|
|
|
|---|---|
|
Hej har köpt mig en 528ia touring-98 som var mening att vara en donatorbil men då den är ruskigt fin tänkte jag se om motor går att rädda. Han jag köpte den av berättade att den började gå illa och att det började ryka från motorrummet. Han stängde då av bilen en stund sedan startade han den igen och körde till en parkering. Han stängde av den igen och sedan startade den inte mer. Jag vet att kylaren är sönder då det läckt ut vatten när vi tog hem den men tycker den borde starta iallafall. Frågan är om toppackningen gått eller toppen blivit skev? Oljan i motorn är fin. Expantionskärlet har vatten trots att mycket läckt ut och de luktar inte avgaser och finns ingen olja i. När vi försöker starta tänder han inte först men efter en stund på starten och lite startgas så började motorn att tända men inte tillräckligt för att starta. Har inte kollat mycket mer på den pga tidsbrist men tänkte ut och kolla tändstiften som nästa steg. Nån som tror sig veta? | |
|
Hej, Det där med att det ryker/rök låter ju inte så bra. Men din övriga beskrivning kunde indikera problem med bränsleförsörningen, pumpen eller dess relä t ex. Inte ovanligt och lätt att kolla. Tror mer på fel där än med tändstiften, åtminstone. Fast det var det där med röken, förstås. Men det handlar kanske om två olika fel. Sen är det ju som vanligt bra att ta ut felkoder, innan man börjar gissa och byta på känn. /Lennart |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Du kommer att hitta många trådar med liknande problem. Men man löser alla på samma sätt oavsett motor eller modell (dieselmotorer skiljer sig dock en aningens såklart). Men en bensinförbränningsmotor behöver fyra saker för att fungera - bränsle - gnista - kompression - timing Så det är bara att börja beta av dem en efter en - börja med den som är mest sannolik och enklast att verifiera. Ta bränsle som ett exempel: - Eventuellt ska det finnas en Schrader-ventil på dessa motorer, så det är ju bara att koppla in din bränsletrycksmätare där och verifiera att du har korrekt bränsletryck. - Men även om du har korrekt bränsletryck måste du verifiera att motorstyrsystemet öppnar spridarna. Det gör du genom att koppla in ett noid-light eller mäta med testlampa i så många spridare du kan komma åt. -Men egentligen är inte detta heller tillräckligt, man ska även verifiera att spridarna faktiskt fysiskt öppnar sig och sprutar ut bränsle. Men beroende på hur felet uppstod så kan man hoppa över detta steget - i det här fallet så tycker jag du kan göra det. Men annars kan man lyssna på spridarna och höra om de klickar - då vet man iallafall att de reagerar på styrsignalen och försöker öppna på sig. Så det är som sagt bara att beta av dem en efter en... Enkelt! :-) Tillägg #1 : Verkar inte finnas en Schrader-ventil på M52-motorerna (var kanske på M54 det introducerades). Nåja, då får man gå oldschool och koppla in bränsletrycksmätaren via ett t-kors. No biggie... Länk Tillägg #2 : Aha, Schrader-ventilen introducerades på M52TU-motorn, dvs om din 528iA hade varit årsmodell 1999 eller nyare så hade den haft M52TU-motorn och således även Schrader-ventilen. Länk |
|
Det satt en sådan ventil på min M52 (528 -97) längst fram på fuelrailen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.