|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft den i runt 20 år mest för att det har varit kul att köra några mil med den på somrarna. För transport har jag haft andra bilar. Mina alternativ är att köra slut på den eller låta den bli en 30 års bil, så frågan är om modellen, särskilt vad gäller det mekaniska, är av sådan kvalité att den är intressant att bevara eller om det mest kan förväntas bli problem? Karossen är OK, nästan ingen rost och lacken bra. Gått knappt 11 tusen mil varav jag har kört 6. Stått i kallgarage på vintrarna. goran | |
|
De är väl klart att den är värd att bevara. Gammla e30 växer inte på träd. |
|
|
Vilken fråga? Tycker man borde vara tillräckligt stor entusiast för att inse det om man ändå är här och skriver så att säga? Finns många, många exempel på att även de motorsvagare modellerna blir attraktiva på äldre dagar och som veteran klassade. Har själv en 318-88 som gått bortåt 30' med en del rost, fast inget på bärande eller allvarligt och tanken har aldrig slagit mig iallafall att skrota den. Varje gång man kört en ny bil och går tillbaka till en äldre, framförallt BMW förstår man vad det innebar att KÖRA bil och inte bara följa med bilen, oavsett motoralternativ finns alltid en närvaro som inga "vanliga" moderna bilar har en chans att förmedla. Allt tänk idag går mot allt mindre hållbarhet och att man byter ut bilar likt vitvaror och då förmedlar inte produktkvaliteten några känslor, det blir kända mätetal som får styra, hur mycket bilen förbrukar, hur snabbt den går och accelererar, antal vridmoment och hästkrafter eftersom många modeller idag delar komponeneter närmar sig många varandra från olika håll och att "köra" bil kommer snart bara att kännas på ett och samma sätt oavsett modell. Lite hårddraget kanske.. |
|
| Det är främst det mekaniska jag undrar över. Att motorn på modellen och dess kringutrustning är av hög kvalité eller om det har varit några särskilda allmänt kända problem. Skall den leva vidare som 30+ bil bör den inte vara känd för att ha systematiska fel. Karossen är fullt OK. | |
|
"granen", din grundfråga är "...vad gäller det mekaniska, är av sådan kvalité att den är intressant att bevara eller om det mest kan förväntas bli problem?". Betänk att E30.n snart är veteranbil. De flesta E30.s är nog mestadels utskrotade vid det här laget, så med det basperspektivet ska du nog vara nöjd med din E30. I och med att bilen är 26 år gammal får man minst sagt räkna med att man måste behöva byta/förnya både det ena och andra, både mekaniska och elektriska saker. Antar du kollat denna snabba/kortfattade gundläggande info. betr. E30: Länk Din M40 motorkonstruktionen ingen superhöjdare precis, men sköter man det som det är tänkt har du säkert nöje av den som 30+ are, speciellt med tanke på miltalet som din har. I övrigt, d.v.s. betr. växellåda och bakaxel, har du inget att vara tveksam över, den kör du inte "slut" på vid normalt brukande. E30 modellerna med M40 motorn är inte lika eftertraktade som M20 (6 cyl.) modellerna (kanske inte heller som M10 modellerna) vilket man bör ha i åtanke, men en fin E30, som nämnts ovan, växer heller inte på träd så oavsett M40 kan dom vara värda att kosta på. M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Tack till SL för bra info. Jag köpte bilen när jag var inne på en bilfirma 1995 mest för att jag hade förstått att BMW är en bra bil och som ett impulsköp för runt 100 kkr. I övrigt har jag haft SAAB, Renault, Peugeot, Audi, VW och Volvo. Sedan har den mest blivit stående men besiktigats årligen. Så jag vet egentligen inte mycket om BMW, det är därför jag frågar. Av åtgärderna i din länk har jag råkat ut för och fixat kopplingsläckaget. Temperaturen har börjat svänga men det beror enligt länken på kopplingen till kylarfläkten, den har rimligen inte slitits ut men påverkats av tiden stand, jag gissade på att flödet satts igen eller på vattenpumpen. Kamaxelremmen har sannolikt aldrig bytts ut så det är nog dags att göra det. Bilen har nog körts rätt snällt både av mig och Industriförbundet som ägt den de första 5.000 milen. Din info övertygar mig om att jag skall underhålla den så att den blir en 30+ bil. Den dagen mycket elektronik packar ihop av t.ex en solstorm blir jag tämligen ensam på vägen. |
|
|
Det finns sannerligen många E30 entusiaster där ute "granen" och en solstorm stör garanterat inte entusiasmen och säkert inte heller E30 elektroniken! När du stöter på problem, kolla här på AP el. googla runt, på både svenska och engelska, och du finner garanterat svar på något entusiasmforum! Väl mött på vägen! Tips om du är på Facebook: Länk M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Granen: Det är klart du skall bevara bilen - även om fyrorna inte är lika klassiskt BMW-charmiga som sexorna så är det helt klart en bil värd att bevara. Om du har det intresset så klart. Betänk dessutom att några av de allra mest älskade BMW-modellerna genom tiderna inte var några sexor utan fyror. Eller vad sägs om BMW 2002 Turbo eller M3 E30? Alexander |
|
| Oberoende att mitt förr inlägg blev raderat av moderator så anser jag att FRIFART skall många plus(+) för sitt svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.