|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min är för "gammal" för att platsa i tråden men jag kör i automat om jag kör "eco" och med paddlar när jag vill busa. Väldigt sällan används spaken. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Aldrig Eco pro, gillar inte den slöa gasresponsen. Comfort vid vanlig körning och Sport när det är väg och trafik som tillåter det, plus om det ska köras om på landsväg, det blir lite rappare respons vid omkörningarna. Kanske 15-20% sport-läget, övrig tid comfort. Har adaptiv sportstyrning (heter den så..?) och det är lite lurigt att ligga och softa på comfort-läget och slå på sportläget där styrningen blir trögare och direktare i styrningen, om jag inte tänker på det så blir jag lite överraskad när det kommer en skarpare kurva. Paddlarna använder jag nästan bara för motorbroms, tycker det funkar rätt bra. Om det är seriös buskörning så är de roliga också, men det blir väldigt sällan nu för tiden. Drar över spaken i sportläget ibland dock. |
|
| Körde en del Eco Pro när jag pendlade till jobbet för 2 år sedan (12 mil varje dag). Nu står jag sällan ut med det läget utan kör allt som oftast i Comfort och Sport när man känner för det. Uppskattningsvis 15-20% av tiden. | |
| Jag växlar manuellt nästan hela tiden. Det tog fyra månader innan jag fattade att man kan växla manuellt. Ogillar automat skaffade bara det för att använda när det uppstår köer. | |
| Coldhex, intressant du menar alltså att du växlar manuellt med växelspaken, inte paddlarna? Och gör så nästan hela tiden, det måste nog vara ganska ovanligt. | |
| Jag kör absolut mestadels i comfort, kanske 80-85 % av tiden, resten sport. Eco PRO dödar bilen totalt och används aldrig. Värt att nämna är att comfortläget blev betydligt bättre (rappare) med power kit. Paddlarna används kanske 5-10 % av tiden. Måste säga att bilen som helhet fortfarande känns riktigt bra efter snart 3,5 års ägande. | |
|
På landsväg Sportläge (har tagit bort Sportlägets inställning av motorn) för bättre styrning. Paddlar har jag testat någon gång. Ibland växelväljarn i S-läge. Någon gång kan det bli manuell växling t.ex upp och ner för den branta backen (100 m) till sommarstugan då jag vill åka sakta på ettan. Använder farthållaren mesta tiden, men ska testa LIM igen (inställd på 10 kph över vägens fartbegränsning. |
|
| @Joofa: Ja jag växlar med spaken. Då får man bilen att bete sig precis som man själv vill. Varken sport eller comfort funkar bra. Comfort är seg och laggig. Sport har en irriterande högt varvtal när man släpper på gasen eller på landsväg. | |
|
@Coldhex: Hur upplever du det rent "jobb"-mässigt? Gick från manuell till automat och jag gillar ju egentligen att själv kunna kontrollera växlingen även om jag är supernöjd med lådan i bilen och i de flesta lägen är det ju otroligt bekvämt att låta lådan sköta det. Det jag tänkte på är att det i moderna automatlådor är rejält tilltaget med växlar. Åtminstone min bil vill gärna upp i högsta växeln så fort som möjligt när automaten bestämmer i comfort-läget som jag oftast kör i, och det borde väl bli ett jäkla växlande varje gång man ska upp och ner? Visserligen är bilen rätt dragstark på låga varv, men det är väl en M135 också? Är mest nyfiken för jag skulle vilja vänja mig lite vid paddlarna eller manuell växling på spaken för att kunna nyttja bilens möjligheter mer, men har tänkt att det borde bli ett rätt drygt jobb. Får väl testa lite, men alltid kul att höra hur andra gör och upplever det. |
|
| Det kan bli lite drygt ibland ja, men just nu är det manuella växlingar som gäller kanske tröttnar jag snart. På väg till jobbet med mycket tät trafik tenderar jag att falla tillbaka på automat såklart. Men det är en del grejer med automaten som skulle kunna vara bättre. Jag vill kunna trycka plattan i botten utan att bilen växlar ner. Ogillar hur bilen betee sig när den växlar ner två växlar. Det blir väldigt ryckigt och skrikigt. Min motor är tillräckligt stark ändå, vill jag upp i 7000 varv vill jag avgöra det själv, vill ha en förutsägbar bil. Med automaten kan lite vad som helst hända. Sen har man sportläget i så växlar bilen aldrig upp högre än växel sex. | |
|
Jag ska ge mig ut och ta några längre rundor och endast använda paddlarna för att bli mer van vid dem annat än vid tex omkörningar. Det som blir svårt tycker jag är att automaten så snabbt automatiskt tar över när man legat på en växel länge. Det blir störande tycker jag. Varför blir de så? När automatläget tagit över ser man inte längre vilken växel man ligger på utan bara "D" visas. Hmm, hur tänker ni andra kring detta? |
|
Verdi |
Har du inga paddlar coldhex? Eller föredrar du spaken? Går det att slå av växelindikatorn när man växlar manuellt? Blir distraherad och irriterad av att den hela tiden föreslår uppväxling. Känns som att man gör "fel" om man inte lyder. Vet att det inte är så men otroligt enerverande ändå. |
Verdi |
Joofa, om du för växelspaken åt vänster så kommer du i manuellt läge. Då kommer den inte halka tillbaka till Drive. "Paddlade" genom stan idag bara för att tvinga mig själv. Gick faktiskt riktigt bra. Hade regnat också och man får en helt annan kontroll när det släpper lite om man växlar manuellt. I autoläge så blir det väldigt lynnigt om man står på lite ut från en rondell t ex. Först växlar bilen ner och man får ett kraftigare släpp än man tänkt och sen kan den dessutom växla upp igen för att göra det ännu värre. |
| Verdi, ok tack för tipset. | |
| Verdi, jag kan känna igen mig i irritationen över växlingsindikatorn. Är jag ute och nöjeskör vill jag göra det utan att få pekpinnar från min egen bil. =) | |
|
65% Ecopro och 35% Sport, Comfort använder jag nästan aldrig. Paddlarna använder jag ungefär en gång i veckan max. Körde Ecopro första gången när F30 lanserades på den bilen var Ecopro verkligen en glädjedödare. Styrningen blev trög, gaspedalen märkbart trögare, segare automat och sämre effekt på ac. Undrar om dom har programmerat om Ecopro sen dess eller om det bara var just den bilen. På min märks bara segare växlingar i princip. |
|
|
Clubsport Eco Pro är betydligt bättre programmerat idag. Om jag jämför min F31 2013 med den F31 LCI 2016 som jag har idag så är Eco Pro inte alls lika outhärdlig. Tänker då inte minst på kupén som inte alls blir lika svettig som tidigare. Intressant är också att omställningen från Comfort till Sport har blivit bättre med LCI. På min -13 ryckte gasen till lite grann (tillräckligt för att vara irriterande) när man tryckte på Sport. Det är helt försvunnet på -16. Dessutom tycker jag att styrningen i sportläget idag är mycket skönare än pre LCI. Det blir inte samma stora skillnad, mer subtilt. |
|
|
@Verdi. Jag har paddlarna men jag tycker man tappar bort sig vid stora rattutslag, speciellt i rondeller. Gillar dessutom att köra med en hand på ratten och en på spaken. Har i princip bara haft manuella bilar förut och Volvon är manuell. Håller med om att bilen släpper och rycker vid gas ur rondeller. En M135:a passar inte riktigt med automat känns det som men jag har ändå det av bekvämlighet då det är sjukt mycket trafikkaos i denna stan. |
|
|
Joofa: Körde Västerås-Gävle tor och det var en ren pina när man använde Ecopro. Jag har svårt att få till bra starter från stillastående med Sport om jag vill komma iväg lite smidigt utan att köra med pelle i mattan... Min första bil med automat så det kanske blir bättre! |
|
|
Noterade idag "segling" lr vad den nu kallas som man kan aktivera i eco läget. Riktigt nice när man vill köra snålt, rullar hur långt som helst :) Men jag lär aldrig använda eco mer än max 10% av min körning som det känns just nu. Men har bara ägt bilen i ett par dagar så vem vet. Är van vid att köra ganska aggressivt men imed att bilen är så bränslesnål är det rätt kul att snåla lite och hålla sitt nuvarande snitt :p 100 mil på en tank verkar funka så länge jag fortsätter köra en del längre sträckor som sista dagarna. Känns sjukt efter man kom 60mil på gamla bilen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.