AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.713

Problem med uppdatering av mjukvara

Du
11
Dustin
318d Touring -16
Mitt första inlägg på detta forum, hoppas jag kan hitta någon som kan hjälpa mig. :)

Jag köpte mig en 318d Touring -16, hämtade den i fredags och är ruskigt nöjd än så länge.

Har hittat en liten sak som stör mig fruktansvärt mycket men det känns som ett ruskigt nischat problem, men jag hoppas att någon har en bra idé om hur man löser det!

Jag har kopplat upp min mobil (Samsung s6) mot bilen och telefonen funkar bra att ringa med, jag kan streama Spotify utan problem, MEN, när jag vill spela upp podcast från mobilen så funkar det inte!? Har till och med testat ett par olika podcast-spelare men utan lycka.

Så, googlade runt lite och ser att man kan uppdatera mjukvaran för bland annat blåtanden i bilen, LYCKA! Bara en sån sak att man kan uppdatera mjukvaran i bilen är ju jäkligt bra och infon jag lyckats hitta tyder dessutom på att funktionen för just min telefon skall förbättras.

Så, in på bmw.com/update, in med 7 sista siffrorna i VIN numret och laddar ner en .bin fil, formaterar om USB stickan till fat32 och går ut till bilen med hopp om bättring, men icke.

Får följande felmeddelande i skärmen:
"Programvaran på USB-enheten är inte avsedd för detta fordon. Ytterligare information: bmw.com/update."

Här tar det stopp för mig, vad gör jag!?

Hjälp!
F2
85
F25
X3 X35D -12
Långsökt, men, ladda ner filen en gång till ...
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Tack F25, jag har testat det, ingen lycka. Jag har även testat olika usb-stickor.

Känns som att jag får åka till BMW med bilen...
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Förmodligen klen tröst, men har samma bekymmer. Även jag har testat olika stickor.
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Klen, men ändå en tröst! ;-)

Frågan är om det är Android/Samsung som spökar eller om det är BMW´s mjukvara som är kass.

Ska se om jag kan testa med en annan telefon för att se om streamingen fungerar bättre.
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Falsterbo:
Podcast addict och Castbox.

Har du idéer på appar som funkar blir jag mer än glad! :)

Måste även tillägga att detta verkar vara ett fantastiskt forum! Grym respons!
Tack alla som engagerar sig!
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Lite uppföljning från min sida. Jag har nu testat med 2 olika ljudboksappar också, Audible och Storytel, inget ljud från någon av apparna.
Samma sak med Youtube, inget ljud, filmen rullar på fint dock.
Har dessutom pratat med 2 olika servicetekniker på på BMW, ingen har någon ide om vad jag kan göra för att lösa det. Jag fick i alla fall konstaterat att jag har den senaste mjukvaran i bilen, så den delen behöver jag ju inte gräva mer i.

Nästa steg för mig nu är att testa med en annan telefon.

suck....

Kan man reklamera en bil för att blåtanden inte fungerar tillfredsställande!? ;-)
Jag har aldrig provat några podcast i men 1-serie modellår 2016 men Youtube har jag provat och det fungerar bra vad gäller ljud. Jag kan även använda framåt/bakåt knapparna för att ändra låt i Youtube. Jag har en iPhone 6S och den fungerar bra med bilen bortsett från att röststyrningen inte alltid vill fungera.
F2
85
F25
X3 X35D -12
Du har väl händelsevis inte en liten enkel blåtandhögtalare så att du kan testa om telefonen skickar ljudet den vägen. Eftersom Spotify fungerar borde ju podden fungera eftersom bilen inte kan veta varifrån signalen kommer, om den kommer.
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Blåtanden funkar utmärkt med allt jag streamar i vår Skoda fabia -14, det funkade utmärkt i vår Merca c-klass -12 som vi hade innan bmw.

Jag inte inte uppdaterat något i telefonen heller, det är bara i BMW:n det strular, det är därför jag tror att det är den som är problemet.
Nu har jag letat fram en gammal Sony Z2 telefon, ska testa den idag och se om den funkar.
Min erfarenhet vad gäller BMW och blåtand är att iPhone tenderar att fungera bäst. Jag har provat andra telefoner, bl a en Samsung Galaxy S5, och iPhonen fungerade i särklass bäst vad gäller att spela upp musik från olika appar.
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Tråkigt, iPhone är tyvärr inte ett alternativ. ;-)
Du
11
Dustin
318d Touring -16
En liten uppdatering från min sida, testade Z2:an nu, funkade perfekt med podcasten. Jag får helt enkelt nergradera mig och använda Z2:an istället, alt. köpa en ny mobil. kul.....
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Har inte testat nån podcast-app, men Samsungs egna musikspelare funkar fint för mig över BT. Samsung A3 2016/Lollipop.
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Jo, just musik och Spotify har fungerat fint från min Samsung S6 också, men inte ljudböcker, podcasts eller youtube...
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Lite uppdatering från min sida, jag har fått det att funka nu!

BMW kunde inte hjälpa mig då jag har senaste mjukvaran i både bil och telefon så borde det funka enligt dom.

Vad jag gjort är att installera en "custom rom" på telefonen och nu funkar allt fint! Möjligt att det hade räckt med att formatera om telefonen, men när jag ändå var igång så körde jag in root och en annan rom.

Slutet gott, allting gott!
ti
100
tippz
318d E91 -10
problemet uppstod när du köpte en Samsung ;)
Du
11
Dustin
318d Touring -16
Hahaha, nja, jag hade telefonen innan jag köpte bilen och allt funkade fint både i mercan jag hade innan och i skodan vi också har.
Så bmwn är tyvärr rooten (😂) till problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.