AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.328

Däckprofil Bmw-s 19-tums fälgar.

cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Original på min BMW e60 sitter det 19-tum 9,5 fälgar (breddade bak) Undra om nån vet varför dom har satt
245/35 fram och 275/30 bak alltså bilen är högre i framvagnen?

Varför sitter det inte 30 profil runt om..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Med den nuvarande däckkombinationen blir radien 3 mm större fram än bak. Skulle du byta till 245/30 fram så skulle radien bli 9 mm mindre fram.
Du skulle alltså få större skillnad i rullomkrets fram/bak med 30-profil fram.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Däckhöjden fram är ca 86 mm och bak ca 83 mm. Kan inte bli mycket bättre om du inte skall ha likadana hjul runtom.

För övrigt är e60 17 mm högre fram än bak så med dina framdäck fylls hjulhuset ut marginellt bättre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Profilen" är ett procentuellt tal utifrån bredden på däcken!

Det är lite knepigt om man inte vet hur man skall tyda däck-beteckningen, då det är en blandning av mm-mått, procentmått och tum-mått...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Profilen, 30 och 35 i ditt exempel, är höjden på däcksidan i procent av bredden.
Dvs:
275mm brett x 0,30 = 82,5mm högt.
resp
245mm brett x 0,35 = 85,7mm högt
vilket ger en skillnad 3 mm.
Skulle du haft 30-profil fram, skulle det blivit 73,5mm, dvs 9 mm skillnad i höjd/radien.
Fälgen täcker dock en bit av de 80 mm så du ser mindre "höjd" när däcket är monterat.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Tycker jag fått många bra svar. Men vad är själva poängen? blir hastighetsmätaren konstig eller handlar allt bara om hur vida däcket fyller upp hjulhuset?

Så det innebär att om jag kastar dit 285/30/19 bak blir det 85,5 Vilket måste vara bättre än 82,5? med 275..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När man konstruerar en bil ingår hjuldiametern som en parameter som man måste ta med i beräkningarna när man utformar hjulupphängningar, bromssystem (inkl. ABS-programmering), hastighets- och vägmätare, utväxlingar och annat.
Har man fyrhjulsdrift kan avvikelser från avsedda hjuldiametrar skapa problem.
Självklart är det så att det inte är så att någon mm hit eller dit orsakar haveri. Bilen måste trots allt kunna fungera även om t ex en axeln har nya däck och andra slitna. Den skillnad du talar om (275/30 vs 285/30) är i sammanhanget liten. Men om du inte ska byta däck för att de är slitna ser jag ingen vits med ett sådant byte av dimension.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Ska precis köpa nya däck fram å bak. Det var då jag upptäckte skillnaden på 30 vs 35 i profil.

Fråga två är ju nu. Går 285 utanför hjulhuset?
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
285 kommer nog gå alldeles utmärkt förutsatt att du inte har konstiga Et mått eller fel bredd på fälgar men isåfall borde du ligga extremt nära redan nu.

Eftersom det här med däck och fälgar tydligen ska vara så svårt som möjligt är det inte så enkelt att ett 285 däck alltid är 10mm bredare än ett 275 utan det skiljer lite grann mellan olika tillverkare och modeller. Michelin brukar t.ex ha ganska breda däck eftersom dom har en lite rakare skuldra.
Mitt tips är att låta utbudet avgöra. 275/30-19 är en lite vanligare dimension så utbudet brukar vara bättre där och då kan det vara lättare att hitta samma däck fram. För du ska helst ha samma däcktillverkare och modell runt om.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Jag har hittat dessa två:

Länk

Länk

Mätte fälgarna och jag har 9.5 fram och 10.5 bak
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sträva efter att ha så lika rullomkrets som möjligt - om det skiljer för mycket kommer antispin/antisladd-systemet att balla ur och gripa in utan att bilens däck spinner eller bilen sladdar!

En viss liten felmarginal finns dock för att systemet skall fungera - har för mig att det är max 5% skillnad i rullomkretsen fram och bak.

Som Silver387 nämner är angiven däckbredd inte detsamma som faktisk bredd.
Det kan skilja hos samma tillverkare också! Jag har två olika däckuppsättningar Bridgestone-sommardäck (olika däckmodeller - den ena lite mer "halvterrängdäck" och den andra ett utpräglat landsvägsdäck "Sport") till Hyndan (Santa fe) där båda uppsättningarna anges till 245/65-17, men det skiljer säkert 1,5cm i verklig bredd dem emellan, där "terrängdäcket" har smalare slitbana och rundare skuldra och landsvägsdäcket har bredare slitbana och rakare skuldra.

Så om det är på gränsen att få plats, kan en däckmodell få plats medan en annan kan bli för bred - man måste i de fallen kolla exakt däckmodell monterat på fälgen och på bilen...

Mvh
Johan B

Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Bakdäcket där är ett "Mercedes anpassat" däck. Jag vill minnas att det har varit prat om att dom inte fungerat helt hundra på Bmw. Det kan ha varit Johan B som nämnt detta?
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Okej då kanske jag får köra på 275 för vara säker att det passar.
Det finns bmw anpassat av samma däck också. 200kr dyrare. Tack för info Silver307
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Satt continental tubiless 275 innan. Nån som vet hur deras bredd är förhållande till Michelin
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Bredden är alltid densamma oavsett märke.
Första värdet är bara bredden i mm
andra värdet är ju profilhöjden i %
(ex 275mm/30%R19)

kör du bredare däck måste du sänka profilhöjd för annars blir det ju givetvis högre om du har olika breddmått men samma profilmått(%)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, den faktiska bredden kan skilja väldigt mycket mellan olika däckmodeller/fabrikat även om de anges som exakt desamma...så om det är på håret att det skall få plats i hjulhuset måste man kolla om det aktuella däcket får plats - om inte kan det i vissa fall hjälpa att hitta en smalare däckmodell (med samma angivna däckbredd).

Men för att krångla till det ytterligare är det två bredder som kan spela in:
Däckets slitbana - dvs. den del som möter vägen.
Däckets sektionsbredd - dvs. där däcket är som bredast (där det buktar ut på sidorna).

Annnars är det korrekt att man kan få samma rullomkrets om man väljer rätt profilhöjd, även om däcken är olika breda.
T ex. är 205/55-16 exakt lika i rullomkrets som 225/50-16

I de flesta fall är det svårt att hitta en profil som blir exakt lika i rullomkrets om man har olika bredder, men någon eller några få % skillnad brukar vara ok.
Har för mig att antispin- antisladdsystemet accepterar upp till 5% skillnad i rullomkrets mellan fram- och bakhjulen, innan det "får spel".

Mvh
Johan B

cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Mitt problem är löst.

Gick på Michelin 245/35-19 Fram och 275/30-19 bak.
2.5 bar fram vs 2.8 bak. Ligger som en padda på motorvägen nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.