|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Groggy: Bestchip... verkar ju vara typ en sån där trimbox typ KCR... Är det inet bättre att chippa bilen på riktigt? /Jonas |
|
Verdi |
För det första får jag förmånsvärdet 7825:- om jag tar en X5 4.0e och lägger på 100 000:- i extrautrustning. Månadskostnad efter halvt momsavdrag blir iaf 10 566:-. Baserat på 55% restvärde. 2000 mil per år ger ca 13*0.6*2000/12 = 1300:-/mån. Så för min del skulle jag beräkna kostnaden så här: Bolagets kostnader Sociala avgifter för förmånsvärdet (31,42%): 2459:-/mån Skatt på förmånsvärdet (27% efter jobbavdrag osv under brytpunkten, 47% över): 2113:-/mån alternativt 3678:-/mån. Leasingkostnad: 10566;. Skatt + Försäkring: ca 500:-/mån. Summa bolagets kostnader: 15 638:-/mån. (alt 17 203:-/mån) Omräkning till privata pengar, dvs dra av för bolagskatt och utdelningsskatt (ger antagandet att för varje oskattad krona i bolaget så får jag ut 62,4 öre färdigskattat privat så småningom), ger en privat belastning på motsvarande 9758:-/mån. Egentligen är belastningen lite mindre men jag brukar räkna så här för att inte lura mig själv. Lägg till bränslekostnaden så hamnar man på 11 058:-/mån. Fast man får dra av 9,50:-/tjänstemil vilket då betyder att man får ut lite mer pengar utan beskattning. Är värt 3,572:-/tjänstemil. Men det här har ytterst marginell påverkan. Runt 11 tusen skulle en X5 40e kosta mig alltså som jag ser det. Ja, det är väl ändå hyfsat. Men rätt mycket mer än 8116:-, där du även räknat med parkering för 1120:-. Skiljer 4000:-/månaden mellan våra kalkyler. |
|
Ny beräkning: Länk Nu har jag kalkylerat med en faktor "Reallönekvot" på förmånsvärde och leasingavgift för min A45, och sedan lagt till den till alla andra alternativ. Detta i väntan på ett faktiskt inkomstår med tjänstebil. Reallönekvoten är uträknad på vad jag kan ta ut i lön från min konsultfirma där jag är anställd, utan tjänstebil och med tjänstebil. I detta fallet an A45. De har så vänligt gjort ett kalkylblad för allt man kan köpa i tjänsten eller ex vis bilar. A45-an hamnar nästan lite lustigt på 7600 i både förmånsvärde och leasingavgift (inkl lite slitage, försäkring, parkering, mm, den "rena" leasingen är 6700). Leasingen med div är alltså på bruttolönen. Så faktisk kostnad är alltså 7600 i reda pengar efter skatt mm + drift(ing) kostnader. På detta sätt _tror_ jag att jag inte lurar mig själv. Nu verkar det dessutom som att hybridbilarna blev ännu bättre... Förmånsvärdet är uppdaterat för X5 40e, undrar varför jag skrev in fel? (det brukar jag inte göra...) Trim: De verkar bäst - och jag vill inte mappa om en tjänstebil... OCH, nu ska ni tappa hakan, de "rekommenderades" av en säljare på AMG! Såvafaan, det är ju bara att köra på... Återkommer med recension :-) Dags att beställa nya däck snart. Lutar åt koreansk skit, man vill ju ha dåligt fäste! |
|
| Köp för guds skull inga billiga koreanska skitdäck. Det kan vara det mest korkade du kan göra på din bil. Om det är något du inte ska snåla på är det däcken. | |
Verdi |
Ja nu skiljer det lite mindre. Men det kan ju bero på att jag har en rätt aggressiv omräkningsfaktor på 0,624 mellan företagspengar och privata. Sätter jag ner den till 0,57 (vilket man kan argumentera för då det är bolagsskatt plus skatt under brytpunkten efter jobbavdrag osv) så kommer jag nog ner mot dina siffror. Nästan. :) Förstår inte det där med garaget. Varför har du olika kostnader för olika bilar? Är det dyrare privat? Fast då har du ju ett fel på X5:an. :) Och vad jag vet så är det svårt att få göra avdrag för parkeringskostnad nära hemmet om man brukar bilen privat. Då får du betala skatt på förmånen. ps. Du får nog köra enbart i stan och som en dåre om du ska få upp en 335d i 1 liter per mil. :) |
|
Koreanska däck är bra (hankook) och ganska bra (nexen, Kumho) och definitivt inget dåligt val... Sneglar själv på nexen n'fera su1 fast jag bara brukar köra Michelin... Jonas |
|
Transocean |
@azkikr Kan bara hålla med om att koreanska däck är bra. Korea är inget u-land. |
| Skiljer sig klimatet i Korea mot här i Sverige? | |
|
Däcken är extremt viktiga och kan skilja på liv och död, speciellt i en prestandabil. Kolla vad biltillverkaren rekommenderar, de har utfört många tester tillsammans med olika däcktillverkare under utvecklingstiden. Det är förvånansvärt mycket ingenjörer som jobbar under avdelningen "Däck och fälg" hos en biltillverkare :) Deras kravsättning skojar man inte bort. Min kalkyl liknar Verdi's, man vill inte lura sig själv ...eller RSV :) Just nu har jag "bara" en privatägd bil då den är billigare så (kampanjpris osv). |
|
|
Det kvittar vart däcken kommer från, att köpa billiga skitdäck till en nyare bil är bara dumsnålt. Det finns betydligt sämre alternativ än ovan nämnda koreanska däck helt klart, men även betydligt bättre och dessutom inte för en så stor slant. Det finns inte på världskartan att jag skulle sko min bil i t ex några Kumho. |
|
|
Parkering: Jag betalar parkering på jobbet, och DEN är på bruttolönen, och inkluderad i leasing (550 kr/mån). Men om det är en privat bil, ja, då är det 550 sek rakt ut i migrationsverkets svarta hål på skattade "riktiga" pengar. Att AP är rabiata vad gäller däck, visste jag redan . Men nu är ni ju löjliga. En Skoda Fabia kan köra i 150 km/h. Alltså sätter ni såklart 225, minst, profil runt om, OCH uppgraderar bromsarna och förstärker bromsslangarna. Man vet ju aldrig när olyckan är framme... Eller? Köper ni en ny bil till barnen, så är det första ni gör, såklart, att undersöka, för bilmodellen, vilka däck som är bäst i _samtliga_ broms-situationer, OCH skickar dem på utbildning på bana så att de vet hur bilen reagerar när man bromsar fullt och vill göra en undanmanöver. För självklart är ju allt detta betydligt viktigare än valet av däckmärke? OCH, ni "sliter in" däcken när de är nya, för att snabbt få fram optimal broms- och kurvtagningsprestanda på de nya däcken, OCH byter direkt när det bara 5 mm kvar på _minsta_ stället på slitbanan. För alla vet ju att ju bättre mönster det är, ju lägre risk för vattenplaning. Polisens mätsticka är ju fånig! Man måste byta långt tidigare! Sedan kommer hösten, och då går man igenom ovanstående punkter igen, fast för de däck, dubb eler inte, som är optimala, för just breddgraden man bor på, och biltyp och körcykel. Allt statistiskt sammanvägt. A45, fullgas från rödljus, fuktig asfalt, jag får ju faan inte ens fyrhjulssläpp! Jag VILL HA SLÄPP. Alltså trim och "sämre däck". |
|
Verdi |
Aha. Förstår. Det här med däcken kan vi lämna därhän nu tycker jag. Mycket roligare med kostnadsberäkningar. ;) Du får inte släpp på fuktig asfalt? Det fick jag faktiskt med mina dieselkärror som hade xDrive. Eller ja, bara iväg från rödljus och ut från rondeller och bara lite lätt. Men ändå. :) |
|
Verdi; japp. Så, en A 45 med, enligt Asskicker, "fultrim", så har jag den näst bästa bilen vad gäller trimmad och pris per hästkraft. Och ärligt, körglädjen ÄR större i en A45 än en 330e. Men till sommaren byter jag. Köper loss A45 i maj, säljer den direkt med liten eller ingen vinst, och specar en 330e med individual-lack och -klädsel eller Designo-MB350e. Fördelen med MB är kombi, och interiören ÄR snyggare. Har dock inte provkört ännu... Edit: Enligt min kalkyl är faktiskt en BMW X3 3,0 sd "bäst" på pris/hk_trimmad. |
|
Verdi |
OT: 467 hästar ur 2 liter är fan inte dåligt. :) |
|
Om det stämmer... Jag är nöjd med 420+ Edit: många dieselmotorer får ju 30% mera effekt. Så helt otroligt är det "kanske" inte att man kan klämma ur 30% till ur A45. 360 till 467 är just 30%. Sedan är ju inte A45 "toppmodellen" - Merca måste ju ha lite säkerhet till C43AMG, C63, och snabbast MÅSTE ju S- eller E-klasse vara :-) |
|
|
Menar du allvar att du skulle trimma en helt ny bil, dessutom en väldigt högpresterande bil, med "Bestchip"? Du har inte reflekterat över varför de anger mycket högre effekt (orimligt hög) än alla seriösa tuningfirmor och dessutom nästan inte tar något betalt? Att internetsidan och hela företaget dessutom framstår som oseriöst gör väl inte heller saken bättre... Jag råder dig å det bestämdaste att tänka om! MVH Christofer |
|
|
Att det skulle finnas 30% marginal på en av bilarna med högst litereffekt på hela marknaden är optimistiskt. Framförallt att en liten skruttaktör skulle lyckas med det. ------- //Lövet |
|
Transocean |
@Amli DTM-bilar har kört flera år med korenska Hankook. Det måste vara livsfarligt :-) |
|
Ja, för det är ju precis samma däck som man har på vanliga bilar menar du? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.