AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.960

Motorproblem M3 e90, diagnos?

Hej på er!

Åkt på ett motorfel av ngt slag på M3an, ska bärga bilen till verkstad på måndag men innan de har lämnat domen hade det varit intressant att höra vad ni tror det kan vara. Ovisshet är ju en plåga...

Körde på bana och hade precis växlat ner och skulle ge fullgas när bilen går i felsäkert läge och visar motorlampan.
Tar det lugnt och kör mot depå.
Märker att den bluddrar och baktänder och går allmänt oroligt.
Annorlunda motorljud, låter mer som en 4 cyl.
Kommer även en del blårök..

Stannar i depå och låter henne vila.
Inget synligt i motorrummet, och inget läckage undertill.
Testar att starta igen lite senare och då får starten gå länge innan motorn till slut stapplar igång, går oroligt och inte på alla cylindrar.
Märker också att det luktar MYCKET bensin i motorrummet, verkar även komma oförbrännt ur ändrören..

Det hörs inga mekaniska oljud, så förutom att motorn går oroligt så låter det "OK" alltså inget knack eller slammer inifrån motorn.

Nå, vad tror ni?!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Bluddrar och misständer, tändspole?

Känns som att du måste koppla upp honom för att läsa felkoder
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Låter som tändspole, men det kan även vara hela tändstiftet som gått sönder. Har hänt mig tidigare, dock inte med E90in.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hur har det gått ? :)

Jag hoppades/trodde att det skulle vara något av det ni är inne på, dock blev jag orolig över blåröken..
Men verkstan har testat och kompen var perfekt.

I övrigt har de konstaterat vad som sker, men vet inte riktigt varför.
Av någon orsak så dränks ena cylinderbanken med soppa så ECUn stänger av alla cylindrar (5-8).
De har aldrig stött på detta problem, och som jag förstod det på han jag pratade med visste inte BMW Sverige heller så de har eskalerat det vidare till tyskarna.

Detta var i mitten av veckan , ska höra med dem imorgon igen!

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Fasen så tråkigt, jag hoppas det löser sig! Kanske är ECU:n som är paj och vilseleder hela systemet, men är den pajj så hade du väl inte kunnat koppla upp dig på den .

Jag hoppas iaf att det är nått jättenkelt, lite som stt försöka starta sin gräsklippare utan resultat, och sedan komma på sig själv med att ha kört soppatorsk :) har jag gjort så nå gång???;)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Har du gnista på alla stiften ?
Pratat med verkstan igen och nu har domen fallit!
Kass spridare, ny beställd á 1600:-
För en gångs skull blev det billigare än vad man vågade hoppas på :-)

Spridaren hade typ "hängt" sig och sprutade in bränsle oavsett vad ECUn sa åt den att göra och tydligen får det till följd att ECUn då stänger av alla resterande cylindrar i den banken också.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
GRATTIS :)

Kanon att det va ett så enkelt fel, iaf billigt :)
Japp ibland ska man ha turen med sig!
Nu hoppas jag bara att spridaren levereras och de får ihop bilen asap, börjar bli less på att harva runt i 90hästars clio på semestern :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.