|
|
|
|---|---|
|
Hej grabbar och tjejer! Ny på forat då jag funderar på att köpa en 2014 (i trafik 2013-06) 320d F1. Enligt försäljaren så har den redan haft kamkedjan bytt vid 6-8000mil då dom drabbades av en "barnsjukdom". Jag har googlat sönder mig på just N47 motorerna och problemen med Kedjan. Bilen har för närvarande 15100mil på sig och jag undrar om man ska hålla sig borta från dieslarna med denna motor eller om jag ska gå igenom med köpet på Måndag. Något mer som strular med dessa bilar som jag borde kolla upp när jag ska kika på bilen? Tacksam för all input! | |
|
Menar du F31? Om den är uttagen Juni 2013 så är det en -13, inte -14. -14 börjar tillverkas i Juli 2013. |
|
|
Hej! Jag menade F31, skrev nog lite för snabbt då jag var jobbet när jag gjorde inlägget. Bilen är tillverkad 2013-07 och i trafik 2013-07-2x Har dessa modeller som fått kamkedjan bytt blivit problemfria i de området eller kan man förvänta sig kamkedje ras även efter byte/uppgradering av dessa delar? |
|
|
Om du är det minsta tveksam om det stämmer som säljaren säger så är det väl bara att ringa verkstaden och kontrollera. Alexander |
|
Transocean |
En 2013 skall inte vara drabbat av kamkedjeproblem, är det nån vimpelhandlare som säljer bilen? |
|
Här är länken till annonsen: Länk Säljaren påstod att den har fått byta kamkedja vid 6-7000 mil. Är priset ok? |
|
| Felet med kedjan finns även på en 2013, dock är det mindre vanligt. Den förbättrade lösningen med ny design på grejerna finns i ett par versioner. | |
|
Sidan 2 Länk |
|
| Kedjan e ju bara o kolla med BMW om den e bytt. | |
|
Jag kör för närvarande en Saab 9-5 med 1.9 dieseln och den har rullat 37000mil klanderfritt. Jag har bytt kamrem och utför service var 1000:e mil då jag kör ganska många mil per år. Kommer 320'n vara lämplig då det kommer vara pendelbilen? |
|
|
Finns väl inga direkta fel på n47 förutom en del exemplar av dålig kamkedjeguider och kedja samt en turbo som är lite känslig. Denna ska ju redan vara fixad så.... Tyvärr ingen som vet hur vanligt det är med kedjeproblem men BMW ser ut att ta mycket bättre ansvar nu.... Turbon är nog nått jag skulle lyssna lite extra på med dem milen då den verkar vara känslig generellt. Viktigt är ju att serviceintervallen har följts och är dokumenterade. Jag fick byta både turbo och kamkedja på min n47 184hk -2011 mellan 10 och 11 tusen mil. Men det säger ju inget om denna bilen och ger inget statistiskt värde. |
|
| Jag har då inte läst mycket om turbohaveri på N47. Kedjeproblem är ju ett faktum. Men sen hur många promille av dom hundra tusentals,miljoner? N47 har rasat pga kedjan? Tyvärr nog nått bara vi kan gissa oss fram till. Jag har till och från släpande ljud från kedjan på min N47 likaså min brors -11. Men e det nått jag skulle åtgärda aldrig i livet på min iaf. Eftersom det oftast är den undre kedjan som har blivit slapp och dess sträckare. Så kostar det MULTUM o få detta åtgärdat. Min är det inte värt på. Men nyare bilar självfallet och med maskinskadeförsäkring gällande. Sedan att BMW skulle ta bättre ansvar angående kedja är inte sant. Aktionen som var 2015 var ett rent skämt!! | |
| Och den aktionen var väl bara för en viss serie av motorer, typ 2009-2011 eller så? | |
| 2007-2009 enligt tillverkar nr. | |
|
Blev ett köp sent igår kväll. Körde hem bilen (ca 30mil), min första BMW och nöjd som fan än så länge! Inget konstigt ljud från motorn vid testkörning etc. Servad enligt service plan och alla papper fanns. Kändes bra och fick en bil med mer utrustning än den jag länkade några svar åvan. Hänger väl här inne framöver och läser nyttigt info :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.