AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.395

Hur ser era vanor ut? – Driving Experience Control, automat samt ev paddlar

Sida 1 av 2
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Två frågor som jag tycker vore kul att höra folks lite kring folks vanor:

Hur fördelar du din körning melllan Eco-pro, Comfort coh Sport? (bortser från Sport+)

Och, använder du nånsin automatens manuella läge och ev paddlar? I så fall när och hur mycket?

Från början när BMW kom med Drivning Experience Control tänkte jag att jaja, det där är väl kul att testa ett par gånger i början men sen kör man väl bara i comfortläget ändå. Jag har nu haft fyra bilar med Driving Exp Contr och måste säga att jag använder det mer än jag trott. Dessutom fördelar jag körningen mellan i princip alla lägen – tror nästan jag ligger på typ 33/33/33% fördelat på Eco pro, Comfort och Sport. Det är beroende på humör, aktuell väg, trafik, om jag har passagerare i bilen etc. Hur och när använder ni andra dessa lägen?

Manuella läget på automaten har jag tidigare mest använt vid omkörningar. 330:n är min första bil med rattpaddlar så här är jag inte lika van, använder det mest vid omkörning och/eller i samband med Sportläget på DEC:n. Hur använder ni paddlar och (sport)automaten?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Kör nog 80/20 mellan Comfort+ och Sport. De 20% sport är mest när jag blir lack på den sladdriga styrningen i Comfort+ läget. Och vägen inte är för stötig. Varje gång jag tänker mig att jag skall köra en långstint med EcoPro så ger jag upp efter någon mil, pallar inte med hur bilen blir i det läget.

Paddlar har jag haft på 4 olika bilar sen mitten av 2000 talet och princip aldrig använt mer än provat lite. Kör hellre spaken i M läge isåfall.. är väl gammaldags men föredrar att växla med spaken.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
Använder eco pro på motorväg med låg fart och lite trafik, typ i Sverige. Man ligger i 110, släpper gasen, bilen frirullar, etc. Rätt skönt. Brukar kombinera detta med LIM-funktionen så att bilen inte går förbi 120 km/h. LIM är en mycket bra funktion, jag gillar den mer än farthållaren!

Sport känns bra på Autobahn när man kör snabbt. Jag brukar låta bilen växla normalt i sportläget, det är styvheten i Adaptive Drive jag vill åt.

Krokiga bergsvägar funkar bra med växelväljaren åt vänster, i sportläget, kombinerat med chassi i comfort.

Paddlarna använder jag mest för motorbroms.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
80% sport och 20% comfort. Sätter alltid på sport när jag kommer ihåg det.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
För det allra mesta komfort. Komfort+ om det är riktigt dålig väg. Sport när jag vill köra mer aktivt på mindre vägar. Aldrig Eco Pro.
Paddlarna och ev manuella läget använder jag ffa vid omkörningar, klicka ner några växlar innan jag drar iväg.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ah, glömde comfort plus. Fantastiskt i låg fart i stan. Känns som en limo även med 20".

/M

Kör alltid i sportläget om det inte är akut bränslebrist, även i min M3. Chassit kör jag i komfortläget inne i stan och sport på lederna omkring.
e3
336
e39520it
520dT -14
10/50/20/20 Comfort+/Comfort/Sport/Sport+
(eco-läget använder jag aldrig. Har aldrig provat!! läs: miljöbov...)

Har inte auto, men med edc får man ju några fina fördelar ändå:)

Gillade i början de två komfort-lägena, men använder mer och mer de två sport...:Bilen blir mer allert.

Har börjat ogilla sävligheten i Comfort-lägena, och kanske speciellt om man som mej som kör på orginal-profil, så blir sport-lägena lagom.

Comfort+ funkar bäst på motorväg. Svänger eller guppar det lite så blir den lite väl lös och får otydligt beteende tycker jag.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kul tråd!

Eco Pro: Vid glidarkörning på mindre landsvägar.

Comfort+: Långresor med familj, typ Sälen eller motsv. Skönt att bara glida fram.

Comfort: Vanliga läget; rätt så ok som Allt-i-allo.

Sport: Högfartskörning på Autobahn - då är det ett måste. Annars väldigt sällan. Det går inte att köra aggressivt med den motorbestyckning jag har; de flesta fordon framför mig förvandlas till traktorer om jag börjar gasa på... :D

----
BMW CS/SC #6212
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Förändras styrningen verkligen? Jag har verkligen försökt märks skillnad på styrningen i sportläget i min bil men kan inte säga att jag märkt någon skillnad alls. Krävs det att man har något särskilt tillval eller någon särskild typ av servo? Eller är det knutet till adaptivt chassi?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Styrningen blir tyngre i sportläget förutsatt att du inte avaktiverat detta i idrive.

/M

e3
336
e39520it
520dT -14
Sleeper08: Märker tydlig skillnad på min rwd, men du som har xdrive har hydraulisk styrning. Vet inte om den kanske fungerar annorlunda.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kör Eco Pro för det mesta...eller Comfort, mer sällan Sport, har provat det några gånger. Skulle bedöma att min fördelning är 50/45/5 (Eco/Comfort/Sport).

En iakttagelse med hänsyn till kommentaren från Sleeper08; på min tidigare F31 icke X-drive märktes tydligt skillnaden mellan Comfort och Sport/Sport+, om inte annat i att styrningen blev märkbart tyngre (på ett "syntetiskt" vis). F31 utan X-drive har elektrisk servo.

På min nya F11 med X-drive märker jag ingen skillnad i styrningen, ö h t så upplever jag skillnaden mellan Comfort och Sport som mindre märkbar på den F11 jag nu kör. Automaten växlar ned ett steg men det är typ den enda märkbara skillnaden.

/J.I
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
e39520et nja det är elservo på min bil. Trodde också att det var hydraulisk förut men blev rättad och utbildad här på forumet, minns ej av vem.

Jacky- verkar som vi delar upplevelsen av styrningen. Men min bil växlar ned två växlar i sportläge och ligger på ca 2500 varv och "väntar på instruktioner". Men det är klart, 20d-motorn har väl större behov av att växla ned än din 30d.

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Eco Pro på långresor, Comfort för pendling och stadskörning och Sport när jag har bråttom (vilket är sällan). Har inte automat eller aktiv ditt och datt så det är väl i princip bara gasresponsen som påverkas.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Eco Pro kan ju ibland vara roligt att bara se som en sport att få så många "extra" kilometer som möjligt. Körde en gång en längre resa med tom A/C:n avstängd för att se hur mycket jag kunde få ner förbrukningen. Blev svettigt, haha.

När det gäller paddlarna - finns det överhuvudtaget någon som använder sina paddlar under största delen av sin körning?
Blev en ovana att använda paddlarna på min 320d, krävs för att ligga på rätt varvtal.

I min M3 så har jag bara fortsatt trots att det finns betydligt mer vrid på låga varv.

Växlar du med spaken eller låter du lådan sköta allt?
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
"Meanwhile Servotronic and variable sport steering reduce steering support."

Måste känna efter :) Bara haft en bil med dessa lägen i 2 dagar :)

Kör i princip bara i Comfort-läget och använder aldrig paddlarna.

Sport och framför allt Sport+ är kul, men blir lite för mycket för vanlig körning.

Paddlarna känns mest meningslösa i vanlig trafik. Skulle i och för sig kunna använda för motorbroms och att själv dra ner växeln vid omkörning men ärligt talat så är inte behovet för det så stort heller.

Det är lite roligt med alla alternativ, men för normal körning hittar man ju ett läge man gillar och håller sig till det.
Verdi
Aldrig eco pro.

På min F31 med adaptivt chassi så tyckte jag bilen blev för stötig i Sport/Sport+ så det blev nog 90% comfort, 5% Sport och 5% Sport+.

På 435d som saknar sportstyrningen tycker jag styrningen är så sladdrig i comfort att jag alltid slår över till Sport. Har dock tagit bort motor/gasresponsdelen via configen så den enda skillnaden är just styrningen.

På M2:an så kör jag lugnt i Comfort tills dess att den fått upp temperaturen. Då brukar jag slå över till Sport för att få lite mer tryck i ljudet och växlingarna. Sport+ tycker jag är lite för aggressivt till vardags så det blir bara ibland. Så säg 20% Comfort, 75% Sport och 5% Sport+?

Har aldrig ens försökt använda paddlarna förut men nu på M2:an försöker jag träna på det ibland. Kommer inte naturligt än dock.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Har bara NORMAL, SPORT och SPORT+

Kör normalt i NORMAL. Inför omkörning där mötande bilar finns (läs: Ej motorväg) kopplar jag över till SPORT. Nedväxling sker så att jag har minst 2000 RPM där kraften finns direkt vid gaspådrag för snabb och säker omkörning.

Paddel för nedväxling vid motorbroms inför möte på smala vägar, nedförsbackar eller farthinder. Efterföljande mjuk gaspådrag gör att lådan efter ett tag återgår till auto-läget.

Kör nästa aldrig i manuellt läge med växelföraren till vänster.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.