|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Verkar som att priserna på M5 E60 har vänt. Känns som att det kom tidigare än väntat. Det har inte ens gått tio år sedan den lades ner vilket känns ovanligt tidigt med en omvärdering. Har detta med den redan klassiska sugmotor V10:an att göra? Lågmilade tyskar (runt 10 000 mil eller mindre) ligger runt 250 tkr. Vad tror ni om utvecklingen närmaste åren? Vissa modeller har skenat iväg in i absurdum senaste åren. | |
|
Tror låga räntan spelar in.. Men visst, jag har haft koll på m3 e92 på blocket senaste 2 år och dem har knappt gått ner i pris.. |
|
|
Hade M5/M6 V10 funnits med manuella lådor i Europa tror jag det hade varit en populärare modell redan nu att köpa och vårda för framtiden. Min uppfattning är att entusiasterna börjar inse att manuell låda, sugmotor och flera cylindrar (6 och uppåt) tillhör en svunnen tid och att nu är läget att säkra en sån bil. Jag hade själv kunnat tänka mig att slanta upp om de varit manuella. Den höga förbrukningen går nog att leva med. __________ Mvh Grelle |
|
| Gillar lådan i M5 E60 men har inte provat en manuell dito. Förbrukningen känns låg med tanke på V10:ans potential. Funderade på M3 e92 men valde M5:an då den var betydligt bekvämare (börjar bli gammal?). M3 e92 har stått sig bra också. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
De flesta entusiastbilarna (BMW) har gått upp/stått stilla i pris de senaste 2 åren, mycket beror nog på räntan. När räntan är på 5% i kombination med amorteringskrav så blir det annat ljud i skällan. Var så säker. |
|
Jag har me reflekterat över värdet på, eller rättare sagt priset på m5/m6/e6x. Dom kostar mer på blocket nu, än för två år sedan. Och det verkar vara mycket svårare att hitta fina välskötta nu förtiden, dom söndestylade 16000 milarna är nästan lika dyra på blocket som lågmilarna, för 2,5 år sedan minns jag en blå m5 e60 på firma för 179 tusen, minns inte historian om just den bilen, men ändå, ni hajjar :) Och åter till förbrukningen, visst är det dyrt den första månaden, men just nu (för mig) är den marginellt dyrare att bruka än andra biöar jag har erfarenhet av. Är du van att tanka för 600kr på statoil en lördageftermiddag, så gör det väl inget om det blev 900kr istället, med din M-V10 . JAG tycker att e6x är början på BMWs moderna modell-linje, och slutet på dom klassiska hardcore drivlinorna. Inte för gammal för någon, och inte heller för ny, ett mellanting med attribut vi antagligen inte kommer få se ( läs högvarvig 5 liters sugmotor med 10 cylindrar och våldsam dunkande singelkopplings retroväxelådssystem) När jag läser vad jag själv skriver nu, så känns det lite ledsamt,.. Dock att det hör ihop med räntan på sådana små summor som det handlar om, tror jag inte på ( men kan säkert vara så ) helt enkelt blir det inte många kronor på deen där skillnaden i räntekostnad. Om billånet kostar 3500kr eller 3100 eller 3900 i månaden, spelar det någon roll för dom som faktiskt blir beviljade ett sånt lån? Kanske? På dyrare bilar med en tuff värdeminskning spelar finansieringen stor roll, hur säljer man annars en bil för 1 miljon? Jag köpte min F11 med bmw finans, endast för att det känns som kapitalförstöring att spara ihop 289 som senare förvandlas till 150 efter 2 år, då kan jag lika gärna ge en viss kontantinsats, och ta förlusten som amortering. Aja, ekonomi och M-bil går knappast ihop (möjligtvis värdetappet som verkar vara obetydligt på våra äldre kärror) Och åter till topic: Vad har man för alternativ om man vill köra högvarvig sug-v10 , eller något med samma exotiska stil på avgasklang, som ändå känns modernt , eller iaf kostar dessa kaffepengar som e60m5 gör ? V8 hittar du i fler bilar än v10.. värdebeståendet är enligt mig motiverat bara på den punkten. Ös på med input! :) |
|
|
Lådan i M5 E60 var väl en av de svagare punkterna tycker jag. Den var inte direkt trevlig att köra. /Anders |
|
| Hänger mer på räntan än något annat, E60 M5 är bara ett exempel, 996tt är ett annat. Inte bara bilar men värdet på andra fasta tillgångar har även gått upp, i takt med att pengars värde urholkas pga låga räntor. | |
|
Säkert en del som lånar på uppvärderade bostäder med. Många som säkerligen tycker det är "gratis" pengar. Frågan är hur det blir när räntan går upp, framför allt för de som inte amorterar som man bör på en flyktig tillgång som en bil ändå är. Dessutom i kombination med en bil som ändå är relativt ny, säkert en och annan som köper en vanlig M5a för att det anses kunna bli en klassiker och blir besviken när ingen vill köpa en normalt sliten bruksbil för överpriser om några år. Att köpa en välvårdad lågmilare och ställa i garage för att vänta in värdeökning är en helt annan sak, men det är nog väldigt få som har det tålamodet. Speciellt med en bil som en M5a i sin ägo. |
|
|
Bostäder är en sak, där är räntan en stor kostnad när det skiljer en procent på 1.5 miljon. Jag bor själv i ett hus med taxeringsvärde 499 tusen. Jag gav 2 milj, visst är det räntan som gjort det möjligt. Men på en bil för 200, vad är skillnaden på en procent ränta, ? Det va inte så att räntan på billån va 15 procent för 5 år sedan, och inte kommer den bli det dom kommande 5 åren heller :) Kanske bara jag som känner mig rik , men jag tror ändå att bilarna är värda vad man är villig att betala, och sålda blir dom. Jag köpte en för vad dom kostar idag. Om vi säger att räntan är 0,1 procent, hade ni köpt min m6 för 800 tusen då (kanske långsökt men ändå) Dessutom är väl räntan samma för alla bilar, viss skillnad från person till person, vissa bilmodeller kostar mer än andra begagnade, bmw m5e60 har dock faktiskt blivit dyrare trotts att räntan inte är bättre? Ränta och värde kommer bli ett krig som liknar volvo vs saab, eller svart vs vit, osv :) |
|
| Nej skillnaden är inte så stor på värdet av en begagnad bil, men jag tror många ändå ser det som billiga pengar. Som alltid så är det väl uppfattningen minst lika viktig som de faktiska siffrorna. Skrämmande många som spontanköper dyra saker utan att egentligen tänka genom det först. | |
|
Jag har svårt att tro att det låga ränteläget skulle påverka priset på M5 E60. Det är väl antagligen bara så lätt som att utbud och efterfrågan avgör priset. För fina exemplar kan det då vara bra priser. Det är ju låga eventuella lånebelopp vi talar om. /Anders |
|
| Det intressanta är att i dag kostar en 16 000 milare som är importerad med halvtaskig historik betydligt mer än för två år sedan. Fanns ett par stycken för 160-180 tkr då men nu ligger dessa i spannet 180-220 tkr och får väl betraktas som ett osäkert köp deluxe. BMW har lyckats med några modeller under senaste 10 åren där M5 V10, M3 V8 och 1M ligger mycket bra till. | |
Verdi |
Räntan har större inverkan. Sitter man med ett lån på 3-4 miljoner eller mer på bostaden så bor man billigt nu. Då kanske man tänker att man har råd att ha en rolig bil vid sidan av. Men om räntan går upp till 5% så blir boendet väldigt mycket dyrare och då börjar man offra sånt man inte behöver. Båt, fjällstuga, hobbybil... |
|
Sitter man på ett lån på 3-4 miljoner så bor man billigt nu. Är det dom få procenten miljonärer, eller menar du sverige överlag? Jag tycker det låter lite väl tilltaget. Dom som har pengar till att driva runt det boendet vill väl inte ha en gammal e60 ? Särksilt inte på kredit? Nu börjar jag känna mig jäkligt fattig här i mitt sketna hus med mina gamla bilar haha :) Får man fråga vad ni har ut var månad, hur mkt ni kan spara, osv, och vad boende osv kostar ? Jag fattar att räntan har betydelse om man hämtar ut en ny huracan, men en ränta på 5 procent på en e60m5 för 250tusen , där man måste ha 50k kontantinsats, jag hållef fortfarande på att skillnaden är fickpengar och således inte har med värdet på e60m5 att göra. |
|
|
Hur ser det ut med finansieringen på en helt ny m5, vad får man för ränta på sådana pengar, restvärde, kontantinsats, månadskostnad? Jag förstår att man köper den på kredit, man amorterar på värdeminskningen, det är surt att se en miljon försvinna på kontot och förvandlas till X efter X tid. Lättare att lägga 200 och ha 800 kvar, och liksom amortera ist. På en bil för 2-3 hundra tusen betalar man av rätt fort, och får igen en stor del av pengarna ( m5e60 bevisligen) så där kan man betala kontant, eller ta en kredit där räntan oavsett blir småoengar. Så tänker jag, men jag vill gärna lära mig av era reflektioner. |
|
Verdi |
Alltså, här i Uppsala kostar en hyfsad villa åtminstone 4-5 miljoner. I Stockholm är det väl säkert 6-7 miljoner. Minst. Vääääldigt många med löner runt 40-50 tusen i månaden bor så. Vilket då kräver rätt stora lån. Det är väl kanske inte medelsvensson men snäppet ovanför. Många är känsliga för ränteökningar då det snabbt slår 10-20 tusen i månaden på boendet. Som tur är så pekar absolut ingenting mot stigande räntor inom överskådlig tid. Du behöver inte känna dig fattig. Du har två fina bilar och bor i en av mina favoritkommuner. Brukar vara stor del av sommaren nere i Yngsjö nämligen. :-) |
|
@Anders: Håller väl med om att låg ränta inte har jättestor inverkan på priset i sig, men ju fler som tycker sig ha råd, desto lättare att få ut de pengar som begärs för bilarna. Till sist så ser väl de som säljer att bilarna går fort och så börjar priserna sakta krypa uppåt (eller åtminstone stanna där de är). @Patrik.E: Det står (stod) en 640dGC på Förenade bil i Malmö sen förra året. Om jag minns rätt så är det en 15 eller 16 med väldigt låga mil, finns på blocket om någon är intresserad och den finns kvar. Hur som helst så var priset på den när jag var och tittade i hallen en miljon jämnt. Finansieringsförslaget var 200k kontant, 500k restvärde (har jag för mig men det känns väl rimligt) och uppemot 10k i månaden i 3 år. Kanske inte bästa räntan då, blir säkert billigare om man tar det på huset eller liknande. Blir ju rätt stor skillnad mot att i värsta fall låna av 200k på villan, betala av det på några år och sen är bilen betald utan en rätt saftig restskuld på en bil som ändå inte är helt lättsåld. En M5a borde väl hamna någonstans där i trakten (antagligen ännu lite dyrare helt ny), så det är ju en milsvidd skillnad i månadskostnad nytt mot en E60 begagnad. |
|
| Kontentan av denna tråd blev med andra ord att det är räntan som styr om bilar blir klassiker och eftertraktade mer än själva bilen :-) | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Inte alls, men alla entusiastbilar har stått still i pris eller gått upp de senaste 2 åren. Även om de inte har uppnått åldern för att vara en klassiker än. Vänta tillräckligt länge och de flesta bilarna blir klassiker. |
|
@verdi: ja med dom lånen förstår jag att ränteskillnaden är enorm! :) det kan verkligen vara räntan som spelar roll om man kan ha en bil som kostar miljonpengar, eller kanske kan det vara dessa förmånliga lån som gjort det möjligt att bilar ens kan kosta så mycket som dom gör? Nu ska jag jämföra med Lamborghini Gallardo, är dom inte "procentiellt" för dyra, om man slår ut på ålder kontra nypris, om man jämför med m6, jag kan ha fel, men har jag rätt så får jag själv hålla med om att det är den låga räntans fel :) Yngsjö är jag ofta och besöker familj :) @nimgaard: 10 tusen bara i billån känns (för mig) jäkligt mycket, jag har möjlighet till dom kostnaderna,men det känns inte rätt, det är dubbelt av vad mitt hus kostar och det tycker jag är mycket pengar. Möjligtcis att jag hade kunnat dela den bilen med kääringen, då går det runt utan problem, but still - big förlust om man inre säljer medan den är värd storkovan :) sen hur man tar det på huset, det vet jag inte hur man gör. Jag har renoverat och värderat om hos en mäklare, för att äta upp topplånet, har viss marginal kvar upp till 75 procent av värdet, men inte många tusenlappar där.. :) jag har dock aldrig förr fått höra vad bilar kostar folk, så det kanske bara är en vanesak som jag behöver acceptera :) @cbx1047: tänk om lån skulle sluta existera, vad skiljer då bilarnas pris ifrån varandra, då är det bara bilens värde som sätter pris ;) och värdet är väl isåfall efterfrågan och skick :) @westersund: e36m3 har legat samma i vadå, 5 år??? Dom låter ju e46m3 ligga i jämn nivå däröver, m5e39 är ett jäkla spann! Men många är överens om vad en fin är värd, jag bara gissar på 130-140 ? Sen är nivån upp till m5e60 likamed det dubbla av en m3e36 3,2, och dom fina verkar kosta lite lite mer, men jag tycker det är struntsummor därimellan, 219 för en ful och 249 för en fin, no big deal. :) Och jag har en teori: just för bmw, så känns det som att varje ny modell va evolution. En m3e36 va måttstocken för prestanda, punkt. M5e39 va sjuk, även om audi låg dom i häcken med sin 450hk RS6, så va det väl flera som kissade på sig när dom såg en M//. M3 e46 är den enligt mig första "moderna" M3:an, den har väl stannat i pris och vänt. M5e60 är den första moderna M5an, med hadirajja som idrive och v10 som 2005 måste varit som att i dagens läge sätta i en 800hk v12 i en nissan sunny, bara helt absurt! :) Nivån mellan generationerna är inte så stor, men adderar man dom med varandra, så blir det pengar, enligt många är det för mycket, men kollar man en generation ner så sparar man inte så mycket :) Jag kanske kan tyckas vara partisk för jag har en M-V10, men det får ni ta :) förövrigt en jäkligt bra tråd :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.