AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

Lång serviceintervall e9X bensin

Hej, kikar efter en 325:a och har märkt att första oljebytet på flertalet ligger mellan 4000 till dryga 5000 mil?! Det känns ju helt sjukt långt! Efter första sen byts det oftare..

Beror det månntro på olusten/kostnaden hos bmw under den "fria servicen".

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Över 4000 mil har jag inte sett själv.

Men de 3-4 senaste nya BMW bilarna vi haft i familjen har velat ha sin första service mellan 3500-3900 mil, men aldrig över 4000 mil.

Min bil säger nu att den vill in vid ca 3800 mil.
Ni
961
Nip
320i-04
Har själv mer och mer undrat över det hysteriska i dessa oljebyten.

Skälet är just att bilar som går till skrot mer sällan är maskinproblem än rost och annat. Skotarna vimlar ju av fullgoda motordelar, menar jag.

Så långa oljebyten, kan det vara av liknande skäl?
Maskinproblem sällan beror på glesa oljebyten.

Det enda jag kommer att tänka på är oljeskum och vevhusventilation som samband.

Är det inte mer känslomässigt:
- va gött, nu rullar allt i alldeles mullig och fräsch olja

och oljeindustrin säger:
- tack, tack...

Men som sagt, ren spekulation...
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
min 320i indikerar efter olja byte efter cirka 2500 mil, och så har det varit sedan jag köpte den 2009.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Nip : Jag håller inte med. Här nedan är exempel på några komponenter och avancerade system som förlitar sig på ren olja och kan vara ganska känsliga/kräsna med detta:
- Valvetronic
- VANOS
- smörjning av kamaxlar
- kamkedjespännare (till viss del kamkedja och drev också)
- turbo ("förbrukar" oljan mer än förlitar sig på dess kvalitet)
- hydrauliska lyftare
- smörjning av vakuumpump
- lågfriktionsdesign
- characteristic map control oljepump (dvs oljemängd och oljetryck styrs by demand)
- vevhusventilation (med dess oljeseparatordesign)

Men det stämmer att det inte är det "klassiska motorraset" som numera gör att en bil skrotas.

Däremot blir det mer och mer vanligare att en bil skrotas pga ett eller flera komplicerade subsystem går sönder och pga dess komplexitet kommer reparationskostnaderna att överstiga bilens värde.

Och här är det inte ovanligt att problemen med dessa subsystem kan härledas till oljekvalitetsproblem.

Men man ska samtidigt ha i åtanke att 4500 mil är inte samma sak som 4500 mil.
Ni
961
Nip
320i-04
@bmw-slangen: Tack för lite vidgande av mitt perspektiv.

Olja är väl relativt billigt iofs jämfört med mycket annat bilen kostar.

Mina första nya bilar(opel, ford) då var det 500 mil med vissa restriktioner på körstil och sedan in för första oljebytet. Mer metallpartiklar i oljan etc direkt när allt är nytt förmodar jag.

BMW har kanske konstaterat att bättre och billigare för dom med en lite mer omfattande första service för att se över allt i bilen - inspektion II typ.
Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
Gissar att en del nya bilar är tjänstebiler. Användarna bryr sig mindre om dessa jmf med en ägare som hänger på AP (Förutfattad mening av mig). När bilen indikerar service(ca 3000 mil), suckar användaren och högst motvilligt åker till "depå". (efter några månader /1000-2000 mil?). När jag frågade EN BMW-verkstad sa hen att dem accepterar tidigareläggning av service om 80% är uppnått.

Så mitt svar på din fråga: - "Nej"

PS Även kamkedjan slits hårt av dålig olja.DS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.