AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.996

Golf R

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Blev återigen sugen på den prisvärda Golf R men förmånsvärdet reflekterar ordinarie pris, som säg bör. Gick ändå in igen och började kalkylera på Skatteverkets sida.

Döm till min förvåning när förmånsvärdet är sänkt till kampanjpriset 332 200 på Golf R MAN och även för Golf R SC med DSG.

Dessutom ingår i hatch back: Dynaudio-stereo, Keyless, tonade rutor, 19 tums fälgar. Det man vill ha utöver är DSG, panoramatak, Pretoria-fälgar (1000kr), backkamera (går att beställa utan PDC, perfekt!)

Det som är synd är att elstolarna inte har minne men då sparar man iofs runt 30k. Eluppvärmd ratt verkar inte finnas, ingen deal-breaker men varför finns det inte till R. Skulle helst vilja ha en 3-dörrars men det är troligtvis uteslutet.

Nu blir det en sväng till min VW-säljare...

Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Känns onekligen prisvärt. Kollade snabbt på blocket och priset på de få begagnade som finns verkar inte ha anpassats av kampanjen ännu. Surt för dem som köpte nya för ordinarie pris...
3-d är ett kostnadsfritt tillval, detta i och med att VW Sverige lagt på 5-d tillägget på grundpriset. Här en 2015, enda 3-d svensksålda Golf VII jag sett för övrigt. Länk

För övrigt det är ovanligt med manuell låda i Scirocco R, enligt denna sida Länk så har 6st av de 185st Scirocco R Facelift som finns i Sverige manuell låda!

Välj speciallack om du tar en halvkombi, finns massor med roliga färger Länk

Stephan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkligen prisvärt. Proaktivt att gå in och typa in kampanjpriset hos SKV, det borde fler tillverkare göra.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Tack för infon Stephan!

Lådan passar bilen perfekt, använder oftast bara 3:an och 4:an ☺
DSG är för smart för mitt bilkörande med köer, dynamisk, komfortkörning om varannat men som enda bil väljer jag nog det på Golf R i så fall.

Finns det någon mer info om specialfärger och pris?
Tror en 3-D röd gör sig bra och färgen kostar inget extra.

Valde guldmetallic på Sciroccon, inte heller så vanligt vad jag förstått.

mephisto: Guld är efter Ultra Violet ovanligaste skulle jag säga på Scirocco R Facelift (bortser från 2015års Flashrot och Silver). Detta är den enda Scirocco R i Ultra Violet jag sett bild på någonstans i världen! Länk

Tornadorot är mitt första val av standardfärgerna. Specialfärgerna finns om man bygger sin bil på vw.de de går inte att välja på Golf Variant. Det finns bland annat 12st blåa specialfärger och totalt 26st specialfärger!!

Detta bör vara Dark Violett Länk

Mercatoblau Länk

Lichtblau Länk

Bygg din Golf R på vw.de så kommer alla färgerna upp, €1770 eller €2210 extra kostar dem.

Jag gillar DSGn i Sciroccon, smidig och snabb:). Har vare sig kört någon 6vxl Scirocco R eller Golf R så någon regelrätt jämförelse saknas. Men i vilket fall som helst det är den bästa "automatlådan" jag kört tillsammans typ M135i.

Mvh Stephan
Såg för övrigt den första svenska Golf R med speciallack idag! En Ginstergelb 5-d med mycket prylar.

Här är den för övrigt:) Länk
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Såg den också igår på ett tidningsomslag där de skulle testa Golf R, RS3 och Focus RS så det är nog en fullsmetad pressbil. Den färgen skulle jag nog välja om det kommer bli aktuellt med speciallack men om priset hamnar nära 20 000 kr kan man satsa på en foliering istället.

Nån som hört något negativt om Golf R?

Kanske läge att vara lite kall och avvakta vilka kampanjer som kommer upp från andra biltillverkare under hösten. VW bör inte höja priset på Golf R när de justerat det hos Skatteverket.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det enda negativa man läser är att den är så bra att den blir tråkig.

-------
//Lövet
Post/DHLgul..Nja..Inte så roligt kanske..=)
Rätt lik Techno Violett Länk den där Ultra Violett, klart snygg kulör den där "Ultra".
vad skall man ha för tillval tycker ni på Golf R? Funkar manuella lådan bra där? DSG är ju ingen direkt hit vad jag förstått. Kanske läge byta bort Golfdieseln. Vad blir nettopriset ungefär efter ev ytterligare rabatter?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad är det för problem med DSG menar du? Jag har haft S-tronic / DSG i oändligt antal bilar, och VW var ju faktiskt först med dubbelkoppling som vi nu sett på senare år hos de flesta tillverkare, utan problem.
Många skriver ju om svaga DSG men jag har själv ingen erfarenhet av den som jag skrev ovan.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@acey: Det räcker med att kolla på 3 år gamla leasingbilar på KVD. Du hittar 5-10st 1.4tsi med missljud i växellådan varje vecka.
DSG7 med torrkoppling har stora problem med växellåda och svänghjul. Men den är lyckligtvis inte aktuell i Golf R.

-------
//Lövet
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Fick nästan 10% utöver kampanjpriset på min Scirocco R. Visserligen med en del utrustning. På Golf R finns det inte så mycket att lägga till i utrustning. Slår man till på en specialfärg så har man kanske större chanser :) Finns lite lagerbilar också men de kan ha köpts in innan kampanjen. Kampanjen är central (i Sverige iaf) och borde inte nagga så mycket på åf:s marginal.

Störs du inte av allt växlande i körningen pga köer osv så satsa på en manuell. Oslagbart att bestämma LJUD, varvtal, växel helt själv.

Panoramataket är en no-brainer då det även går att skjuta bak till skillnad från i Scirooco där det bara går att tilta. Ljusinsläppet och att titta på stjärnorna är ett stort plus.

Backkamera för 2000 kr är också givet. PDC är överflödigt om man kan välja bara kamera tycker jag.

Infällbara backspeglar saknar jag på Sciroccon så det skulle jag lätt välja, bara 1 500 kr.

DCC funkar klockrent i Sciroccon, det är stor skillnad mellan lägena. Blir ändå att man kör i comfort 95% av tiden. Fördelen är att comfort är skönare än std-dämpare och sport är gott hårt så det vibrerar i organen :)

Har alltid velat ha blind spot detection men för runt 10 k är det tveksamt.

Shit, nu är bilen snart fullkryssad ...som det brukar sluta :)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Andreas: Exakt, det finns kombinationer där man haft problem med DSG7-lådan, men det problemet är ju inte aktuellt på en Golf R. DSG6 är beprövad och håller. Speciellt de få månaderna som Anders brukar äga bilarna ;)

Nu skall vi vara snälla Acey, jag har faktiskt haft Golfen i hela två år :-)

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@acey: 136 dåliga växellådor på KVD senaste två veckorna totalt. Tyvärr ganska många 2.0tdi också som har DSG6. Länk

Det man dock snabbt kan konstatera att jämfört med automatlådor av planetväxeltyp är DSG en rejält mer problemfylld konstruktion.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.