AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
855

Demontera den svarta dekorlisten på stötfångaren BMW E39

e9
21
e93mro
528i -00
Jag skall demontera stötfångaren på min E39 528i 2000 och har följt följande instruktion:

Länk

Stötfångaren är numera så pass lös att den går att röra lite upp och ner men inte att dra rakt ut som beskrivningen antyder. Jag har dock läst att man utöver ovanstående instruktion måste ta bort den svarta dekorlisten i störfångaren för att därunder hitta ytterligare några bultar att lossa.

Hur får man loss den svarta dekorlisten? Jag har hittat någon video där man tar bort den på en M5 540 där man verkar kunna använda en vanlig spårskruvmejsel för att benda loss den.

Så verkar inte min sitta dock. Är det så illa att man måste lossa en massa plastclips på insidan för att få loss den?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag brukar ta en gammal bred matkniv. Det brukar kila in sig damm/sand så det kan vara lite tajt att bryta bort den. Men som videon säger är det inte knepigare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
e9
21
e93mro
528i -00
Ok, jag testade att ta en matkniv och benda loss listen. Den lossnade ganska enkelt på undersidan och man ser att några "piggar" med hakar har åkt ur sina fästen. Däremot är ovansidan helt stum. Jag har ändå bent på ganska hårt och det ger inte med sig. Jag är rädd att jag skall knäcka något. Kan det vara så att vissa modeller kan bendas av och vissa modeller har någon form av plastclips som måste lossas på insidan?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Det är sex skruv i skuffen och en skruv/ två pluggar i varje innerskärm som ska lossas. Det brukar behövas ett rejält ryck i hörnen för att den ska lossa, passa dig så du inte rycker ut den för långt ifall du har PDC, kablarna kan gå. Den kan ibland fastna i framkant framför inpassningen på innnerskärmen på sidorna.

/wmt
e9
21
e93mro
528i -00
Nu har jag lyckats demonterat och monterat tillbaka stötfångaren med diverse plastkåpor. Tänkte komplettera med lite information för allmänheten.

Precis som WMT skriver så sitter stötfångaren med två skruvar (10 mm 6-kantshylsa) på varje sida i innerskärmen. Dessutom 6 st 19mm bult/skruv i skuffen. Alla dessa hade jag lossat men stötfångaren gick inte att få loss.

Jag följde "Hassos" tips att använda en bred matkniv för att få loss den mellerska dekorlisten i stötfångaren och det funkade perfekt. Man får vara lite ihärdig med samtidigt inte benda för mycket. Till slut lossnar listen. Jag började i sidorna och jobbade sedan längs med underkanten tills hela underdelen var lös. Därefter var det ganska enkelt att lossa hela listen.

När listen är borta blottas två 16 mm bultar. Jag är inte säker på om man måste lossa dessa egentligen. Deras funktion är att fästa stötfångarens täckplåtar, plastkåpor etc med den grova järnbalken som skruvas med 6 skruv ifrån skuffen. Egentligen hade man nog kunnat demontera hela delen med täckplåtar och kåpor genom att lossa dessa två bultar istället för de 6 skruvarna ifrån skuffen. Problemet är bara att man inte kan dra ur bultarna eftersom det bara är några centimeters utrymme upptill.

Hur som helst så lossade jag dessa bultar och det bidrog till att jag kunde röra mer på stötfångaren och till slut lossnade den. Kanske är det så som WMT skriver att hade gått i alla fall utan att lossa dessa två bultar. Men för min del blev det väldigt mycket enklare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.