AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

När ska en termostat ha öppnat sig?

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
BMW 523 -97
När jag har kört ca en mil så är den undre slangen till kylaren fortfarande bara knappt ljummen.
Tyder det på att termostaten inte fungerar som den ska? Jag har problem med att temperaturen börjar stiga för högt efter ca en mil, innan dess håller den normaltemperatur så länge jag kör, står jag stilla med motorn igång stiger temperaturen tidigare men om jag varvar upp motorn sjunker temperaturen.
Om det är någon som har kunskap om detta så får du gärna dela med dig.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Om termostaten inte fungerar tillfredställande ska den väl öppna. Vilket betyder att du inte riktig får arbetstemperatur på motor. Lite svårt se på BMW tyvärr.

Om temperatur sjunker när du varvar bilen, kan bero på dålig vattenpump. Logik, är ingen BMW expert.

Crille
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
jag ska börja med att byta både termostat och vattenpump. Får se om det hjälper.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Osäker på hur dom sitter på din bil, börja med termostat. Relativ billig i inköp, funkar inte det hade jag provat mig på vattenpump efteråt.

Lycka till 👍🏻👍🏻

Crille
Om du ändå ska byta termostat, byt vattenpump på samma gång, sparar massor med jobb, och en besvärlig avluftningsprocess, inte värt att chansa om jag får säga det.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Som jag skrev tidigare så byter jag både termostat och vattenpump samtidig för att ev. slippa göra arbetet två gånger. Jag hoppas att detta ska hjälpa mig med mitt problem. Tack för tipsen.

Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hej!

På min 520iat -95 M50B20 bytte jag först temostat men motorn gick fortfarande upp i hög vattentemp. Sen bytte jag också vattenpump, precis som du tänker göra. Det hjälpte och motorns kylvätsketemp blev normal.

Kika på den gamla vattenpumpens impellerblad om dessa är slitna eller om det är glapp på axeln. Var noga med att avlufta kylsystemet ordentligt efteråt, sätt värmereglaget på max värme samt på hög kupefläkt hastighet, det kan underlätta. Sitter även en avluftningsnippel i plast på kylaren. Byt även multiremmen om den är sliten, ganska enkel mek operation och inte så dyra artiklar heller.

Bytte på mina E39 med, fast i förebyggande syfte :)

Lycka till!

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.