AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.656

Kylarvätskelampa lyser och kylarfläkt går på högvarv

pi
5
pinne
BMW 320D Touring -08
Hej!
Som rubriken lyder så har jag problem med kylarvätskelampan och kylarfläkten.
Det började igår när jag körde någon kilometer. Först började lampan lysa gult, då tänkte jag att jag skulle svänga in på närmsta gata och stanna. Precis innan jag stannade så blev symbolen röd, då stängde jag av bilen direkt och hörde att kylarfläkten gick på högvarv. Jag öppnade motorhuven och kollade vätskenivån, den va låg så jag fyllde på lite vatten. Efter det gick den bra men fläkten var fortfarande igång på högvarv. Idag när jag skulle köra så gick den felfritt i 10-15 minuter sen saktade bilen ner automatiskt tills den till slut stannade. Bilen startar felfritt men fläkten går på högvarv och vätskenivån är bra (lampan lyser inte när jag startar bilen)

Med vänliga hälsningar Emil
Vet inte hur det ser ut på din, men på min E46 så var det givaren på slang nummer 4 här på bilden som gått. Då gick kylar fläkten på fullt Länk.

pi
5
pinne
BMW 320D Touring -08
Clintan66, ska kolla lite på det.
Tror det kan vara termostaten som krånglar, för vätskan är alltid på samma nivå i kylaren. Så tror inte det kommer in någon vätska därav dålig kylning, förmodligen därför kylarfläkten försöker kyla så mycket det går.

Tack så mycket för svaret! Uppskattas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om bilen saktar ner automatiskt och det inte beror på att motorn skär ihop pga överhettning, så är det för att styrdonet tror att motorn överhettar.
Alltså antingen överhettar den på riktigt (borde upplevas som väldigt varm under huven) eller så mäter kylvätskegivaren för motorn (inte kylaren) fel.

Om det BARA är att fläkten varvar fullt men motortemp är normal och fungerar i övrigt, då kan det vara givaren vid kylaren.
pi
5
pinne
BMW 320D Touring -08
marin849, har du någon koll på vad det skulle kosta att byta styrdonet/kylvätskegivaren?

Tack för svaret, uppskattas!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sturdonet finns nog ingen som helst anledning att byta.
Jag vet tyvärr inte var den givaren sitter på en 320d.
Titta på realoem och slå sedan upp reservdelsnumret på Schmiedmann så vet du var den sitter och vad den kostar.

Om du inte kan grundläggande felsökning själv, rådfråga en verkstad.
Felsökning är alltid nr1 men om inga andra symptom finns på att det är ett faktiskt fel på kylningen kan man tänka sig att byta givaren ändå.

Det finns en del inlägg på forumet där man först får gul sedan röd och då har det varit tempgivare eller elektriska vattenpumpen, men jag tror (obs) att du har en vanlig remdriven pump.
pi
5
pinne
BMW 320D Touring -08
Tjena igen, jag har nu fått tillbaka bilen efter en "lång" väntan.
det som var fel var kylvätsketemperaturgivaren, kostade ca 300kr.

hoppas detta kan hjälpa någon!
mvh Emil
Flikar in i tråden lite.
Har liknande problem just nu. Fick Gul lampa igår kort, sen försvann det. Var medveten om problemet sedan ett par dagar tillbaka, och har då åkt med tempraturmätaren i färddatorn.
Fullt blås på fläktar vid kallstart (20 grader).
Har 2 sensorer jag tänkt byta. Den ena som känner av temp i blocket och den andra som sitter från kylfläkten höger ner under luftfilterpanelen.

Billigt test, 160kr resp 300kr för de sensorerna. Många tror termostat, men varför går då fläkten på högvarv vid kallstart, men de som talar emot är att man får tempvarning efter en mils körning i normal takt.

Tempratur på vägen start - > 20 grader, kör iväg 30grader, landsväg 5km 87 grader, pendlar sen upp till 95-105 grader. är detta normalt?

Hittade en guide där man kunde lufta systemet genom att öppna glykol-locket, sätta max värme i bilen, lägsta fläkthastighet och hålla in gaspedalen efter man slagit på tändningen. Detta luftar systemet i 12 minuter, och rinner de inget vatten i vattentråget så är troligen pumpen kass..

Film här:

Pinne,

Du får inga tempvarningar efter du bytte den sensorn?
pi
5
pinne
BMW 320D Touring -08
Hej Patrik, Nej jag får inte några felmeddelanden längre.
Pinne,

Kan du kolla vad du hade för tempratur? Det är intressant o se var den bör ligga.
Vad jag förstår så ska Termostaten den öppna upp vid ca 97 grader och hålla den rätt nära där hela tiden. Men ja kan ha fått fel info. Normalt på andra bilar jag ägt så öppnar den vid ca 90.

Men om sensorn nu mäter fel så kanske inte 100 grader+ är rätt värde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.