|
|
|
|---|---|
|
Hej, vilka service/inspektioner är det troligt att en 730d eller 750i vill ha mellan ca 7000-14000mil? Ni som kört 7-serie vad har ni fått betala för dem? (på bmw eller icke märkes) Jag kikar på 7000-10000 milare 2010-2012or med m-sport. *Krångel med luftfjädring ofta förekommande? För det är luftfjädring och dynamic drive på alla med m-sport? Stämmer det? *Även comfort accessen verkar kunna vara en vanlig sak som strular? | |
| Äger ingen sjuserie men var länge på jakt efter en 730d från 2009-2010. Det jag lärde mig var att bilar över 10 000 mil sjunker ytterligare i värde pga att servicen inte längre är fri. Service runt 12 000 mil verkar också kunna bli en svettig historia beroende på hur bilen har gått förstås men bromsskivor och liknande förbrukningsdelar kommer antagligen behöva bytas för första gången där | |
|
Min har gått snart 19k mil och bromsskivorna är inte bytta och ser fullt fräscha ut än. Jag har haft bekymmer med vevhusventilationen men det finns en aktion på detta så om bilen du kikar på har servats hos BMW ska det vara åtgärdat. Har fått byta alla Comfort Acces handtag på min och dom kostar runt 3000kr styck. Men det är vad jag vet inget typfel men de tidiga handtagen kanske inte var ett under av kvalité. Finns inga särskilda servicepunkter utöver de vanliga för alla BMW. CBS:en visar vad som ska göras och när vilket kan leda till att man får åka in på olika servicar rätt nära inpå men det det finns heller inget som säger att man kan göra visst i förväg. Det är ju oilservice och Inspektion I resp II så att säga men det skiljer som sagt beroende på körstil och en del andra parametrar så det finns inte ett säkert svar. En service kostar med andra ord väldigt olika från gång till annan då det sällan är samma saker som ska bytas men ett vanligt oljebyte kostar inte så mycket, tror jag betalade runt 5kkr senast. Har för mig det var nån extra kontrollpunkt som gjorde att det drog iväg lite extra men jag kollade inte. Jag har haft bekymmer med luftfjädringen bak, kompressorn som är samma i alla luftfjädrade BMW är inte heller deras stoltaste produkt... Fick även byta den elektriskt in/utfällbara kroken, inget under av teknisk briljans den heller men dessa är inte modellspecifika så man kan få bekymmer med detta även i andra modeller. Försäkringen är väl den stora grejen eg, beroende på modellval och bostadsort. Diesel utanför storstad är billigt, bensinare (750 då) i storstad är dyyyyrt :-( Jag vet!!! Prisbilden är svår men jag betalade mindre än en ny V70 för min och då har den av Sveriges längsta utrustningslistor enligt BMW själva. Underbara bilar, har man en gång haft en är det svårt att byta ner sig. Men precis som med alla begagnade bilar bör man ju ha en liten buffert på nåt konto endast för bilen. Jag kan inte tycka att delar till en sjua är så mycket dyrare än till andra serier men det kanske är så. Min egen erfarenhet av andra modeller är begränsad så jag har inte koll på vad t ex bromsklossar kostar till en e9x eller en e6x eller f1x. Lycka till med letandet! Niklas Fransosen |
|
|
Har en GT men bottenplattan är f01 :-) Har fått uppdatera mjukvaran till kroken det kostade inget. Skivor fram byttes innan 10k mil. Vet ej om det var nödvändigt. Belägg bak byttes. Köpte från tyskland. Kostade mindre än 1000kr totalt. Bortsätt från försäkring en billig bil i drift för att vara i lyxbilsklassen anser jag. Totalt 12330mil idag. Helt klart en prisvärd Köp en fin svensksåld så kommer du bli nöjd. Kolla försäkringen innan du köper. En 750i kostar lätt 20k kr per år i stockholm... |
|
| Ja en buffert på 50k kr är nog bra om något pajar...glömde skriva det | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.