|
|
|
|---|---|
|
Bilen det gäller är Bmw e34 520i -95 Märkte att jag saknade höger bromsljus/positionsljus idag så kollade säkringen till det (nr 5 ) och såg att säkringen hade smält ner ordentligt måste ha blivit bra varmt när det smält så där mycket, Kollade under boxen utifall några kablar hade brunnit men det såg bra ut tack och lov. Det är det alltså en säkring som går hela tiden (nr 5 ) när jag har ljusreglaget på första hacket märkte jag när positionsljuset är på då går säkringen, Allting fungerar som det ska när ljusreglaget är i andra hacket (högst upp) så halvljuset och positionsljuset är på tillsammans. Nr 5 ska gå på. 1-Höger bromsljus 2-Belysning reglage 3-nummerplåts belysning 4-motorrums belysning 1- Har dragit ur kontakten till bromsljus höger bak ingen skillnad säkringen går ändå 2- Testade att byta hela ljusreglaget, ingen skillnad säkringen går ändå 3- Dragit ut båda kontakterna på skylt belysningen, ingen skillnad säkringen går ändå, dock så fungerar inte den högra lampan alls och det verkar vara konstant ström på vänstra lampan,skumt nog. kollat kablage och kan inte hitta något synligt som är avskavt. 4- Har ingen motorrums belysning, så den kan man stryka helt från felorsaker! Det som är skumt är om jag har ljusreglaget högst upp i position och jag sätter i en säkring så går inte den. Och allt fungerar som det ska Men om jag drar ner den ett hack så det bara är positionsljuset, så går säkringen direkt. Någon som varit med om något likande? Eller har tips/idéer? Nåt ljusrelä eller relä till själva ljusreglaget man kanske kan byta? Väldigt tacksam om tips/råd ang det här då jag inte har ingen koll på el alls. | |
|
Låter bekant med ett problem jag hade på min E36. Jag skar upp kabelstammen till bakluckan och inuti den var isoleringen på kablarna avskavda och det gjorde att säkringen gick. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har kollat av kabelstammen och såg inget misstänkt brott eller synliga skador, Kan ju absolut vara värt att ta bort skyddstejpen och titta igenom kabelstammen ordentligt efter skador osv. Har haft avskavd kabelstam förut på den andra E34an men då låste sig c-låset av sig själv när man stängde bagageluckan, Det här verkar riktigt skumt och jag hoppas och tror att jag hittar något i bagageluckans stam då kabelbrott känns mest logiskt annars vette tusan! men det visar sig.. :Grelle hur uppförde sig din bil när kablarna skavde som dom gjorde ? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mycket märkligt, speciellt att det är olika beteende om du har ljusomkopplaren i läge I eller II. Men börja med att öppna upp isoleringen. Jag hade också trasiga ledningar i mitt bagagekablage (E34 535i -89), och det syntes ingenting på utsidan (du var tvungen att ta loss skyddstejpen för att se detta) Länk Men prova även att koppla loss LKM'en Länk Om jag läst elschemat rätt (det är lite knepigt för jag har bara Bentley och de visar bara USA/Canada och för just exterior lights skiljer det sig en del mot Europa) så ska iallafall parkeringsljusen fungera även om du rycker ut LKM'en. I princip all exterior lights (halvljus, helljus, bromsljus, etc etc etc) går ju igenom LKM'en. Oavsett om säkringen går eller inte går med LKM'en bortkopplad så kan det ge ledtrådar i felsökandet. |
|
Tack för svar bmw-slangen Ja det är väldigt märkligt ! Och nu när jag låser upp bilen så låser sig c-låset direkt , så misstankarna är i alla fall riktade mot bagagekablaget ännu mer nu. Ska också prova att ta bort LKM'en och se om det ger någon ledtråd Får se om jag hinner ta en titt idag på bilen. Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.