|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har hittat fina style 65 replicas som är lackade svarta, (kommer passa min bil perfekt :)) som är till salu! Killen som säljer dom säger att de var på hans bil när han köpte dom så han vet inte så mkt om dom, men efter en del frågande så framgick det att en fälg är utbytt. Detta innebär att alla förutom en fälg har 8.5 bredd och den sista bara 8. Den fälgen har alltså lägre ET mått men han säger att det följer med en spacer. Då är min fråga om det är lugnt att köpa dessa? Känns lite konstigt att det är annorlunda ET på ett av hjulen :S Har precis köpt min första bil nu så är inte så insatt i detta ännu! Tack på förhand | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! ET-måttet (aka inpressningsdjup eller offset) har ingenting med fälgbredden (8.5" vs 8") att göra. Fälgbredden avgör vilken däcksbredd som kan monteras. Däck som passar 8.5" breda fälgar kanske inte är lämpliga för 8". Jag tar INTE med tyskstuk i den bedömningen då det är en stylingdetalj och har ingenting med lämplighet att göra (man ska skilja mellan styling/konst och användbarhet/lämplighet precis som man gör inom andra områden). Jag skulle inte rekommendera att köra omkring med tre fälgar på 8.5" och en fälg på 8". Om jag skulle köpa dessa så skulle jag justera priset så att ett köp av ytterliggare en fälg (antingen 8" eller 8.5") samt lackering av denna tas med i beräkning. Tex 8" fram och 8.5" bak är en variant, en annan är då 8.5" runtom. Tillägg : Här är en bra bild jag hittade som förklarar de olika måtten Länk I den här bilden så är "Wheel Width" måttet på fälgens bredd (dvs tre av fälgarna är 8.5" breda här och en är bara 8" bred här). Eftersom däcket ska sitta här så förstår du att det finns en direkt koppling till däckets bredd här. I samma bild så är "Wheel Offset" samma som ET, dvs hur långt ifrån infästningen är från centrumlinjen (det bestämmer var fälgen hamnar i sidledes när man monterar den). |
|
Okej! Då förstår jag lite mer tror jag. Trodde ET å fälgbredd hängde ihop, men iaf så har den fälgen som bara är 8 i bredd också lägre ET. Men med spacer skulle det var lugnt. Kanske kan få honom att gå ner lite i pris, men tror det kan vara svårt att köpa bara en fälg å lacka den med min nuvarande budget :( Men hur skulle det se ut om jag nu köpte dessa där en är 8, men satte samma däck på den som alla andra samt spacer? Kanske inte är det mest lämpliga men vilka risker finns det? |
|
| Att blanda fälgar med olika bredd och inpressning på samma axel är inget jag rekommenderar då det blir olika spårvidd och anläggningsyta mot vägen skiljer sig. Det kan leda till att bilen upplevs orolig på vägen. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, ET och fälgbredd är helt orelaterade. Nej, det är fullt möjligt att 8.5" och 8" fälgarna har exakt samma ET. Anta de har samma ET. Då skulle det *SE UT* som att 8" fälgen satt 6.35 millimeter längre in i hjulhuset än 8.5" fälgen. Fast anledningen är egentligen att 8" fälgen bara är 0.5" / 2 = 6.35 mm smalare på utsidan (och 6.35 mm smalare på insidan). Sätter man dit en 5 mm spacer så kommer 8" fälgen att sticka ut ungefär lika mycket i hjulhuset som 8.5" fälgen (kommer bara att skilja 1.35 millimeter). Men fälgens insida kommer att vara på helt olika ställen för 8" och 8.5" fälgarna. Spacer är alldeles utmärkt för att korrigera så man får korrekt ET. Men det är inte det som är problemet här. Här är problemet att du kommer att få en osymmetri på en av axlarna. Någon av axlarna kommer att ha en 8" på ena sidan och en 8.5" på andra sidan. Av samma anledning är det inte rekommenderat att ha olika däck på en axel (eller blanda friktionsdäck och dubbdäck på en axel). Nu har en fälgbredd inte lika stor påverkan som friktionsdäck vs dubbdäck. Om man ser till att få rätt ET och lämplig däcksdimension så reducerar man hur mycket det påverkar. Men du kommer likväl ha en osymmetri. Ja, för att reducera risker så är det en bra strategi att köpa en däcksdimension som passar bra på både 8" och 8.5". Men du kommer ändåså att ha en viss osymmetri (se även svar från Chris87). Priset bör dock matcha det faktum att det inte är en komplett fälguppsättning (dessutom kopior och vi vet att det finns kopior därute - inte alla - som kan haverera på ett mycket otäckt sätt). @mgscolieri : Vilket ET har 8" respektive 8.5" fälgarna? |
|
Okej tack så hemskt mycket för era utförliga svar! :) Lärt mig en hel del. Säljaren kan verkar inte kunna svara på exakt vilken ET fälgarna samtidigt som han inte går ner ett öre i pris. Inte så samarbetsvillig. Känns som en ganska hopplös kille :S Blir nog ingen affär denna gången, håller mig till mina style 66 original som följde med bilen istället, och eventuellt lackar om dem. |
|
| Style 66 ÄR ju de snyggaste :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.