|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dags att byta oljan på min 330i -06. Nån som har tips på inköpsställe och bra olja till rätt pris? Är LL04 krav för den här motorn eller räcker LL01? | |
| Svenska sidor: Oljefyndet och BSR tycker jag har bra priser. Dock så vet jag att det går att hitta billigare via utländska sidor. Lycka till :) | |
|
www.oljemagasinet.se - superb service. www.mister-auto.se - annan bra nätfirma. |
|
|
Levoil.de Motoroel100.de Dackonline.se Några näthandlare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Däck on line är bra och jag har köpt Fuchs C3 Pro LL04 5w-30 hos de. Tysk olja med bra kvalite. | |
|
Oki, tack för tips! LL01 eller LL04? |
|
|
Har just beställt den här. Kan knappast vara fel. Länk /Lennart |
|
| Härligt Lennart! Har precis själv börjat använda den. Men köpte aldrig 20l dunken. | |
| rille000: kolla instruktionsboken!! Eller oljeväljare på olika oljefabrikatörers hemsidor. Enklare kan det inte bli. | |
| Som denna Länk | |
|
@Rille000: Om du har NOx-sensorer så är min uppfattning att det krävs LL-04 likväl för mig då jag har dieselpartikelfilter. Då ska Aral Supertronic, som det länkats till tidigare i tråden, vara en alldeles utmärkt olja till både din och min bil. Den är även vida omskriven som ett bra val i många "vilken olja ska jag ha till min bil trådar" här på forumet. I-boken är än dock bra att läsa igenom med avseende på vilken kvalitet du ska ha. Jag har själv beställt från både oljaonline.com samt motoroel100.de utan konstigheter. // Jonas |
|
| Vilken bra olje länk! | |
|
Länk & Länk funkar kanon att beställa ifrån. Länk i Sverige är även bra, men man får ju betala lite mer än från Tyskland, köpte Mobil 1 ESP Formula 5W-30 därifrån för acceptabelt pris senast till 325:an, såg att dom även erbjuder oljefilter just nu om man köper mer än 5 liter olja. |
|
| Ursäkta min okunnighet ang viskositet och olja. Men är inte 0w-30 bättre än 5w-30 ? | |
|
Number_3hree: 0w-30 är ett bättre alternativ om det över tid är nedåt -40 grader C. Nollan eller femman påvisar hur trögflytande en viss olja är vid låga minusgrader. Här i Sverige räcker det gott med en 5w olja såvida biltillverkaren i instruktionsboken inte anger något annat. I min bok står det att 0w-30/40 samt 5w-30/40 olja med korrekt klassning får användas. // Jonas |
|
|
Enkelt uttryckt: Första siffran/siffrorna innan "W" (som står för "winter"): oljans flytbarhet när den är kall. Andra siffrorna efter "W": oljans flytbarhet när den är varm. Ju lägre siffra, desto mer tunnflytande. En 0W30-olja är därför "bredare" i sitt viskositetsområde (tunn kall och "tjock" varm) än en 5W30-olja. Generellt är det aldrig en nackdel att oljan är tunn när den är kall (den är då mycket tjockare än vad den är när den är varm), men i mineraloljebaserade oljor behöver man ofta tillsätta viskositetsindexförbättrande tillsatser (VI-additiv) som slits med tiden och då kan det vara en nackdel eftersom oljan då blir "blaskigare" med tiden. Men med bättre (läs äkta helsyntetiska) basoljor får man fram en olja med brett viskositetsindex utan att behöva tillsätta VI-tillsatser. De flesta (dock inte alla) 0W40-oljorna som säljs är äkta helsyntetiska oljor. Köper du en sådan olja får du en olja som är mer lättflytande vid kallstart (ända ner till -50 grader eller lägre) och som samtidigt inte blir allt för tunn när den är driftsvarm även om du belastar motorn hårt. Dvs. den "överträffar" 5W30-oljan både som varm och kall, utan en massa VI-tillsatser. Många (inte alla) 5W30-oljor är mineraloljebaserade (i huvudsak gjorda av sk. högraffinerade hydrocrackade typ III-basoljor), trots att de marknadsförs som helsyntetiska! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Woow, tack! Då föredrar jag 0w-40 efter texten ovan. :) Du är guld Johan! | |
|
Johan, vet du om Mobil 1 ESP Formula 5W-30 är "äkta" helsyntet eller "crackad"? Efter din info vill man ju inte ha nåt annat än äkta :-) Mvh Christian |
|
|
Zig, Mobil har sedan ett par år tillbaka mer eller mindre andel HC-olja i sina "syntetiska oljor". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Såg att Ica Maxi hade Shell Helix Ultra 4L 0w-30 för 399:- om det är samma olja som Bmw original? Så misstänker jag att det va ett bra pris. | |
|
Själv köpte jag Aral 0W40 olja, blir nog bra. Fick rådet från en bekant som varit på föreläsning om oljor att inte välja en olja med för "brett" viskositetsintervall, d v s hellre t ex 10W40 än 0W40 p g a oljor med "breda" intervall håller sin viskositet sämre i längden än oljor med smalare intervall, d v s 0W40 oljan går snarare mot 10w30 efter en tids användning medans 10W40 oljan håller angiven viskositet längre. Någon som har koll på om detta kan stämma? Och hur lång är livslängden på en olja vid normal användning? (jag har aldrig trott på BMWs oljebytesintervall runt 2500 mil utan byter varje 1000 mil, antagligen lite väl tätt men känns lugnare) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.