AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.030

Har jag rätt motor i min 330 xi 2001?

To
7
TommyT
Mercedes S320 W220
Hej, köpte nyligen en 330 xi E46. Efter oljebyte visar det för mycket på oljestickan. Vad är problemet, kan det vara fel motor i bilen, eller fel oljesticka? Jag har fyllt på 7,5 liter. Har jag rätt när jag tror att M54 motorn har det "släta" insuget? Hur ser jag om det är en mindre motor? Mvh Tommy
Problemet är (troligtvis) att du "glömt" att det alltid blir kvar en "liten slatt" olja i motorn, kanske uppåt 0.5-1 liter? De där 7.5 liter gäller gissningsvis en helt snustorr motor, nånting säger mig att 6.5 liter ligger närmare sanningen... Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk
6,2 fick jag fram på 330XI.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Min motor ska ha 6,5 liter olja. Vid oljebyte häller jag alltid i 6,25. Blir perfekt varje gång nu för tiden.
To
7
TommyT
Mercedes S320 W220
Jag har aldrig varit med om detta förut, då jobbar jag ändå som bilmekaniker (Volvo) och har haft över 100 bilar. Men ska inte det som står i instruktionsboken gälla vid oljebyte? Men jag får väl tappa ur lite då, inget problem. det som jag blev orolig för, var om det var fel motor i bilen, men det borde jag ha märkt ändå tycker jag, det skiljer väl en del i både effekt och vrid.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har kollat diverse oljemärken nu alla skriver 6,2l för 330XI.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tommy T: Du måste ha läst fel i instruktionsboken.
6,5 liter i 330i och 6,2 liter i 330ix enligt den instruktionsboken jag hade sparad i datorn iallafall.
To
7
TommyT
Mercedes S320 W220
När jag pratar om instruktionsbok, menar jag såklart den som är tryckt på papper, och som följer med bilen. Det är den som jag läst i. Troligen är det total oljemängd som står i boken då, och inte mängd vid oljebyte. Men tack för alla svar, då är ju troligen allt som det ska vara då, bara att hälla ut en skvätt olja då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.