AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.361

Rpi avgassystem s85b50

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Länk

Rpi, ett sprillans nytt avgassystem, hela vägen från grenrörskattarna, sekundärkatt-delete, x-pipe, frittblås-dämpare, med passform som handen i handsken, och kvalité som dyrare system, till en kostnad som är ungefär som att få ett eisenmann race axel-back monterat.

Någom gär med erfarenhet, finns en m5 e60 på blocket i malmö som har ett sådant system, någon på forumet? Jag känner för att åka till firman för att provlyssna, men känns dumt att ta upp tid när jag inte ska köpa bilen :)

Har i dagsläget Hartge slutdämpare som gör sitt jobb väl, men jag är så jäklarns nyfiken, och samtidigt vill jag ha något och pula med nu i vinter, mycket vill ha mer, som det så fint heter!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Länk

Finns även Becker, ett system som också är från grenrörskattarna och hela vägen bak, för halva priset mot Rpi, här kan man kanske misstänka passform osv, men LJUDET ?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Meisterschaft:

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Länk

Freidrich/duplex, kostar mittemellan, verkar vara två rör istället för x-pipe, hur påverkar det ljudet ?

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tack för svar Wester!

Meistershaft har jag kollat mycket på, men det är pengarna det handlar om. Tanken är högst 30000kr, mycket pga om jag ångrar mig, och redan där blir jag idiotförklarad här hemma. Vill prova att höra v10an genom ett helsystem, kanske överlever jag det, kanske är jag fast, nåväl, ett begagnat meister o jag köper direkt!

Kollar dom billigaste systemen just för att, jag ställer inte höga krav då deg bara är skönt att inte kapa mer i orginalprylarna än vad mitt hartge krävde :)
Jag funderade tidigare på nya extraktor-rör till M3:orna från just Friedrich Motorsport. Blev aldrig riktigt klok men det påstods att det rörde sig om "Kina grenrör med inte den bästa passformen alla gånger". Det rekommenderades att man skulle köpa SuperSprint om man nu absolut ville byta OEM-rören. Så efter lite funderande lät jag bli. SuperSprint struntade jag oxå i, då original-rören påstods vara bra utformade. Hur det är med detta system till M6 har jag ingen aning om, men jag skulle inte köpa det för 20', hade det kostat max 10' hade man kunnat fundera/chansa...
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag har ett system från RPi på min Z4M så jag kan bidra med lite erfarenheter.
Passformen är perfekt och det krävs inga anpassningar eller modifieringar.
Kvalitén var över förväntan. Hela systemet är i polerat rostfritt. Inga missfärgningar från svetsar mm som originalburkarna har.
Vikten på RPi är låg. Mina båda slutburkar väger 20 kg mindre än original!
Leveranstiden var en vecka från USA. De kommer bra packade i en stor kartong med formgjuten stötdämpning.
Ljudet skiljer sig som dag och natt på min raka sexa. Vågar inte tänka på hur en V10 låter. :o)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Länk

Länk

Här har vi mera budgetalternativ, dom två sektionerna jag länkar till, ihop med min sektion 3 som är Hartges mest friflödande slutdämpare som det så fint heter, inte så dyrt för att prova, men vågar man testa? :)

@dawwe: jag kännerr mig lite så som du resonerade då :) men då har Freidrich varit på tal innan iaf, viss passformsmassering räknar jag då med på ett sådant!

@yeddheng: har du ett helsystem då, så att säga, isåfall tror jag den låter så sjukt så det knappt behöver beskrivas. Jag bytte endast sista slutdämparen på min m3e46, den lät bokstavligt talat på andra sidan stan, när jag körde lungt, riktigt race-ljud, visst fanns resonans i coupen, men fint va det!

Så är det inte på M6e63, den är tystare när ljuddämparna därbak är bortplockade, än vad m3e46 är med ljuddämpare på, M6an har en "flaskhals" nånstans på avgasröret, nånting som skiljer den ifrån m3e46 iaf, jag gissar på sekundärkattarna, har e46 sånt? Eller resonator eller liknande prylar.

Tanken är att prova på att få Race-ljud, därav spelar pengarna in, jag vet ju inte om jag orkar ha kvar systemet.

Jag är tacksam för era ideer och synpunkter :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är endast i USA som E46 M3 hade fler katalysatorer (satt på grenrören) om jag minns rätt, samma gäller Z4 M. Det är därför USA-bilar har mindre hästkrafter än Europeiska. Kan vara så att BMW bygger likadant på USA- och EU-bilar idag för det blir billigare än att bygga 2 olika avgassystem.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Z4M har bara två ljuddämpare, en på var sida längst bak, och det är de man byter ut. Resten av systemet är för bra för att mixtra med.

Jodå, de låter rent bestialiskt ...även bortom horisonten :)

48k monterat och klart.

Tackade nej då det inte behövs på en cab;)

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.