|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som kan släcka airbaglampan på min e46 03 med carsoft eller annan konfig? Hade jag varit tacksam, befinner mig i skåne. | |
|
Jag hade kunnat släcka den åt dig men bor i Sthlm. Du måste nog byta sensorn som sitter under passagerarstolen fram. Kostar ca 150 kr på ebay. |
|
|
Kan ju vara vad som helst i SRS i teorin. Men väldigt vanligt är att det är just sensormattan som felar och det går då att lura systemet med en emulator. Ibland behöver nolla felkoden, ibland släcks den själv vid montering av emulatorn. (Förutsatt att det är det felet givetvis) Antingen bygger man en egen enligt mekartipset här på AP Länk eller så köper man en färdig som Mavri föreslår. Finns även på hemmaplan för 199 kr Länk levereras på en dag. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Såvitt jag vet åtgärdar man bara själva felet med den kontakten. Sen behövs ändå diagnos för att släcka indikeringen, fast man får börja där. Skaffar den kontakten du länka till så länge, så får man se längre fram hur man åtgärdar själva släckningen. Tack för tips&länkar |
|
|
Faktum är att i 80% av fallen släcks den direkt om felet ligger i sensormattan. Verkar som ju längre man kört med felet desto större risk är att felkoden "fastnar". Verkar finnas någon slags counter i bakgrunden. Alla andra fel på airbag systemet sätter fast felkod direkt och måste nollas men sensormattan är undantagen från detta av någon anledning. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ola Satte dit kontakten idag olyckligt nog verkar jag tillhöra den 20% skaran, som även behöver släcka lampan via diagnos. Kabeln som hänger lös nu under stolen behöver den tejpas eller det har ingen mer betydelse än att det skyddar mot smuts? Så problemet kvarstår att släcka lampan även om halva jobbet är gjort. Någon som har en dator och kan släcka hör av dig... |
|
|
Kabeln kan hänga. Den är helt betydelselös nu. Kolla vad det är för felkod innan du nollar. Det kan ju vara något helt annat än sensormattan som är trasigt. Airbagsystemet består ju av ett antal komponenter. Mvh Ola |
|
|
Jo ska skriva ner den innan den släcks. Kom att tänka på att batteriet var urkopplat 5-10min. Kanske det behövs längre tid än så för att nolla datan? |
|
|
Den nollas inte så. Måste göras med diagnosverktyg. Mvh Ola |
|
|
Inte generellt nej, tänkte mer specifikt på den här proceduren. Då kan jag utesluta det också iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.