|
|
|
|---|---|
|
Motorn ska ju inte stänga av sig innan den uppnått arbetstemp enligt instruktionsboken men min bil börjar med det redan efter några hundra meter när temp mätaren inte ens rört sig. Är det samma för er andra? | |
|
Samma för mig. Antar det även har med klimatet i övrigt att göra också. Vintertid kan jag tänka det är annorlunda. Förbikopplar alltid den funktionen. Kan inte vara nyttigt i längden med start/stopp. // Jonas |
|
| Samma här också, brukar stänga av sig vid första rödljuset efter någon km om jag har funktionen igång. Brukar stänga av funktionen dock. | |
| Ok inget fel alltså men irriterande, det går inte att avaktivera permanent va? | |
|
Jo, det går. Finns flera på forumet som fått det gjort av BMW, men jag har också hört om andra där BMW nekat. Möjligt att de var hårdare i början och att det går att få det gjort nu för tiden. Om BMW blånekar går det att göra via fulkodning hemma också (med rätt utrustning). |
|
| Kanon! | |
|
Otroligt irriterande är detta start/stop. Är ingen expert på miljö området. Men hur kan det evigt startande av en motor vara mer miljövänligt? Startmotorn måste ju vara helt slut efter några år. Har ett rätt trångt garage där jag måste typ lägga i backen och fram ett antal gånger för att hamna på min plats. Och varenda gång jag lägger i fram eller bak stannar motorn. 6 gånger för att parkera. Kan inte vara miljövänligt någonstans. Miljöhetsen har gått för långt. |
|
|
Att "miljöhetsen" gått för långt tror inte jag. Varför trycker ni som störs av autostoppen inte lite hårdare på bromsen? Då är ju problemet löst. |
|
| Det jag störs av med autostopp är när jag ligger i bilköer och kön precis nyper till innan den rullar vidare igen, då stannar motorn men hinner inte stanna helt innan den drar igång igen. Likadant när man kommer fram till trafikljus som precis slår om till grönt när bilen stannat till. Här funkar det inte att bromsa lite hårdare... | |
|
Eller så använder man knappen under start/stopp. // Jonas |
|
|
"Men hur kan det evigt startande av en motor vara mer miljövänligt?" Därför att en motorn som inte är igång inte släpper ut några avgaser. Det kostar extremt lite energi från batteriet att starta motorn och det går inte åt "extra bränsle" för att starta motorn. Det enda slitaget som uppstår är som sagt på startmotorn/kuggarna till startmotorn. Därför sitter det kraftigare startmotorer på bilar med start/stopp. Även batteriet slits mer, men inte pga starterna utan pga tiden när bilens funktioner drivs av batteriet. "Och varenda gång jag lägger i fram eller bak stannar motorn. 6 gånger för att parkera. " Låter inte normalt? På en manuell stannar ju inte motorn när kopplingen är nere, dvs man kan manövrera hur man vill med motorn hela tiden igång. Hur är det på en automat? |
|
| Och sitta med kopplingen ner hela tiden blir nog ingen billig historia.... | |
|
Att växla mellan fram o back utan att använda kopplingen är definitivt dyrare. ;) Stannar man för att stå still ska ju motorn stanna, men jag menar att medan man kör framåt/bakåt vänder/manövrerar etc så sitter man sällan med neutral, koppling uppe och inte rör ratten. För då händer inget. Att sitta med kopplingen nere vid rödljus osv är förkastligt. |
|
| Då måste man komma ihåg den där knappjäveln. Det skulle vara skottpengar på miljötokar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.