AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.299

BMW M5 E60 på väg upp?

Sida 3 av 4
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Nu har spekulationerna spårat rätt långt ifrån e60m5:s värde, visst har ränta och bostad nämnts, och det kan ju gå hand i hand :)

Men om för en gångs skull kan låtsas lite, för om vi åsidosätter allt som har med lån att göra, och leker med tanken att var man får spara en slant av sin lön var månad, och allt betalas kontant, precis som påsarna från willys,

Vad tycker ni att en e60m5 skall kosta? (För dom flesta här är snabba på att konstatera att det höga pris dom kostar nu, beror på räntan)

Bara sett till andra bilmodeller och vad dom kostar, så blir det i nuläget svårt att trycka ner priser.

Jag är med på detta med räntan, jag har sålt bostad, köpt ny bostad, lagt in all nettovinst i nuvarande bostad, och även renoverat/lagat löpande under senaste året. Visst kan jag säkert gå till banken med min värdering för att på någotvis belåna huset mer, då det är värt en del mer än vad jag har lån på, men jag håller mig till att skilja på hem/nöje då jag kanske behöver ha möjligheten till lån kvar, just till huset..

Jag vet att e60m5 va billigare för ett par år sedan, och det sved faktiskt litegrann när jag köpte min m6e63 när dom faktiskt oxå va billigare för några år sedan.

Men lån gick att få då med, varför är dom dyrare idag än vad dom va då, trotta att dom va nyare och lägre mil DÅ,, ?

Jag vill bara åsidosätta allt med lån för att stangera vad dom egentligen är värda, vilket oavsett lån eller inte, verkar vara mer än tidigare.

Nu är jag inte bankproffs, men vad gör det lättare att få loss 1-2-3 hundra tusen än 4-5-6-7-8 ? Är det årsinkomsten som spelar roll, eller månadskostnaden? Är det hugget i sten att ALLA sätter sin gräns vid X-antal tusen i mpnaden, eller är det någon bankkodex som jag har missat?

Väldigt OT: En fin M3 E36 3.2 ned rimliga mil får man mellan 20-25' € för, med en bra annons o hjälp från lämplig handlare, fråga inte hur jag vet :D
Jag kan bara svara för mig själv men när M5 e60 kom 2005 var den ett steg in i ett helt nytt sätt att se på en praktisk bil gjord för hela familjen. Bekväm, relativt lyxig och med en motor som piskade de flesta sportbilarna på marknaden. Billigare än en Ferrari men i princip bättre på alla punkter. Vid den tidpunkten i livet hade man ingen möjlighet att köpa en. För några år sedan började den finnas och tittade och jämförde i dryga ett års tid innan jag köpte min.

Valde mellan en M3 och M5. Själv anser jag att 300 tkr för ett fint exemplar är billigt om du jämför vad du får om du köper en ny bil. Skillnaden är driftskostnaden och om man har otur en dyr reparationsnota. Själv så betalade jag ca 20-30 tkr mer än de flesta som var till salu men bilen hade en fin historik och gick lätt att se vad som hänt och ringde och pratade med en tidigare ägare för att se om det var några konstigheter.

Gissar att det är fler än jag som drömde om denna bil och det är nog orsaken till att priset har stannat av och smått börjat vända. En annan orsak är att det är kanske världens bästa bil (OBS partisk så det stänker om det) vilket gör att om man inte får den såld för det man vill ha kan man lika gärna ha kvar den. Är den däremot i behov av reparationer kan det vara lägga att dumpa för att slippa kostnaden. Tror inte att en billig lågmilare blir billig i slutändan.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Dawwe: en M3e36 cabrio har jag börjat sukta efter till nästa sommar, av nostalgiska skäl, känns som att det faktiskt är mkt bil för pengarna, trots att dom är dyrare nu än vad jag gav för 6? År sedan, tur det är några månader till sommaren så man hinner buffra, eventuellt blir det en 325/328, helst daytonaviolett :)

Cbx1047: samma känner jag, bmws v10 har suktats, m5 va vad jag ville ha, men ändrades långsamt till m6 . Det är väldigt dyrt för samma prestanda, om man vill ha italienskt till exempel :) jag håller med dig :)
Jag tror det kommer vända snart.

Om man räknar in: försäkring,galna soppaförbrukningen,reparation,däck,skatt,service,regelbunden olja bilen kräver och att den är 12 år gammal snart så ser faktiskt denna bil mindre och mindre attraktiv ut.
Släpper man hela V10 aspekten är det bara köpa en nyare C63 eller M5 F10.
Med tanke på extremt dyra ägandet är denna bil inte värd mer än 200k för ett top exemplar i inköps pris *enligt mig*
Man ska ha 50-100k i fickan när man äger denna bil för årliga utgifter om man ska ha en rullande M5 E60 i toppskick.

Finns alternativ nu runt hörnet som närmar sig 300k SEK sträcket som kommer vara betydligt mindre krångligare och kosta betydligt mindre att äga.
Jag kan nog leva utan denna bil för 300k betalar jag inte för en 12 år gammal bil som det finns 20k av i världen.

Glöm inte att HK i bilar bara ökar och ökar. Visst, motorerna minskar i storlek (och därmed skatt,soppa och annat bekymmer) men snart når vi en punkt där 500hk inte kommer vara särskilt dyrt att köra. Speciellt om man inte ska ha en tysk lyx bil med 500hk.

Det finns alltid något i det folk säger: "man lever en gång"

2 År sedan skulle man ha köpt bilen helt enkelt, sålt den idag för fin vinst om man inte blev kär så klart....
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Många trådar om bilars värde nuförtiden,

Old school vs newtech

Jäkla spann

Edit: technoviolett heter nog färgen :)
DetRullarPå,

Du slog nog huvudet på den berömda spiken med de berömda orden "Släpper man hela V10 aspekten"

Hade det suttit en lite mer uppumpad V8 från tidigare generation eller en V12 från 760 så hade det inte varit samma men nu sitter det en V10:a med goda prestandan och ett underbart ljud i den. Fick pris som årets motor. Det är sådant som skapar klassiker. Sedan kan man ställa sig frågan hur många av dessa tjugo tusen exemplar som idag är i bra skick. Av de som är till salu skulle jag gissa på att 20-30% av dessa är fina exemplar där historik sannolikt går att följa. Ett exemplar med risig historik men som låter och känns bra kan man nog ge 160-180 tkr då man har en god buffert för reparationer då.

Känner nog inte till någon bil i samma kaliber som M5 med +500 hk under 1 miljon i nypris. Själv undrar man istället varför någon betalar +300 tkr för första generationens M3:a då det inte är prestandan man kan betala för. Kan det bero på att den anses speciell för att den tog bilinköpet till en annan nivå för det är det som allt handlar om. En bil som skapar känslor skapar värde. För vem i sitt sinnes fulla bruk skulle betala 150-200 tkr för en BMW Isetta som är en riktig skitbil om det inte vore för att den är frän ändå. För 10 år sedan kostade en sådan mellan 30-60 000 kr.
Patrik: Min ena är just Technoviolett men med den "fula" ljusgråa "vitaktiga" skinninredningen, men man kan inte få allt :D. M3 E36, i fint skick, betingar ett betydligt högre pris i Tyskland än i Sverige, och intresset är klart större, även om man inte blir nersprungen av spekulanter. Hade min Orientblåa till försäljning just i Tyskland 2015, blev bjuden 16000€ som bäst, men det var för lite. O de har inte blivit billigare.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Nästan alla M-modeller (välvårdade,attraktiva m.m) är som Dawwe säger,dyrare i Tyskland

ex.1

Länk

ex2

Länk
Bilen i Biancas andra länk är en kopia på min bil, notera den fula inredningen. O jag menar verkligen att det är fult med grå instrumentbräda...

Bianca: Bra puts på din "cabbe" såg den i garaget nån dag sen :). Tog mig friheten (sorry!) att kika närmre på dina bromsskivor fram då jag tyckte att kanten såg "maffig" ut. Kan säg som så att om du mäter tjockleken på skivorna så är de gott o väl under minsta rek tjocklek (26.4mm), om man följer BMW's riktlinjer. Men man kan köra vidare utan bekymmer ner mot 24-24.5 mm (nya är 28 mm tjocka), Den gröna bredvid din har ingen kant på skivorna men det är en optisk synvilla :D. Skivorna är svarvade och är ca 29.6 mm, minsta rek tjocklek av BMW är 30.4 (nya är 32 mm). BMW är alldeles för konservativa på denna punkt, men det finns vissa poänger (mer massa betyder oxå bättre värmetålighet), men de är väl delvis sugna på att sälja nya skivor :D.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

:)
Lämnas till Nenne nästa månad,svarva fram+bak samt nya belägg runtom---
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Måste man låna till en bil så har man inte råd med just den bilen.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Med all respekt, skitsnack. Samma skulle isf gälla för boende också!
Verdi
Nä, så enkelt är det såklart inte. Klart man kan spara till allt men då offrar man för mycket tid.

Verdi: Fråga Roger Federer, Novak Djokovic eller valfri "topp atlet" så får du ett annat svar :D. Men jag håller med, hus o bil är inte riktigt samma sak. O jag gissar att långt ifrån alla i denna tråd skulle kunna få ett lån till nån topp-fin villa på "gräddhyllan" i Djursholm. Så blir man beviljad ett fete-lån på 20-30 mille så är det ändå nåt slags kvitto på att man "har råd", om jag får säg. Men, det finns säkert undantag, luftslott ni vet :D
I stort sett "gratis" att låna till bil. Hittar du en som inte sjunker i pris så är det väldigt dumt att slanta den cash även om du kan, bättre att låta egna kapitalet växa och äta upp den lilla ränta det kostar att låna.
Lyfter tråden lite...

Sålde Porschen för ett par veckor sedan och kan bara konstatera att det är ett galet tryck på entusiastbilar och specialbilar nu. Efter tre års ägande och 2500mil senare fick jag igen pengarna jag gav för den. Såldes till en svensk men det var flera seriösa tyskar och belgare som hörde av sig och ville ha den exporterad. Kronan är låg just nu i förhållande till euron så situationen liknar den som var 2009 när Sverige dammsögs på begagnat. Då kan jag tänka mig att lite speciella bilar som tillverkats i små serier blir eftertraktade av fler kunder än normalt.
I gengäld är problemet ett annat för mig, finns ju knappt något roligt att köpa för vettiga pengar idag :-)
Verdi
Varför sålde du Porschen då? ;-)

Intressant ändå att en Porsche kan vara billigare att äga än en Skoda Fabia vad gäller värdeminskningen.

Nu är det dock som med bostadspriserna. Känns som om tåget redan gått. Eller ja. Det är väl bostadsprisernas uppgång i kombination med billiga räntor som drivit på den här utvecklingen. Ett lån på 500 tkr - 1 miljon kostar nästan ingenting om man kan ta det på bostaden. Det har ju skapat vääääldigt många som helt plötsligt har råd att konsumera på ett helt annat sätt än vad deras löner egentligen medger. Ett tag iaf. :)
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Porsche ska väl vara bästa bilen sett till andrahandsvärde.
Generellt sett har mina bilar som varit "roliga" haft en betydligt bättre prognos värdemässigt än de vanliga bilarna. Oftast så var de en affär på -10 + 20% på dessa efter 1-3 år. Sämsta är väl nybilsköp med -60% på 5 år men ibland behövs "normala" bilar. En skillnad är dock att man kör troligen betydligt fler mil i en vanlig bil. Hann med 13 000 mil på de 5 åren och med M5:an kanske det blir 4 000 mil i denna takt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.