|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
sx3: Verdi är egenföretagare så han gör lite som han vill ;-) ------- //Lövet |
|
|
Aha, ja då är det ju lite annorlunda :P Golf GTE går att få med dragkrok, det blir typ samma pengar fast 50hk mindre och lite tråkigare :( |
|
Verdi |
@Lövet, Har ett litet annorlunda sätt att räkna ut kostnaden eftersom jag själv förfogar till 100% över mitt företag. :) Kortfattat så räknar jag att om jag inte köper nåt för firmans pengar så får jag förr eller senare ut det efter 22% bolagsskatt och 20% utdelningsskatt. Dvs 1 krona i företaget blir så småningom 0.78*0.8 = 62,4 öre. Detta är egentligen lite för optimistiskt då jag får ut mindre än så när jag plockar ut lön. Sen finns det även en tidsaspekt. Är ju kul att få nåt NU istället för om 10 år. Tar ju tid att få ut allt med tanke på utdelningsreglerna. Så kanske man borde räkna med att 1 krona för företaget är värt lite mindre. Säg 60 öre jämnt? Eller kanske ännu mindre? 55 öre? Nåja. Jag räknar ut dels hur mycket det kostar företaget efter diverse momsavdrag och annat och tar det ggr den här omräkningsfaktorn. Och så tar jag det plus mina privata kostnader. Jag räknar även med diverse kostnader som uppstår för företaget pga förmånsvärdet (sociala avgifter och skatt ska betalas på det beloppet). På detta sätt kan jag enkelt jämföra vad det kostar med en privat bil jämfört med en leasad. Brukar inte skilja så mycket faktiskt och det är ju i linje med skatteverkets syfte med förmånsvärdet. Fördelen med att ha bilen på leasing är ändå att det blir väldigt mycket billigare med diverse tillbehör och annat skoj till bilen. Mindre än halva priset då man även kan dra av momsen. Man blir även mindre känslig för större värdeminskning än beräknat. Självrisken på försäkringen om nåt händer blir också billigare... Osv osv. Man minskar risken helt enkelt. Inklusive drivmedel, skatt och försäkring för 2000 mil per år så brukar månadskostnaden hamna mellan 4-5 tusen för en bil i 150 tusen kronors klassen till runt 10-11 tusen i månaden för t ex M2:an. Min privata 435d skulle kosta 8700:-/månaden. XC70:n räknar jag med hamnar runt 7500:-/månaden. Ja, ni fattar. Det är dyrt med bilar. :) Skulle vara billigare att köpa ett snordyrt hus inne i stan och klara sig med en bil. Så länge räntorna är låga... ;) Det som står ut i mina kalkyler är just bilar med nedsatt förmånsvärde som blir dramatiskt mycket billigare. Särskilt med tanke på att man även får låga bränslekostnader. En ny i3 är lika billig som en gammal häck för 150 tusen för mig t ex. Kan självklart finnas logiska fel i mitt kalkylark som lurar mig men jag tror att jag fått med det mesta även om man får uppskatta restvärden, kostnader för reparationer och service osv. Så till viss del kan man ju påverka kalkylen med önsketänkande. ;) |
|
Audi A3 E-tron kanske kan vara ett alternativ, verkar också få ett lågt förmånsvärde. Den går dock inte att konfigurera ännu och lanseringen skall bli av juli/augusti enl. Audi.se, dvs vilken dag som helst? Får väl hoppas att dom erbjuder dragkrok :D Antar att den bygger på samma chassi som Golf, är priserna likvärdiga är ju Audin klart intressantare än en Golf :D |
|
| A3 E-tron har väl funnits ett tag. Har kollegor som köpt och fått den. Eller har A3:an precis kommit som ny modell? | |
Verdi |
Golf GTE är nästan lika dyr som Passat GTE. Nu kanske man iofs vill ha en mindre bil av olika anledningar men Passaten är absolut mer prisvärd. Finns ju Mercedes C350 e också. Samma som BMW 330e förutom att den finns som kombi och kanske dragkrok också. Är en nyare modell än F30 och vissa tycker den är fin. |
|
A3 LCI kom tidigare i år och just E-tron släpar väl efter några månader jämfört med övriga modeller. Pris o förmånsvärde bör väl dock ligga nästan exakt som den gamla för det är som Grelle säger att modellen har funnits i några år. F-n Verdi, det här var inte bra, nu börjar jag bli sugen på en Merca! Riktigt bra priser på deras fleet edition. Begriper dock inte hur man räknar ut förmånsvärdet när inte fleet-varianterna är specade hos vårt kära skatteverk i kombination med reducering för ladd-hybrid. Kollade du leveranstid på C350e när du höll på eller var den aldrig aktuell? |
|
|
Här finns info om förmånsvärdena; Länk Där står det "beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt", eftersom förmånsvärdena är hyffsat låga för övriga bilarna utgår jag från att den siffran SKV visar är betydligt högre, typ det dubbla om jag nu börjat fatta det här systemet. Trist när inte alla redovisar på samma sätt, det blir ingen transparens tycker jag. Undra varför Mercan är så mycket dyrare än övriga? |
|
|
sx3, Skatteverket visar hur hög förmånen är, som läggs på din lön, hur mycket det kostar dig skattemässigt beror på hur hög kommunalskatt du har och om du ligger över brytpunkten för att betala statlig skatt (du tjänar över 430' - 20% skatt på överstigande belopp, över 625' ytterligare 5%). Bilföretagen å sin sida brukar nästan alltid presentera vad din nettokostnad blir för förmånen (alltså hur mycket du får betala i skatt) och då beräknar de av någon anledning alltid med 50% skatt. Tidigare har det väl i princip varit någorlunda korrekt (de som fick förmånsbil tjänade förmodligen över brytpunkten) men nu med alla varianter med bruttolöneavdrag och liknade så är det förmodligen fler som kommer under brytpunkten. Det innebär att det bilföretagen visar i sin kalkyl är en schablon men varje individ måste själv beräkna utifrån sin kommunalskatt och statlig skatt för att få exakta värden. Kan således bli både en högre eller lägre kostnad än i deras kalkyl. Kollar man på C350e så kan man konstatera att fleet editionens pris inte räknas som det förmånsgrundande beloppet utan snarare vad priset skulle vara utan rabatten. Jag får det till att beräkningen är gjord på ett pris på ungefär 525' med hänsyn taget till miljöbil för att komma fram till nettokostnad 1767/månad enligt länken du skickade. Jämför man t ex med Passat Gte och lägger på 10' i utrustning så hamnar den på ungefär samma pris som Mercan (runt 430') men i det fallet skulle nettokostnaden enbart bli 1161/månaden. |
|
|
Tack för svaret! Så om brytgränsen går vid 35.500/mån, och man har en lön på säg 40.000/mån, ska man då försöka hitta en bil med förmånsvärde i brutto som passar in i det gapet? Som i detta exempel 4500kr för att ta av marginalskatten i första hand? Eller är det bruttolöneavdraget man vill skall passa in i gapet? Det här med personalbil hade ju betydligt fler parametrar än jag kunnat ana :P Kommer hinna bli gråhårig innan jag fått nån bil haha. Min skattesats är; Kommunal skatt 19.50 Landstingsskatt 12.08 Begravningsavgift 0.12 Skattesats 31.70 Kollat lite på Volvo V60 D5 Twin Engine också, högre förmånsvärde och dyrare inköp. Får dock begära en offert, Volvo kanske ger större rabatter än BMW, vilket känns otroligt då jag fick 12% på 330e |
|
|
Jag tycker inte skattesatsen påverkar så mycket huruvida det är en bra idé eller inte att välja bil via jobbet. Säg att du väljer en bil med 5000kr i förmånsvärde, samt 6000kr i löneavdrag och vill räkna ut vad nettokostnaden i månaden är. 30% 5000*0,3 + 6000*0,7 = 1500 + 4200 = 5700 kr 50% 5000*0,5 + 6000*0,5 = 2500 + 3000 = 5500 kr Skillnaden är alltså inte stor. |
|
| Sist jag pratade tjänstebil med Volvo så hade de 13,5% rabatt via det företaget jag jobbade på då. BMW gav 11% till den arbetsgivaren. | |
|
Sx3, det finns ett beräkningsprogram på skatteverket där kan man fylla i sina uppgifter och labba lite fram och tillbaka för att se skillnader i beräknad skatt när man ökar/minskar sin lön-förmåner. Länk |
|
Transocean |
Jag låter er att räkna vad som blir billigast men kommer med en varning ang. Golf/Passat GTE. Bilarna kom till Norge 2015 och fungerar inte vid minus 10!!!! Hundravis av klagor mot importören "Möller" utan att kunderna kompenserats! Läs här: Länk |
|
sx3, jag är inne på min 5.e sk. personalbil nu. Så lite erfarenhet har jag kring den typen av bilägande. * Det är en oerhört bekvämt bilägande. Allt utom drivmedel ingår i löneavdraget dvs service, däck, försäkring, skatt, bilhyra om så krävs samt även trafikvårdsprodukter som det så fint heter :) * Man ska inte underskatta glädjen att vart tredje år välja märke, modell och utrustning. Jag har haft fyra bensinare, så även BMW:n jag bytte ut i våras. Nu i april fick jag en A3 g-tron. - Bmw:n hade ett nettopris efter avtalsrabatt på ca 331k vilket gav ett nettolöneavrag på ca 5.5k i månaden. - Golfen jag hade innan Bmw:n hade ett nettopris på ca 240k vilket gav ett nettolöneavdrag på ca 4.3k i månaden - Audin som jag har nu hade ett nettopris efter avtalsrabatt å 266k och jag har tack vare ett lägre förmånsvärde(klassad som miljöbil tack vare gas) ett nettolöneavdrag på 3.5k i månaden trots högre nettopris än golfen. Lägre förmånsvärde is da shit :) /björn |
|
|
Kul att välja ny bil!:) Har själv en 330e och jag tycker att det är en mycket bra bil på många sätt. Valde den efter att jag kollat runt och provkört massa bilar som bl.a 420d, 428i, 330d, MB 350e men fastnade i slutändan för 330e. (ändå var den dyrast av dessa i inköp men ej i månadskostnad) Kan väl säga såhär, om du inte är beroende av en touring modell, samt kör ca 40-50 km om dagen med möjlighet till laddning så är detta den perfekta bilen, skön, snabb och rolig att köra och framförallt har du inga bränsle kostnader :) Lycka till vilken bil du än väljer! |
|
|
Kan inflika min "kalkyl". Kanske svår att förstå, men jag viktar pris per månad OCH hästkrafter, med och utan trim... Länk För att stödja Verdis analys: en hybridbil är lika billig ny per månad, som en 150 kkr beggad häck. |
|
Verdi |
Intressant mått att jämföra med. Haha. :) Tycker du får till väldigt förmånliga månadskostnader. Men det beror ju lite på hur man räknar kostnaden för förmånsvärdet t ex. |
|
Visst är det en bra kalkyl! Men jag har inte haft en tjänstebil ett helt (kalender)år ännu, för att kunna uppdatera allt. Men klart är ju att förmånsvärdet är viktigt. För en BMW 330e, är ju _både_ inköpspris och förmånsvärde lägre än för A45. Så det kommer att märkas varje månad. Fast just nu avvaktar jag med hybrid. Beställde bestchip.se-trimmet igår. 467 hk och 544 Nm i A45, det blir nog bra. |
|
|
Jag förstår inte helt hur du räknar. Om vi tar BMW X5 4.0e så har den en Förmånsvärde: 6975 Leasing/amort: 10457 (Har du egen firma?) Drivmedel: 1120kr Parkering: 1185kr Total: 8116kr Om jag räknar med 50% skatt så blir endast förmånsvärde, drivmedel och parkering 5800kr. Det gör att leasingen netto blir dryga 2'. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.