|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Halloj, Behöver en ny bil och företaget erbjuder förmånsbil via Wasa kredit. Man står helt enkelt för alla kostnader själv mer eller mindre. Volvo, Mercedes, Audi och BMW är det 40% restvärde på. Övriga märken är det 30% restvärde på. Jag kör 40km totalt till/från jobbet i Stockholm. Jag har inga barn eller hund, men däremot bor jag i hus, så en dragkrok är ett måste (haha!) Jag vill ha mest bil för pengarna, som samtidigt är drivmedelssnål. Jag vill helst inte att nettoövdraget (kännbara pengar i plånboken) skall överstiga 4000kr/mån. Jag har för dålig koll på den här marknaden, så jag vet inte vilken ändå jag skall börja kolla på. Har ni några tips på vettiga/roliga bilar som kan passa mig? Jag är inte främmande för supermiljöbilar, kan det bli billigt så är det bara plus i kanten. | |
|
Med 4000 i nettobudget skulle jag gissa på en bil i 200.000 kr klassen typ vw golf. Det ger ca 1500 i förmånsvärme och 2500 i leasingavgift som om jag förstår dig rätt du betalar om det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Upplägget brukar kallas personalbil om det ska vara kostnadsneutralt för företaget. |
|
|
BMW 1-serie är bra prissatt nu ------- //Lövet |
|
|
Okej, mycket möjligt att det är personalbil, trodde tjänstebil var det som företaget stod för och förmånsbil en bil som den anstäldle står för. Finns det några generella riktlinjer som t.ex att bensinare blir billigare än dieslar, pga skatten eller något sådant? Sen undrar jag om det finns några vettiga mallar, vi måste begära ut en offert från handlare och lämna till administrationen för att få veta vad det kostar, vi får inga mallar vi kan labba med själva på kvällarna. Vilket suger, för jag vill ju inte lämna in massa offerter och skapa arbete för dom krakarna. Men uträkningen verkar inte helt enkel för en som inte förstår, men dom verkar lägga på ett förmånsvärde på lönen sedan göra bruttolöneavdrag, så det är nog itne bara att plussa ihop förmånsvärde och leasingavgiften. Nåja, jag fick en offert på en BMW 320D X-drive med sportautomat, webasto, drag, tonade rutor, estorilblå, M-sport bromsar, M-sportpaketet. i övrigt standard. Offerten landade på 401.000kr. Vad kan denna kärra kunna tänkas kosta mig netto? 1-serien är nog lite för liten, 3-serien är alldeles lagom för mig. Hur stor inverkan har kommunalskatt och månadslön i beräkningarna? |
|
|
320D för 401kkr så blir förmånsvärdet ca 5000kr. En enkel modell som jag hade på mitt förra arbete var att man löneväxlade förmånsvärdet (brutto). Så den där skulle kosta dig från 5000kr/månaden netto. Troligtvis mer med tanke på de låga restvärdena du angett. Ett tips är att inte löneväxla så din lön hamnar under ca 37000kr/månad då nallar man på allmän pension, föräldrapenning och annat jox som kan vara bra att ha framöver. Däremot kommer din tjänstepenison troligtvis bli mindre men det är inte säkert, beror på hur snäll din arbetsgivare är. Värt att tänka på angående drivmedel är att diesel är det skattefria ersättningen endast 6.50kr/mil allt annat 9.50kr/mil. Och ett sista tips... Kika på miljöbilar typiskt med el-teknik eller gas (om du vågar) t ex Passat GTE eller någon g-tron från Audi. Dessa har kraftigt reducerade förmånsvärden som kanske gör susen för kalkylen. |
|
|
Tack för svaret. Fick en mall från en på jobbet idag där man kunde beräkna och stalltipset var att man tar bruttolöneavdraget+förmånsvärdet/2, så var man rätt nära sanningen. 320'n vart ju rätt dyr, med tanke på förmånsvärdet. En 330e med "min" utrustning hamnade på 2900kr i förmånsvärde. 330e är ju en supermiljöbil, så där ska dom ju dra av 40.000kr på priset, men jag hittar ingen sådan post i "bygg din bil" på BMW.se, är denna summa redan avdragen, eller kan jag kallt räkna med att dra av den själv? på 320D verkade det som att jag fick 12% rabatt, troligtvis för den ligger i deras tjänstebilsprogram eller nått? Men med mallen jag fått så landar den på cirka 5700 netto Men om jag tar en 330e som med min utrustning landar på 476.200, räknar av 40.000 i supermiljöpremie och lägger på 12% rabatt med förmånasvärde 2900kr. Så landar jag på 4500kr netto i månaden. Det verkar ju för bra för att vara sant :D Den skall ju även vara skattebefriad i 5 år, så det borde väl slå på min kalkyl också? Eller är alla nybilar skattebefriade? |
|
Verdi |
sx3, För hybrider får man bara 20 tusen i avdrag numera. Den summan brukar dras av via leasingavgiften. Dvs varje månad blir lite lite billigare... Den stora vinsten med t ex 330e är som sagt det reducerade förmånsvärdet. Gör väldigt mycket för kostnaden faktiskt. Enda sättet att komma undan lite billigare är att leasa en miljöbil. De som köper får ingen hjälp förutom miljöbilsavdraget som är löjligt litet i sammanhanget. Nackdelen med 330e är att den inte kan fås med xDrive eller som touring och att bagageutrymmet blir väldigt litet eftersom batterierna ligger där. En till nackdel är att den blir en långsammare (eftersom den är tyngre) 320i när batterierna laddat ur efter ett par mil. |
|
Tack för svaret! Saxat från Länk "Vi har nu också flera bilar som klassas som supermiljöbilar. Den miljöbilsklassningen innebär att bilarna får ett avdrag på 40.000 kr direkt på priset, att förmånsvärdet reduceras med 40% (eller max 16.000 kr) och de är även skattebefriade de första fem åren." Och 330e är ju en sk supermiljöbil. Men möjligt att BMW inte hunnit uppdatera hemsidan ännu :). Den absolut största nackdelen med 330e som jag kan se är ju dragkroken :o X-drive, touring och allt vad det heter kan jag klara mig utan.. Men just dragkroken är ju varje husägares bästa vän och mer eller mindre det enda kravet enl ursprungsposten. =/ fan va surt. Okej, så dom drar inte av 40.000kr på affärsförslaget alltså, men i praktiken handlar det om samma pengar? |
|
Verdi |
Jag ska inte svära på hur de gör. Kan säkert skilja. Men risken är att de portionerar ut hela avdraget på hela bilens pris. Dvs om du har 50% restvärde så finns 50% av avdraget kvar också vid det laget. Tror du inte får mer än 20 tusen i avdrag ens för en i3 om du väljer till REX. En ren elbil är det dock fortfarande 40 tusen i avdrag på. "FRÅN OCH MED 2016 BLIR DET TUFFARE REGLER FÖR ATT YTTERLIGARE STIMULERA KÖP AV RENA ELBILAR. Premien för laddhybrider halveras till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. " |
|
Reglerna för "miljöbilar" ändras stup i kvarten men för 2016 så gäller för privatpersoner ett avdrag på 20' för laddhybrider och 40' för bilar som går uteslutande på el (t ex Tesla). För företag och organisationer är det en snudd på obegriplig formulering men i praktiken blir det samma sak där, 20' i avdrag för laddhybrid 40' för ren el. "För företag och organisationer ska premien utgöra 35 procent av mellanskillnaden i nybilspriset mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara konventionella bil, dock högst 20 000 eller 40 000 kronor". För 2017 så verkar detta försvinna helt eftersom de nya fina (host) "bonus malus-systemen" skall införas. Dock har våra beslutsfattare kommit på att det är först från 2018 som "bonus malus" kan införas så därför halkade 2017 mellan stolarna. Håller med dig om dragkrog på 330e, obegripligt att inte BMW erbjuder detta som ett tillval. Ännu lustigare är att det enbart är sedanen som erbjuds som laddhybrid. Tanken kanske är att man skall välja 225xe istället. Men tror inte det går att få drag på den heller. |
|
Verdi |
De vill väl inte att en bil med elmotor ska dra nåt tungt... Kanske blir problem? |
|
Det är dock inga problem att få dragkrok på laddhybrider av annat märke än BMW vad jag vet. |
|
Verdi |
Jag hade valt en MB GLC 350e för övrigt. Verkar vara en kanonbil. Tyvärr var det ett års leveranstid när jag var där och kollade i våras. |
|
Mercan är nog en fin bil men det börjar bli lite dyrt, du lär väl inte komma under 600’ med normal utrustning? Men det är klart - förmånsvärdet är fortfarande lågt i sammanhanget. Det var en artikel i Hallandsposten i förra veckan där anställda på Region Halland erbjuds att hyra en ”miljöbil” som personalförmån. Man kan ”spara” mycket pengar om man fläskar på ordentligt men det är klart att det är någon annan som betalar kalaset. Länk |
|
Verdi |
Länk GLC 350 e aut. 4MATIC FleetEdition 455.000 kr Lägg på alla paket där så är det typ 70 tusen till. Sen är det väl lite till som ska till. Men lätt under 550 tusen skulle jag säga och då får du dragkrok, navigation, adaptiva LED-strålkastare osv osv. Tror luftfjädring är standard också eftersom den är rätt tung pga batterierna. |
| Fin bil, men med 70k i utrustning så blir förmånsvärdet 5391kr enl SKV, har dom gjort något fel i sin uträkning eller skall det vara så högt? Kanske har med basbeloppen att göra? Att den är så pass dyr i inköpet? | |
Verdi |
Låter väldigt högt. De har nog räknat med vanliga listpriset och inte fleet edition. Fast det kanske inte finns special-reggade varianter för den hos Skatteverket? En 220d har motsvarande förmånsvärde på 6316:-. Ja, jag vet inte. Trodde det skulle skilja mer. Kommer dock ihåg att för min del skulle en 350e och en 220d bli ungefär lika dyra sett till totalkostnaden. Men att man då i 350e får en helt annan prestanda och slipper dieselknattret. |
|
Okej, verkar nog stämma för förmånsvärdena på MB's hemsida skiljer inte så mycket mellan 220d och 350e, dock redovisade som netto, medan SKV är brutto? Nåja, jag har en fundering kring det här med när man räknar ut förmånsvärdet och främst extrautrustningen. alt 1. Skall man knappa in listpriset på utrustningen? alt 2. Skall man knappa in rabatterat pris på utrustningen? Dvs det pris som står i affärsförslaget? alt 3. Kan man tillgodoräkna rabatten på grundpriset och endast ange den summa som överstiger bilens listpris som förmånsvärdet är baserat på? |
|
|
@Verdi: När du säger att totalkostnaden för 220d och 350e blir samma - då måste du mena din privata kostnad? Företagets kostnad måste väl bli högre pga den högre värdeminskningen på 350e? ------- //Lövet |
|
| Hos oss skall det vara kostnadsneutralt för företaget och för att trygga företaget ännu mer har vi dåliga restvärdessatser =/ Vet inte hur det var för Verdi, men hos oss slår kostnaderna direkt på oss anställda som vill ha en bil. | |
| BMW X5 40e är mig veterligen den enda BMW laddhybrid som går att få med dragkrok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.