AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.191

Rimligt värde på 320d -09 med motorhaveri?

Hej! Har en 320d touring manuell vxl -09 som fått motorhaveri vid 12.300 mil. Den är fullservad och i fint skick i övrigt. Enl verkstaden är det motorbyte som gäller och försäkringen ger dessvärre inte en krona. Då jag inte är sugen på att lägga ca 50 000 kr på detta kommer jag sannolikt sälja bilen "as is" till någon handlare.

För att veta ungefär vad jag ska ge som utgångspris undrar jag om det är någon av er som har en känsla för vad jag kan få för bilen i nuvarande skick? Är 40 000 på tok för högt?
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Nog måste du väl få mer än 90' för den med bytt motor? Så att lägga 50' är en bättre affär (om du nu fått en offert på det för motor + byte).

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vet inte, men om jag tänker lite högt så:

För någon med bättre kontakter och/eller mekvana än dig så borde en likvärdig motor kunna säkras från en skrot för ca 20-30' och sen en del arbete så säg att de får i en motor för 30-40'... Då borde de kunna ge upp emot 50-60' för bilen om allt annat är okej. Då har de en hel bil för 80-100'.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En fungerande bil är värd runt 80.000 färdig prutat, medanen begagnad motor inklusive arbete för byte ligger på minst 40.000.
Jag skulle inte ge mer än 15-20.000 för din förutsatt att den är i fint skick i övrigt och har Sommar-vinterdäck, sportstolar, xenon.
Det lönar sig o byta motorn. En beg motor hittar du runt 20-25', med rimliga mil om du letar lite. Arbetskostnad ca 10". Den gamla rasade motorn kan man säkert få nån tusenlapp för om man orkar? Så rådet är att laga bilen, och köra vidare. 15-20' för bilen är ju rena fyndet, då har en person med lite "kontakter o skruvvana" en färdig bil för 40-45 som sedan kan säljas iväg för runt 90 rätt enkelt. En nätt förtjänst på 40' jo jag tackar!
Ff
74
Ffalun
520d -17
Vad är det som hänt med motorn?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Runt 90k prutat o klart med comfort och xenon,sportstolar.
Tack för all input. Felet visade sig genom att motorn tappade kraft, trodde först att det var turbon som gett upp helt. Fick ligga på 4:an på 4.000 varför att hålla 70 km/h. Vid frikoppling hostade motorn och stannade för att inte vakna igen. Enl verkstaden saknar två cylindrar kompression. De kan givetvis lägga tid (och pengar) på att se om det är ett mindre fel någonstans men risken är att det tillslut visar sig att motorn ändå behöver bytas.

Även om jag valt att fixa motorn så hade jag sålt bilen nu i alla fall. Inte för att den lade av utan för jag var redan på väg att sälja av andra skäl när detta inträffade. Trist timing men så kan det ju vara ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.