|
|
|
|---|---|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Min Getrag 260/5 läcker inifrån bellhousing - men varifrån och varför? Länk Jag kan bara hitta 4 ställen där det kan läcka #1 : Packboxen (men att jag skulle misslyckas två gånger är osannolikt - däremot en sliten axel kan orsaka läckage) #2 : Oljekanalen vid BMW-loggan på täcklocket (kanske jag slarvat med tätningen där?) #3 : De tre pluggarna i övre högra hörnet (ganska osannolikt de skulle kunna läcka så mycket och dessutom är de ovanför oljenivån) #4 : Runt bottenstockens lagerskål (vad jag förstår så är det en lagerskål som är ipressad och utifrån ser man ett shims och en låsring) Några förslag eller erfarenheter!?! Lite historik och mer info kring det hela: 1. Det är ATF-olja som läcker, no question about it 2. Kommer inifrån bellhousing, no question about it 3. Ventilationen fungerar (efter visuell inspektion samt ofrivillig praktisk verifiering - gissa vad som händer när man ställer en fylld Getrag 260/5 på sitt bellhousing) 4. Ingående packbox byttes för 20 mil sedan (byttes även lite längre tillbaka och det var ingen förändring) Det är lite märkligt för när jag provkörde några mil så fanns inga tecken på läckage. Men därefter blev det 3 x 15 min på Sturup (innebär konstant höga varv och endast 2:an och 3:an) så läcker den som ett såll. |
|
Lagerskålen till bottenstocken är tätad med en o-ring som sitteri växellådshuset. Den kan torka och börja läcka. Har rivit en getrag 260 som va "tätad" med silicon från utsidan, så där kan det defenitivt läcka. Tyvärr går det inte att få ut lagerskålen utan att dela lådan och skall du dela lådan så behöver du minst byta ingående axelns lager då detta belastas och skadas när man drar isär lådan. Atf olja skulle jag inte anväda i denna låda då jag har öppnat två för att mäta synkringar. Den som va körd på atf va alla ringar nere på ca 0.7mm och den som va körd med vanlig transmissionsolja nära nyskick, ca 1mm på alla ringar. Ringarna på 260 lådan är coatade med molybden och otroligt dyra! Bara ett tips! Mhv Jocke "För stor för F1" |
|
Precis, är orolig för den förbaskade o-ringen. Och jag vet att den där kan man inte byta ut utan att riva hela växellådan - och det är inget jag lämnar iväg med mycket dyr räkning som följd i nuläget (då det bara är en misstanke). Precis, jag har en del verktyg - men att dela en Getrag har jag helt enkelt inte utrustning till. Det blir isåfall att lägga ut det jobbet och inte aktuellt just nu. Jag har gjort en fullösning i nuläget (inte så ful då det är enkelt att återställa), men har tätat så noggrannt jag kunnat med silikon på utsidan av bottenstocken. Även installerade om ingående packbox och var extra noggrann (utifall jag gjorde ett misstag förra gången). Det *ska* ursprungligen vara ATF Dexron III i dessa växellådor (finns såklart lika bra helsyntetiska oljor numera men dessa växellådor ska enligt servicemanual ha ATF Dexron III) - kolla även i din instruktionsbok där de också uppger det! Om du köpte växellådsolja från BMW till dessa växellådor, så fick du faktiskt Castrols ATF Dexron III. Jag har kvitto och bilder från 2003 när jag köpte växellådsolja till en Getrag 260/6 från BMW. Nej, du kan inte dra den slutsatsen utan mer info - det säger grundläggande kunskap inom logik och kombinatorik. Det betyder således att en växellådas slitage på synkringar ENDAST beror på typen av olja - inget annat! :-) @joakim2 : Ändåså nyfiken på vad du nämner! Men när du säger Getrag 260, menar du Getrag 260/5 eller 260/6? |
|
Jag har bara rivit 260/5 lådor tillhörande e30. Tycker din lösning med silicon som tätning låter alldeles utmärkt. Funktionen skall ju bara stoppa läckage och syns ju aldrig! Ang Atf oljan kan de förklara varför så många amerikanska forum benämner slitna synkringar i just getrag 260 lådorna. Kostar i skrivande stund nästan 2000kr/st. Verktyg för att dela lådan kan göras själv. Jag skar snitt i guidehylsan för urtrampningslagret och fäste min fina biltema lageravdragare i snitten, sedan plockade jag fram den stora avdragaren och pressade mot ingående axel. De sitter hårt och det är här man förstör ingående lager. Finns fina instruktioner på nätet som förberedelse. Men jag skulle heller inte dela lådan om jag inte hade andra problem. / jocke "För stor för F1" |
|
Nä, delar man lådan så passar man nog på att kolla skick på synkringar med mera. Jag vill minnas att du även behöver en större press för att kunna montera tillbaka lager också, heller inte något jag har. Sen kommer jag nog bara att köra lådan en säsong till för jag ska snart byta motorn - så suget för att dela på växellådan är inte sådär svindlande :-) I övrigt är det inget fel på lådan - skulle säga riktigt bra inom alla andra områden! Ja, tog bort låsring och shims och la dit silikon - därefter la dit shimsen och dit med låsringen och lät allting torka. Det är nog det bästa man kan göra. Eller är det bara ett resultat av att amerikanare är ovana vid manuella lådor :-) Jag skulle gissa att en och annan manuell misshandlas därborta och säljs sedan vidare utan att nämna felet och köparen får den misshandlade lådan och klagar på skräplåda och dålig kvalitet :-) Men låt oss säga så här, ATF Dexron III kanske var state-of-the-art på 80-talet. Idag är syntetiska växellådsoljor bättre - men det är främst inom områden som längre bytesintervall och bättre kallegenskaper. De två egenskaperna är inget som jag har nytta av. Lådan sitter på en track day car och oljan byts 1 gång om året och bilen körs alltid i temperaturer på +10 grader C eller varmare. När det gäller hur oljan och synkringarna samarbetar så är andra egenskaper hos oljan viktigare än servieintervall/kallegenskaper, så det är viktigt att ha "rätt" olja dvs oljegenskaper som växellådans konstruktörer designade växellådans synkringar för. Jag har sett väldigt lite om totalutslitna synkringar på Getrag 260/5 och Getrag 206/6 här på svenska/europeiska forum. Det finns dessutom en möjlighet att Nordamerika-marknaden fick en något annan variant av växellådan (med annan typ av synkringar). Det är inte alls ovanligt att man ändrar/modifierar ganska rejält för att anpassa mot olika marknader. |
Såhär fick det bli - ny ingående packbox (gick inte att montera så mycket djupare då det är en stoppklack när man driver in packboxen som positionerar packboxen rätt djupledes) - var extra noggrann vid monterering och alla ytor täcktes med ett tunt heltäckande lager av Loctite 598 (RTV) - ett lager med Loctite 598 (RTV) lades direkt vid bottenstocken, sedan dit med två shims, sedan låsring och till sist smetades överblicen RTV runt in mellan lagerhus/shims Länk Vi får se om det blir en tredje shakedown i år, annars kommer jag troligtvis att provköra så gott det går på gatan och se om det gjorde någon skillnad. |
Problemet löst! :-) The problem must have been overflow from the vent hole! But not due to expansion, foaming or wrong gearbox oil and so on. I wanted to recreate the problem, so I had the gearbox on the bench, filled to specified level and was running the input shaft with a drill. With the gearbox completely level, nothing happened. Not a single drop. But then I tilted the gearbox 45 degrees to simulate heavy breaking, while the input shaft was spinning. And now it basically was pouring out gearbox oil from the vent hole! Länk So the solution was to attach a hose (using an ordinary hose clamp) to the vent hole, and it was then routed up as high as possible in the engine compartment, with a small breather filter at the end. When you had the gearbox tilted down it was quite easy to attach a hose, and then secure it with a hose clamp (I tried and couldn't even pull it off). But with the gearbox in it's installed position I declare it IMPOSSIBLE to get to that vent hole! So I was wrenching like cray from 06.00 to 21.00 entire Friday to get the car ready for the track day the very next day. Up at 05.30 on Saturday and away to Ljungbyhed (a former military airfield) - and success! I could put in lap after lap without a single problem! :-) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.