|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nu haft problem med min vanos till och från ett tag. Bilen är en bmw e46 330i -01. Har bytt kamaxelgivare och vevaxelgivare utan resultat. Min fråga är nu vad jag ska göra härnäst? Den går väldigt dåligt under 3k rpm men sen går den som vanligt. Innan uppstod felet då och då men nu är den orklös hela tiden under 3k rpm, kan hända någon enstaka gång att den går felfritt men händer inte ofta längre. Jag får upp följande felkod: 67 - VANOS insugningssida, ändläge ej uppnått 69 - VANOS insugningssida, fastnat eller går trögt Hoppas ni kan hjälpa mig! Mvh / Sebastian | |
|
Dra ur kontakterna och kolla vinklarna när motorn är på. Sätt i kontakterna och kolla vinklarna med motorn på. Vet inte om kedjan kan ha hoppat 1 kugg? |
|
| Tack för svar :) menar du kontakter till givarna då? Eller magnetventilerna? Kan ju avläsa värden i diagnosverktyget kanske hjälper om jag lägger upp den datan här? Mvh / Sebastian | |
|
Tror det bästa du kan göra är att lyfta av ventilkåpan och kika så den inte hoppat en kugg. Lätt att se om du vrider motorn till noll läge också kikar vart du har markeringen på kugghjulen. Om du gör detta, så glöm inte att köpa hem ny packningsmassa på tub till packningen. |
|
| Kontakterna till magnetventilerna. Men som sagt man undrar ju lite ang kedjan. | |
|
marin849: Ska testa det med kontakterna på torsdag. Avläste med diagnosverktyget idag och de var 114* på insugssida och -100* på avgassida, vet inte om detta säger något? clintan66: Okej, får kolla upp mer info om detta då jag inte vet hur man vrider motorn till noll läge. Hur kan den ha hoppat en kugg om det så skulle vara problemet? :o tänkte byta o-ringar/rings/ventilkåpspackning vid månadsskiftet så om de inte löst sig före de så får jag kolla på detta! Tack |
|
| Hej igen! Har nu fått ordning på problemet. I samband med kamaxelgivare bytet så trodde jag en bricka trillade av från solenoiden när jag monterade bort den, och satte därför dit den brickan igen och det är den som har skapat detta problemet. Skruvade idag bort solenoiden igen då jag sätt på realoem att det inte finns någon sån bricka och bilen funkar klockrent igen :) Tack för all hjälp! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.