AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.307

Hur lång tid/sträcka innan motorn når 100 grader

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Tänkte göra en högst vetenskaplig undersökning.

Svara med yttertemperatur, motor, tid och sträcka det tar för er att nå 100 grader i motortemp.

Idag tog det mig 15 min, 1,8 mil, 15 grader ute innan jag tangerade 100 grader. Motor 530d xdrive automat. Förbrukningen låg då på 0.94. Hemvägen gick det snabbare pga kvarstående värme och då drog den 0.78. Så det har ju stor påverkan och jag tycker 15 min är lite väl länge.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Motorerna har hög verkningsgrad idag, då tar det längre tid innan de blir varma. Med min 320 e93 som har en miljömotor tar det ca: 2 mil att uppnå full temperatur.

BMW CS #5206
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Jo men 15 grader varmt. Glömde nämna att jag har dieselvärmare också som borde gå in och ge tillsatsvärme för att få upp tempen snabbt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Oljetemperatur eller vattentemperatur?
Nu har jag ingen möjlighet att se när motorn nått 100 grader, men nålen på min F10 535d når kl 12 efter 5-7km, medan det på vintern kan ta upp till en mil innan den når dit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Temperaturmätarnålen är inte linjär i sin visning av verklig temperatur, så den är en dålig indikator på hur lång tid det tar innan motorn har normal driftstemperatur.

Vet inte exakta temperaturer, men den lägger sig "klockan 12" långt innan motorn är riktigt varm (skulle tippa på typ 60 grader eller så) och börjar inte vandra mot rött förrän motorn är rejält varm (nästan på gränsen för att börja koka).

Det tar lång tid innan en modern energisnål motor med stora vätskevolymer (olja och kylarvätska) och relativt stor metallmassa, blir driftsvarma.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Sommartid tar det drygt 15min landsväg innan BÅDE olja och kylvätska är uppe i arbetstemp för mig vintertid ala -15 ca 25min
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Ja vart är det tänkt att se motortempen?

Som Johan B säger står tempnålen inte på exakt temp, det exakta exempel jag har är från min gamla E39 540i där jag kollade upp att nålen står spikrakt upp mellan 75° och 110°

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Jsn du hade inte dieselvärmare på din bil va?

Cykeltjuv har du dieselvärmare?

En kan tycka att det är kontraproduktivt med hög verkningsgrad då det leder till en kall motor som drar mer bränsle än en motor som på pappret drar mer men i praktiken mindre.

Funderar ändå på att byta termostater och se om det går fortare.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Fahlekorv - nej det har jag inte.

Vad gäller verkningsgrad så tycker jag inte BMWs dieselsexorr är så särskilt effektiva, de drar iaf 0.7l/mil så de genererar en del värme. Vad gäller fyrorna är det en annan sak, de ligger på runt halvliternoch även sommartid tar det mig iaf 3 mil innan tempmätaren står rakt upp (oavsett hur effektiv den är).
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Angående dieselvärmare, så är det iaf
på min så att den värmer bara cupén, inte
motorn. Finns ritning på hur det går att koppla
om för optimalare funktion. Enda värme motorn
tillgodogör sig är när den startat och börjar
cirkulera vattnet......

Mvh Jonas B
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Nu är det väl så att mätaren visar oljetemperaturen på BMW. Och termostaten lär ju bara öppna då kylvattnet i motorn blir så varmt att det behöver kylas av i kylaren. Alla moderna dieselmotorer har ju så hög verkningsgrad att dom behöver någon form av hjälp för att kunna värma kupén när det är kallt ute, standard är det ett elektriskt element som hjälper till att snabbt få värme i kupén, det tror jag utgår om man väljer fabriksinstallerad "dieselvärmare". Där då den gör hela det jobbet inklusive att kunna värma kupén utan att motorn är i gång. Så en annan termostat kommer inte påverka arbetstemperaturen något. Det höll man väl på med på sextiotalet å bytte till vintertermostat å monterade vintertäcke framför kylaren.
Det är väl snarare så att moderna motorer har optimerats för att så snabbt som möjligt nå driftstemperatur, aluminium och tunt gods, allt för höja verkningsgraden. Sen att oljan/kyltskan hunnit bli varm har väl inget med temperaturen i förbränningstrummet att göra, visst kall olja är lite mer trögflytande, men knappt där är det någon skillnad med helsyntetoljor. Tror nog att växellådan är en större bov i detta, det tar ju betydligt mycket längre tid innan oljan i den har nått optimal temperatur.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Japp har också dieselvärmare, har två döda glödstift så ska byta termostaterna samtidigt se vad som händer efter de.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Brynet, som du skriver så är det när motorn är startad som egentligen är den viktigaste funktionen med dieselvärmare. Att värma kupén innan start är mer lyx.

Goc, det är kanske dieselvärmaren jag ska undersöka då? Det med termostat har jag läst i massvis trådar på tal om svårt att få upp tempen. Hur som helst så märker jag att tempen på instrumentbrädan hänger tydligt ihop med förbrukningen. Påverkar kall olja i växellådan förbrukningen?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Självklart hänger en trög olja i lådan samman med förbrukning. Allt går trögare. Och inte tror jag värmaren går inn då den bara värmer kupén. Hade en Saab diesel, ingen större skillnad mot en BMW funktionsmässigt. Men där syntes via en lampa i instrumentet när värmaren gick in och stöttade, men där värmde den även motorn. Det var bara vid minusgrader, och för att stötta värmen i kupén. Så motorn når ganska snabbt optimal föörbränningstemperatur, men resten av drivlinan måste ju värmas upp för att gå lätt, dvs allt som har oljor i sig. Alla oljor blir ju mer tjockflytande ju kallare dom blir. Det är viskositeten på oljan som anges av Sae värdet. Men dom här moderna lätta aluminium blocken och kolvar som ser ut som en kraftigt jackad moppekolv blir ju varm på nolltid. Det är ju därför som autostoppet fungerar bara efter nån minuts körning. Men vill du snabbt ha varm motor, Vänsterbromsa och gasa som satan :)
Men motvind och regn gör ganska mycket på förbrukning. Jag kör rätt mycket så har konstaterat att våt vägbana påverkar ganska mycket även om det blåser motvind påverkar oxå rätt mycket. Båda delar ökar förbrukningen med ca 1 DL per mil.
Men grunden till varför man går mot färre cylindrar är ju mindre friktion, färre lager, färre kolvar och mindre material i blocket som skall nå optimal temperatur.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Den bränsledrivande värmaren värmer också motorn då motorn är igång. Visserligen med returvattnet från kupéelementet men helt kallt kan det vattnet inte vara. Kritiken är att det är vid avstängd motor som bara kupén blir uppvärmd.

Vänligen Näckrosen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.