|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min antispinn lampa lyser på bilen och kollade felet med hjälp av inpa. Någon felkod om styrvinkeln. Följande fel: -Ratten är sne. -Antispinn lampan lyser. Inpa ger felkod på styrvinkel. Vad ska jag göra? Vad kan vara fel? Hjälp mig hur jag ska gå tillväga? Har meckvana men inte hållit på med något av detta förut. | |
|
Prova att kalibrera styrvinkelgivaren. Du har ju "min" Inpa så då har du Tool32. Gör då enligt följande: Ställ hjulen helt rakt. Starta Tool32 (starta den som administratör) Tryck F3 Välj att ladda DSC57.PRG filen tryck ok Under jobs, scrolla ner till "test_lenkwinkel" Tryck sedan på lilla gråa knappen i överkant 1x "playtecken" det är knapp 7 från vänster. Vänta några sekunder. Klart! Värt ett försök. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Ola! Jag testade det och fick upp en felkod på: - LWS-ID FALSCH. Antar att det blir att byta styrvinkelsensor. Behövs det fyrhjulsinställning? Kan jag kalibrera på samma sätt som jag fick råd av? Har hört att det behövs kodas om till annan VIN osv? Kan jag köpa en sensor på skroten? |
|
| Någon bra guide/film hur man byter styrvinkel sensor smidigast? | |
|
Aha, det låter ju som den inte är kodad mot bilen. Har något nyligen bytts i ABS/DSC systemet? Har du något nummer på felkoden? Jag tycker jag nästa steg är att koda befintlig styrvinkelgivare mot bilen så den har rätt VIN. Lätt och snabbt gjort. Detta görs med NCS Expert: Jag förtydligade lathunden lite om du undrar varför det är blandat engelska och svenska;-) 1. Load NCSExpert. (Starta som administratör) 2. Load Profile and select Expertmodus(offen) 3. F1 (VIN/ZCS/FA) 4. F3 (ZCS/FA f .ECU) 5. Choose the car (E39i ditt fall) 6. Select EWS(Nu hämtas bilens VIN från EWS) 7. F6 (BACK) 8. F4 (Process ECU) 9. Select the Module you want to Revert back to Stock. (I ditt fall LWS) 10. En ruta med "Enter SGET data" kommer upp, tryck "Ok". 11. F3->Execute job 12.Done Nu är VIN nummer inkodat i LWS. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Testat det också Ola! Min antispinn lampa lyser fortfarande :/ |
|
|
Gjorde samma sak du skrev först Ola igen och nu har antispinn släckts! Jippi! Tack så jätte mycket :) Mvh Albin |
|
|
Perfekt! Det som hände alltså var att styrvinkelgivaren inte var VIN-kodad mot bilen och då togs då inte kalibreringen emot. När du sen kodade VIN så lös lampan fortfarande då styrvinkelgivaren fortfarande inte var kalibrerad. Slutligen kalibrerade du den och det togs emot och saken var biff! Egentligen mycket logiskt. Inte helt fel att ha ett eget diagnosverktyg ;-) Länk Det där jobbet hade kostat en hel del på BMW.. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.