|
|
|
|---|---|
|
Hej, fick idag ringa assistans och blev bärgad till däckhandlaren efter att bilen varnat om punktering. Det högra bakdäcket var så slitet att corden syntes och det blivit punktering. I övrigt hade däcken 4-5mm kvar! Däckkillen på Euromaster sa att detta inte är helt ovanligt, speciellt med låg profil och vissa däckfabrikat. Han trodde det beror på att däcksidan inte orkar med cambern utan den får som ett veck där den belastas och blir utslitet i förtid. Kanske stämmer och frågan är ju om det hade hjälpt med högre ringtryck för att hjälpa däckstommen. Däcken var GoodYear Eagle F1 Assymetric 2 265/30-19 och hade nog rullat 2000mil, Bilen en 2009 335i Touring M-Sport, ingen sänkning utöver original. Kommer göra en hjulinställning men är det några speciella bussningar som brukar slitas som jag bör ha koll på eller tror ni detta beror på däcken? Länk Länk MVH Tompa | |
| Vad har du för fälgar på bilen och hur förhåller dem sig mot originalfälgar när det gäller inpressning? Som jag förstått det kan fälgar med för låg inpressning leda till att bilen sliter mer på insidan utav bakdäcken eftersom att tyngdpunktens centrum flyttats närmre däckets insida. | |
Transocean |
Kanske en dålig ventil som läcker lite, däckstrykcet måste sjunka rejält innan bilen varnar, tror inte att felet ligger på däcken. RFT är ju betydlig styvare men vem vill åka med dom; antar att du har vanliga däck på kärran? Du har säkert redan ett nytt däck, börja med att kontrollera lufttrycket en gång i veckan. |
|
Blev två begagnade efterom de inte hade nya i lager. Vi kom iaf vidare till Astrid Lindgrens Värld... Fälgarna är 9.5" med en inpressning på 37mm, inget extremt. Och RFT var det inte. Får be verkstan lyfta bilen och känna på alla leder och sen göra en hjulsinställning. Däckgubben sa också att ett byte till Michelin råder bot, med glimten i ögat men det ligger kanske något i det, dessa beggade var Michelin PS3 och de kommer ligga på denna säsongen. Har nu läst på diverse forum och det verkar vanligt på BMW överlag pga att de kör rätt mycket toe och camber för att få sin fina kurvtagning, vilket inte alltid är idealiskt ur slitagesynpunkt. Tack för era synpunkter so far! |
|
| Känns som en hjulinställning skulle lösa det där. hoppas det är så enkelt. | |
|
Hur långt har bilen gått? Kan vara någon bussning som är dålig... Andra symptom som "slingrig" eller gnällande vid nerfjädring i bakvagnen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har gått 18500 mil och jag har inte upplevt den som slingrig inte mer än när Antispinnlampan tänds... ;-) Inga oljud i fjädringen. |
|
|
Sådär har däcken på mina 3 serie (E91&F34) också slitits bak efter några 1000 mil. De 1 serie bilarna jag haft (E87&F20) har däremot klarat sig utan detta fenomen. Blir intressant att se hur däcken på min nuvarande F31 kommer se ut när jag byter till vinterhjul i höst. |
|
|
Runt 20K mil brukar lagret som sitter i hjulspindeln vara dags att byta På t ex. E39:orna är det nummer 2 på bilden som brukar behöva bytas och när det är dåligt blir det däckslitage som du fått: Länk E91:orna ser inte riktigt likadana ut i bakvagnen men nummer 3 på bilden borde vara motsvarigheten och bör nog även ge liknande symptom om den är dålig: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Det är alltså nedre yttre länkarmslagring som kan vara dålig. Hur mycket rörelse är ok när jag väl hissar upp bilen? Mvh Tompa |
|
|
Nja, det skall väl i princip inte kännas något spel alls - den lagringen är ju till att hålla hjulspindeln i rätt vinkel när den fjädrar upp och ner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Då ska jag känna på den när jag har hissat upp. /Tompa |
|
|
Dessa lager kan vara knepiga att känna fel på, då allt är under spänn från fjädringen och andra bussningar. Lyssna nog när bilen hissas upp - om det "gnekar"/"gnisslar" från dem, brukar de vara torra på fett och slut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok. Tack | |
|
Mina good year RFT såg oxå ut så bak förrförra hösten. Tänkte att de hårda stommarna hade gjort slitaget onödigt hårt. Gjorde en 4hjulinställning innan nya gummin åkte på. Var inte optimalt inställt innan. Följder sen dess slitaget lite noggrannare för att se så det inte är nåt annat fuffens. Verkar ok hittills. Intressant m nedre länken som diskuteras. Läge att hålla koll på det där oxå mao. |
|
|
Det är relativt enkelt att kontrollera om bussningarna är ok. Bulten som sitter i bussningen ska sitta centrerad. Om den är synbart förskjuten åt ngt håll så är det dax för byte. Bilen ska stå på hjulen när detta kontrolleras... |
|
| Nr:3 som Johan länkar till är extremt vanligt att dom ger upp. Även merca och Saab har samma problem med dom. Men det brukar i princip alltid gneka från dom speciellt vid fartgupp. Mina gnekade tydligt även min brors. Så även på min merca. Här har du bussningen:Länk | |
| Tackar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.