|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kanske tänker fel? Men eftersom bilen är ny så servas bilen på Bmw. samtidigt så som jag tycker att intervallerna för olje byte är för långa så gör jag en oljebytte själv vid ca 1500 mil. Vill köra med samma olja som Bmw kör med. Det sitter bara i huvudet men det känns bättre än att köra med varannan. Därför kommer jag välja Shell samt samma viskositet som Bmw's nya oljor. 0w-30. Rille000 - tror inte viskositetet spelar någon roll för oss eftersom vi inte väntar till 3000 mil utan vi gör ett extra oljebytte. Precis som det säkert inte spelar roll att köra med olika oljor vid olika service tillfällen. Men det sitter bara i mitt huvud :) kanske även i ditt :) ? |
|
|
Jag är helt tillfreds med att använda 0W40 olja, har gjort det sen jag skaffade 530:an för ett antal år sen och den verkar pigg och kry fortfarande så kan inte ha varit helt fel! :-) Men blev lite nyfiken om det är så att teorin att oljor med "breda" viskositetsintervall håller sin spec kortare tid än oljor med smalare intervall stämmer? (Är dock övertygad om att om det nu skulle vara någon skillnad så lär det ändå inte vara någon reell skillnad inom de milintervall som är aktuella för min del) |
|
|
Rille000, rådet att använda "smala" oljor är iofs inte helt felaktigt, men det är inte riktigt så enkelt... Om man utgår från att man har en relativt enkel mineralisk basolja (som är smala viskositetsmässigt) och vill få den "bredare" viskositetsmässigt, måste man tillsätta VI-additiv (Viscosity Index improver additives). Det man då gör är att utgå från en tunn basolja (den viskositet man vill ha vid "kall olja") och sedan tillsätter man VI-additiven. VI-additiv är enkelt uttryckt en lång kolvätekedja liknande en plastmolekyl, som är ihoprullad till en liten boll när den är kall, när den är bollformad skapar den väldigt lite flytmotstånd. När den blir varm vecklas den ut och blir som en långtråd - när den är trådformad kommer den att orsaka ett mekaniskt motstånd i oljan som därmed blir "tjockare" (eller egentligen mindre tunnflytande, då alla oljor blir mycket tunnare när de är varma än när de är kalla). Dessa VI-molekyler slits med tiden och tuggas sönder till kortare dito, i takt med att de blir kortare minskar förmågan att förtjocka oljan = oljan tunnas ut när den är varm och i extremfallet (teoretiskt) när alla VI-additivmolekyler är nerslitna är oljan lika tunn som den var innan man tillsatte VI-additiven. Som lök på laxen blir de söndertuggade VI-molekylerna oönskade föroreningar i oljan som försämrar dess egenskaper. MEN man måste tänka på att olika basoljor har olika egenskaper! Vissa syntetiska basoljor har naturligt ett så brett viskositetsområde att man inte behöver tillsätta VI-additiv alls. Så jag skulle vilja vända på påståendet och säga: Välj en olja med bra basoljor i stället, så behöver man inga VI-additiv! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.