upp i varv. Hade det vart kablage/kontaktrelaterat borde det inte bete sig så.

Kan någon vevaxelgivare el liknande orsaka detta? Obs endast 5an verkar gå illa oavsett spole, stift el spridare.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vet inte om man alltid kan vänta sig att få svar på minuten...-:, men i alla fall:

Knepigt att du inte får svar från bmw scanner, du får nog undersöka varför det är så. Du behöver felkodsläsaren för att se vilken cylinder som misständer.

Tycker att du kan skifta en sak i taget , det är lättare att hålla koll på vad som händer.
Börja ned att ha allting som förut och läs felkoder, byt sedan plats på t.ex tändspole och läs felkoder o.s.v.

Vilka felkoder exakt har du haft efter radering?

/FAF
my
17
mygel&meck
525i Touring -01
Nejdå men man kan ju alltid retas lite :-)
Ja jag borde kämpa lite mer med BMW scanner. Jag får kontakt med alla andra moduler men motor ecun är utgråad. Ska ge det några försök till. Jag måste kolla igen vilken kod Carly gav, hade det ej uppskrivet.

Ja faktum är att jag skiftade stift o spolar var för sig först. Sen även spridare. Men det ger ju en bra hint att 5ans stift blir blött och svart oavsett vilken spridare, stift eller spole som sitter där. Jag har provat fler än två av varje också... iom nya stift syns de tydligt vilken cyl som ej går.

Om det hypotetiskt varken är fel på kompression, stift, spridare, spole eller kablage, finns det något mer uppenbart att kolla? Så det enkla är avbockat först...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.