AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.302

BMW M5 E60 på väg upp?

Sida 2 av 4
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nog har E36 M3, E46 M3 och E39 M5 alla börjat klättra uppåt i pris. Det går inte att kolla på de billigaste och dra en slutsats, dom som är i normalskick eller finare bäddar för en bra jämförelse. Men varken E46 M3 eller E39 M5 är så pass gamla att de borde klättra i pris av naturlig orsak, det är något annat som ligger bakom. Det är ännu mer sant för E60 M5.
Har man möjlighet att lägga bilen på bostaden så är det väldigt förmånligt just nu, har själv lite mer än 1% ränta på bil och bostad. La 30% kontant och resten lån på min, amorterar av tillräckligt för att säkerställa att det vid försäljning finns kapital kvar för handpenning till nästa bil.

Kalkyl:
Försäkring: 776
Skatt: 159
Bränsle: 2500
Övrigt: 2000 (tvätt, däck osv)

Totalt: 5335, cirka 9000 med lån.

Har svårt att tro att man kommer under den kostnaden vid köp av förra generationens m-bilar (tillkommer kostnad för garage men den är samma oavsett bil). Gör jag en kalkyl på en sen E90 M3 så är månadskostnaden något lägre men då inget utrymme för service och reperationer, räknar man in det så lär kostnaden dra iväg (kopplingsbyte osv). Detta samt möjligheten att få sjukt billiga lån får iaf mig att undra varför priserna hålls uppe. Tror ju mer på begränsad tillgång av fina bilar.
Jag undrar dock om inte detta har lite att göra med att BMW M5 e60 är intressant för flertalet och därigenom är orsaken till att priserna vänt!

Saxat från Auto Motor & Sport "BMW:s nya 5-liters V10-motor på 500 hästkrafter vann överlägset (344 poäng) när den 56 man starka internationella juryn (två medlemmar från Sverige) röstade fram den mest imponerande personbilsmotorn för 2005.
Domskälen är att den levererar både prestanda (0 - 100 km/h på 4,7 sekunder i M5) och osedvanligt fin körbarhet i normal trafik, bland annat genom att gasresponsen elektroniskt kan ställas in efter förarens önskemål och/eller trafiksituationen.
Samma motor vann också Bästa prestanda, Bästa nya motor samt klassen Bästa motor över 4 liter"

Någon annan som är inne på samma linje? Det är lätt att glömma ibland vad som presterades mellan olika generationer av bilmodeller. Motormässigt var det ett gigantiskt hopp mellan V8 och V10 och vilken man föredrar är en smaksak men brutalast av alla M5:or motormässigt är nog V10:an.
Absolut begränsad tillgång, samt att vi förmodligen aldrig mer kommer att se M-bilar med större motorer än 6cyl.
Snarare kommer M3 i framtiden ha en 3cyl motor på 1.2 liter med trippla turbos och eldrivning.
Motorljudet kommer att vara inspelat på bilens hårddisk och man kommer att kunna välja om man vill ha e90 V8 eller e60 V10 ljud;)

Apropå tidigare i denna tråd om att SMG lådan inte är bra/rolig/snabb så kan jag efter 2 års ägande av en sådan konstatera att: Lådan är uppenbart inte konstruerad för varvtal under 4k. Lådan är bäst i 6k rpm spannet.
Manuell låda behövs absolut inte. Bara att köra i manuellt läge se till att växla vid "rätt" tidpunkt.

EB
Verdi
dd88, Är kontantinsatsen inräknad i det där? Tycker det låter väldigt billigt. Nästan lika billig som min XC70. ;-)

Ja men varför då just köpa en M5 E60? Det måste väl ändå vara pga att bilarna kommit ner till ett värde då fler anser de attraktiva prismässigt, utbudet av fina objekt är färre, framförallt svensksålda samt att V10 motorn i sig är unik. Dvs efterfrågan större än utbudet. Jag vill ändå tro att en låg ränta är marginell som variabel i detta fallet.

/Anders
Verdi
Patrik.E,
Lustigt. Kommer du från Yngsjö? "Vi" har ett litet torp nedanför Pelle och Kerstin S. Kanske dina gamla lärare rent av? ;) Hon jobbade i Yngsjö och han var väl mattelärare på gymnasiet inne i Kristianstad. Har varit där 13 somrar nu.

Tyvärr var jag där med Volvon så vi kunde inte haft nån M-träff. :)

Verdi
Låg ränta och låga elpriser gör att många lockas att lägga pengarna på annat. Resor, prylar, upplevelser. Och alltså bilar som inte fyller en nyttofunktion. Jag menar inte att räntan på billånet spelar så stor roll utan det är mer en allmän känsla av att ha pengar över.

Höjs räntorna ska ni få se att många prioriterar bort dyra hobbies ganska snabbt...

Verdi: Nej kontantinsatsen är från nöjeskontot (cirka 250000)
Min M5:a fyller en nyttofunktion, Nöjesfunktion och hälsofunktion. Den tar mig till jobbet eller rymmer familjen. Fantastikskt rolig och trevlig att köra. Man blir lycklig av att låta den rulla ut lite på M:et och förlänger kanske livet på detta.

Med andra ord ett Kinderegg -Tre i en enda förpackning! Rena rama fyndet med andra ord :-)
Verdi
dd88, Ok, då låter det mer rimligt. :)

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Min m6 kostar mig 13100/hel/hel, den är betald kontant, lägg till service och underhåll för en bit över 20000kr , sen tillkommer bränsle och eventuellt onödiga utgifter som avgasrör osv. Kan räkna 2000kr fast/mån, iofs avställd halva året

F11 kostar 600kr/hel/hel och går året runt, gav 40 procent kontant för att kunna hålla lånet nere, iofs va bilen inte särskilt dyr för att vara så pass ny, och den är billig att köra, än har jag inte servat den, men säg att den kostar mig 3000kr/månad

Har en vw lupo 3l tdi, kostar 180kr/månad/hel/hel, ni kan googla vad den drar.

Har funderat på hur mina kostnader hade sett ut om jag köpt en ny M-bil, och visst lockar det att slippa byta bromsar/koppling osv osv, mot att ha fast kostnad i form av lån, men so sagt, jag är inte van vid gränsen som vissa av er har.

Jag håller med om låg ränta på boende, och den låga elkostnaden, det har blivit en hobby att hålla nere kostnaderna och istället spara, men sån är jag, men detta ändras succesivt, jag köpte ju 5:an :)

Om vi spekulerar vidare på ämnet värde, VAD BORDE m3e36,m5e39,m3e46,m5e60 kosta

M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Är själv i valet & kvalet om jag skall behålla min M6:a, eller göra mig kvitt den.
Det är en renodlad "leksak" och inget jag har behov av så. En del "in the know" säger att priserna på icke överladdade M-bilar kommer att gå upp inom en snar framtid, men jag vet inte, mycket önsketänkande kanske? Dock är ju v10:an i mina ögon en ikon i motorsammanhang iaf, bilmärke oaktat.

Gillar den för hela familjen får plats i den för en tur, sak samma med en Maserati GT 3200 jag hade innan. Var dock väldigt dyr i service och tröttna på satt serva den för 20' papp även om jag kört 1 mil eller 1000 mil(kamremmen....).

Annars hade jag gärna haft en Aston Martin V8 Vantage för mullrets skull, men tyvärr 2-sitsig. Känns även som en sån bil står sig bättre värdemässigt. Men allt kan hända, Ferrari 328/348 som var riktigt billiga innan räntan gick i botten, har väl fördubblats i pris minst sista 1-2 åren.

Should I stay or should I go........?

En V10 är inte billig att äga heller direkt. Jag var livrädd för den under den korta tid jag ägde min att något skulle strula med motor och låda.

Det tillsammans med sjuk bensinförbrukning vettetusan om en sådan maskin ökar så mycket i värde men vad vet jag :)
Kan ju hålla tummarna för er iaf och hoppas på det bästa.
Jag snubblade över denna tråd då jag har varit ute efter en M5 E60 alternativt en annan V8 , V10 i sport chassi senaste åren och det var dags att slå till denna sommar.

Jag har för mig att många som skriver här ser 500k SEK som fickpengar,eller kanske inte fickpengar men ingen större summa för en bil.
Många här kör nyare M bilar och ser direkt gamla M bilar som "samlarobjekt" "legendariska bilar" osv medans de glider i sina lågmilade , "få ägare bilar" tillverkade tidigast 2012.
Har jag fel? Kanske. Men det är en känsla jag får på AutoPower.
Detta ger er mig en annorlunda syn på det hela så låt mig presentera hur jag ser på det hela från en BMW entusiast som inte lyckas köpa den M-bilen han vill ha och orsaken är nedan:

Är tillgång till billiga kontanter anledningen? Ja, definitivt tycker jag.
Jag ska förklara varför och en vinkel ni har missat.

Jag har varit i kontakt och bevakat dessa bilar i några år nu och nästan alla som säljer dom är i akut behov av pengar & / unga killar som har bilen reggad på sina föräldrars adress. Det finns så klart bilar som står ut, dessa är oftast inte stylade och säljer på 30-60 minuter.

Varför?
För att det tar ungefär 2-3 dagar att få fram 300k i kontant.
Vill man stå ut med högre räntor går det på en dag också.

Högamil, sunkig bil, ghettostylad. Spelar ingen roll. Alla dessa bilar: RS6,S8,C63,M5,M3,RS4,1M,E63,S63,C55 (kortfattat RS,AMG,M bilar) har skjutit upp i pris senaste åren utan någon anledning utöver den ända logiska vilket är: Billiga , lättåtkomliga pengar.

Tro mig att de flesta yngre människor idag skiter i om dom kör en M5 F10 eller M5 E60. Bara dom har en 500hk bil. Om det är en Mindre motor med dubbla turbos eller en stor V10 spelar ingen roll. Den ena kostar 600k och den andra 200k-300k. Den ena är utanför räckhåll den andra är ett sms lån eller billån borta då man köpte lya som 20årig och nu 3 år senare är lyan värd 1M mer. Hallå banken? Ja? Varsågod 300k.
Sedan kommer Augusti september och det finns tiotals AMG , M och RS bilar och annat roligt på blocket efter sommarens unga har stylat och lekt med bilarna sedan Maj.

Titta på antal ägare och hur länge bilen var ägd ser ni själva. Det är verkligen inte raketforskning.
Det finns en klar trend senaste åren då pengar blev nästan gratis.

Sedan har vi "lyxbilhandlarna" som pumpar upp priser.
Allt mellan 40-80k kan en bil öka i värde under 1 natt.
Åka till Kiruna och köra ner en bil till Malmö som andra kanske inte orkar; gör dom utan problem för sina 40-80 tusen vinst över några dagar.
Att någon sedan går och köper en bil som kostade igår X för X+50k är ren idioti enligt mig. Varför finns det så många idioter?
Jo, det är för att det finns en typ av person till längst ner i kedjan vi inte talat om:

Dom som inte ens äger bostad eller kan få billån.
Dessa personer måste handla hos en bilhandlare som ger dom en fin betalningsplan för endast 5%-8% och 10% - 20% kontaktinsats.
Dessa bilar blir "brända" sedan då dessa individer tänkte aldrig ens underhålla bilen.
Dessa är bilarna som kommer ut nu mot slutet av sommaren.

Pengar har aldrig varit billigare, aldrig haft mindre värde, ungdomar har aldrig varit mer bortskämda.
Att äga en av dessa bilar har blivit mer tillgängligt än någonsin. Därpå har priserna ökat.
Sen har vi instagram som drivmedel men det orkar jag inte gå in på.
Vi har helt enkelt den perfekt formeln för att dessa bilar ska gå upp i värde och tyvärr misshandlas och sedan dumpas tillbaka på marknaden.
Det är en ond cirkel som endast kommer brytas när räntor går upp.

Riktigt tråkigt för oss som planerat många år att köpa rätt M bil och äga den mer än 3 månader.

Kul med ingen redigeringsfunktion på detta forum. Trevlig 90tals känsla... ;)

Värt att påpeka att 1M är lite speciell och att jag kanske inte skulle ha nämnt den.

I övrigt lär fler och fler M5 V10or bli slit och släng bilar.
Snart kommer M5 F10 , M3 E92 och C63 Biturbo gå ner i pris så personerna nämnda ovan kan köpa dessa istället och man kanske hinner fram och köpa sin M5:a äntligen ;)

Helst skjuter räntor och amorteringskrav upp istället så man inte bara kan köpa den bilen man sparat till , man vet att alla 20åringar med 500:- kvar i fickan 24:e inte kör runt i liknande bilar.
Hittar du en billigare M5 e60 i Kiruna än söderut så får man gratulera. De flesta specialbilar blir ofta dyrare norrut då färre exemplar finns. Det finns en orsak till varför vissa bilar med V10 på +500 hk är dyrare än andra. En god ägarhistorik spelar in! Om du vill ha en fin e60 M5 får man räkna med +70-150 000 kr gentemot 10-ägarsbilar som inte har en direkt lysande servicehistorik.

Själv tror jag att M5 e60 kommer att vara väsentligt dyrare om 5 år än nu om den gått 10-15 000 mil med god service och ägarhistorik. De blir färre och färre :-) Den dagen jag byter blir det ett nerköp men AM har alltid lockat.
M6
35
M6rtin
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Håller med om att tider då "cash is NOT king" är mycket konstiga tider och ett enda stort varningstecken egentligen. Min kompis handlar med Ferrari, Lambo, exklusiva tyska bilar och bilar som gick för 300.000:- för några år sedan, kan nu kosta 7-800.000:-. Finns nya köpare som aldrig hade haft chansen att köpa en dylik bil på marknaden, antagligen rätt novisa när det gäller att hantera, förvänta eller uppskatta service-kostnader ovanpå bilens inköpsvärde. Vad händer när deras 700.000:- bil är värd, 300.000:- igen? Lite samma problematik med bostäder, men där ligger en bostadsbrist och trycker på. Bo behöver man, men inte ha en sportbil med V8/10 med 4-500 hk, inget bagage o två säten.

P.S tilll DetRullarPå: det finns redigerings-funktion??

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men är det verkligen så avgörande med räntan? Värdeminskningen är ju densamma även om du lånat till bilen eller inte.

Handlar det inte mer om att de gjort en vinst, i och för sig orealiserad, på sin fastighet som de tycker nu de kan använda att göra något kul av. Okej, de måste låna upp för att få denna vinst likvid. Men det är inte så enkelt att de låga räntorna gjort att "alla" har råd med dyra bilar. Värdeökningen på fastigheter är en större del av svaret.
M6
35
M6rtin
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Nja, värderökningen på fastigheter beror väl till största del på att räntan är låg och fler kan iaf i dagens räntemiljö, ha råd med högre pris. Vilket driver/drivit upp priserna och ger upplånings-utrymme för dem som har lån på xx msek och huset kan värderas om till ett högre värde än när man köpte det. Samtidigt går den rörliga räntan ned och du kan kanske låna en halv miljon och kanske ha tom lägre månadskostnad än innan(om du har rörliga lån eller tecknar om).

Går ju bra till dess bostadsbubblan brister, får du problem då och har ett högbelånat hus, vars marknadsvärde sjunkit, samtidigt som räntan stiger, då är det mkt "onödigt" som blir bra mycket billigare, t.e.x lyx/sportbilar. Då blir "cash king" igen, så är det inte idag, vilket iaf jag tycker är ett tecken på att nåt är sjukt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.