|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är säkert ganska ovanligt men eftersom det händer så... | |
|
Marw: Nej det är omöjligt att min bil har rullat de milen som står i mätaren. Är nämligen nya hjullager/bromsskivor/mm runt om 😀. Men jag förstår din poäng, även om jag inte håller med i sak. Däremot skulle jag aldrig annonsera den som något annat än de mil som står i mätaren. Det spelar liksom ingen roll när mätaren säger en sak, skicket en annan, det gäller åt båda hållen så att säg. Jag förstår att du inte delar min åsikt, av naturliga skäl. I fallet med din "extremt" fina bil så har den hamnat lite i "ingemansland". Det är låga mil, men inte så låga att uppåt 2000 mil till skulle göra nämnvärd påverkan på värdet, enligt min åsikt. Vad man ibland glömmer är att det är inte bara milen som sätter spår, utan även tiden. Bilen i tråden är bevisligen skruvad. Har den fått ny (inte annan!) motor är det ett stort plus. Ja det är en reparations åtgärd, men en ytterst seriös sådan. Sen hur den ev nya motorn påverkar värdet kan diskuteras. Jag tycker att värdet höjs, säg att värdet hade varit 105' med originalmotorn, men 115-120' med en ny (inte annan!) motor... |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
TP_ och andra som vill peka ut bilar som mätarskruvade så fort de är modifierade på något sätt så undrar jag vad ni tex kallar en bil som har en utbytt mätare pga fel och som därmed har behövt justera till rätt mätarställning. Eftersom annonsen tydligt anger att motorn är utbytt och eftersom det verkar handla om en 1000-2000 mils avvikelse så har jag svårt att tro att ägaren försöker lura någon. Därför tyckte jag att rubriken var i överkant. Jag kan ha fel men om man tydligt anger att ett motorbyte har skett så känns det ganska logiskt att nästa spekulant kommer kolla bilen lite extra innan köp. |
|
Tycker mer att det gått inflation i uttryck som "Sveriges finaste...", "Helrätt kombination..." etc. Att bilfirmor skriver så är väl en sak, det är visserligen tramsigt i klass med bostadsmäklares förmåga att skriva upp vad som helst till ett drömboende men tycker även man ser en del privatannonser med den typen av uttryck. Oftast är det helt personliga uppfattningar och tillför inte annonserna ett dugg förutom ett sken av att man försöker dölja något. I detta fallet verkar det ju dessutom vara mer tvivel kring historiken på "Sveriges finaste M5a" än att själva mätarställningen skulle vara så mycket att hetsa upp sig över. Att någon försöker fuska bort 1-2000 mil är ju mest korkat. Att den verkar vara tvivelaktigt servad och dessutom lite oklart kring vad som faktiskt hänt med motorbyte osv känns väl mer allvarligt med tanke på tonen i annonsen som utlovar en fantastisk bil. |
|
|
Höger framdörr ser ut att vara omlackerad. Nyansskillnaden är för stor mellan fram och bak dörr. Länk |
|
|
Man skulle behöva nån bild till, helst i dagsljus. Kan vara belysningen/skuggor som spökar. ------- //Lövet |
|
| Min laptop LCD är nog inte den bästa men nog har jag sett nyansskillnader tidigare iaf. Bilden är kass, det är undermåligt ljus. Sen kan man ställa sig frågan hur ovanligt är det egentligen med att något lackats om på en 15 år gammal bil med typ 15000 mil? Inte ovanligt alls. Finns folk som lackar om en hel front pga några fula/elaka stenskott. Jag tycker vi taggar ner nu. Bilen är skruvad, om än vad det verkar inte mer än med 2000 mil kanske, helt onödigt o klumpigt gjort. En dörr eller någon annan panel må vara omlackad. Jag kan inte se om något varit omlackat utifrån bilderna iaf. | |
|
Kan det inte vara ett enkelt skrivfel av besiktningsmannen? Besiktigad 2015-10-01 Kontrollerad vid 15 940 mil, giltig till 2017-01-31. Besiktigad 2015-01-12 Kontrollerad vid 17 137 mil, giltig till 2016-01-31. IP: ...[115.171] 15 940 ska säkerligen vara 18 940. Kan även vara att någon diod i klustret slocknat som gör att en 8.a ser ut som en 5:a. |
|
|
Kan mycket väl vara så, stackars ägare som fått sin bil smutskastad :/ |
|
|
Skulle bilen gått 1800 mil på 10 månader? Inte helt vanlig körsträcka för en entusiastbil. ------- //Lövet |
|
| M5 E39 är ju rätt bruksbetonad så det är väl inget konstigt i sig? Har haft två M5 E39 och båda rullade 2000-2500 mil per år, perfekta bilar att ha som roliga bruksbilar då de är så praktiska :) | |
|
Andreas_lofgren; Min kompis M3:a råkade utför en felskrivning i våras. Han ringde till anläggningen och gjorde återbesök. Några dagar senare såg allt korrekt ut på transportstyrelsen. Jag hade inte sett eller varit med om detta tidigare. Mvh Mathias |
|
|
Om det vore en felskrivning, borde ägaren inte just - åkt tillbaka? ------- //Lövet |
|
|
Jag råkade ut för felskrivning av besiktningsmannen förra året då jag besiktade min fd M3 på annan ort än där jag bor. Märkte inte detta förrän någon vecka efter besiktningen då jag skulle lägga undan handlingen i min mapp. Blev ju då väldigt förvånad då jag såg att mätarställningen stod på 1800 mil, istället för ca 5430 mil. Hur som helst så ringde jag upp den berörda anläggningen direkt, och fick tag på besiktningsmannen. Han bad om ursäkt och sa att han skulle justera mätarställningen "nästa år" då det var dags för nästa besiktning. Han borde egentligen sagt att jag skulle kommit tillbaka så han hade kunnat åtgärda detta. Så jag skyller lite på mig själv också, jag borde sagt att dom måste rätta till detta NU och inte nästa år. Men nu är bilen såld och den har varit på "tapeten" för folk har trott den är mätarskruvad. Så himla tråkigt på så fin bil. En sak är säker, hädanefter kommer jag alltid väldigt noga kolla i mina papperen innan jag lämnar anläggningen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.