AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.664

335D vill inte fungera efter feltankning

Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Tankade dålig diesel och bilen började vitryka och gå dåligt. Bärgade in bilen till verkstad och dom har rengjort tanken bytt filter samt alla injektioner och högtryckspump. Bilen gick i början riktigt men när jag stängde av den så startade den inte igen. Nu har det gått 11 veckor och bilen startar när den är kall men stänger av sig när man gasar fullt. Någon som har varit med om liknande?

Tacksam för all hjälp//Hans

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Får man fråga vad för diesel du tanka o vart?
Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Det kom med lite bensin i dieseln.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket bensin var det?

Är det ett försäkringsärende?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Råkade bli några liter och nej jag får nog betala det mesta ur egen ficka 😢. Har redan kommit upp i runt 50 men bilen går inte ännu. Känns riktigt surt när inte verkstan verkar hitta vart felet är. Har hört att för att vara säker ska tank och alla rör bytas men verkstan sa att detta inte skulle behövas då inga spån hittats i tanken på bilen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Vad jag förstår så är huvudorsaken till haveri, när man råkar få i bensin i dieseln, att bensinen tar bort den smörjande effekten av dieseloljan. Pumpar, ventiler och annat slits betydligt snabbare än normalt.

Så jag förstå att det måste vara mycket svårt att veta vad som behöver bytas.

Hoppas innerligt verkstaden får fason på din bil.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tycker det är för lite bensin för att påverka smörjningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket är "några liter"?
Och i hur många liter diesel blandades bensinen?

Har verkstaden mätt bränsletrycket när den strular?

Felkoder?

Mvh
Johan B

Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Direkt när pumpen blev bytt så gick bilen helt riktigt. När jag slog av bilen så gick den inte att starta igen. Verkstan säger att tryckregulator fastnar i öppet läge så inget tryck byggs upp. Den byttes och bilen startade men den nya verkade också fastna i öppet läge. Nu går det inte gasa på längre utan att bilen tänder en motor lampa och bilen stannar.
Jag har träffat en kille med samma problem men på hans bil byttes ledningar både fram och retur. Något sådant gjordes dock inte på min bil.

Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Felkod när bilen inte startade från första början efter feltankning. Lågt tryck i skenan. Exakt samma kod nu när bilen ej startar. Jag börjar tro nya pumpen strular men sånt måste väl vara garanti

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket är "några liter"?
Och i hur många liter diesel blandades bensinen?

Mvh
Johan B

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Johans fråga är högst intressant. För om du bara fått i "någon liter" bensin ska de inte behöva påverka i den utsträckningen du nämner.
Kan du uppskatta procentuellt hur mycket bensin vs diesel som fanns i tanken när detta skedde?
Hur och när upptäckte du att du fått i bensin i stället för diesel?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
verkar ju uppenbarligen ha nått med bränsletrycket att göra. E bilen stendöd eller står den o hackar när du försöker starta?
Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Den startar inte när den är riktigt varmkörd. Ibland får man gnugga länge och när den startar går den riktigt på engång.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför är det så svårt för dig att berätta mer ingående vad som egentligen har hänt?
Trollvarning på TS tycker jag..Men kan ju ha fel..
Ni
962
Nip
320i-04
@Haas: Om man i själva verket tankat fullt med fel bränsle är det väl lite mer pinsamt förmodar jag.

Vem tankar bara några liter för övrigt.

Ta värsta scenariet och ge tips ändå kanske, vad som finns att göra?

Med tanke på allt av givare som finns i bilarna idag är det ju nästan konstigt att man inte har givare ifall bensin och bara vägrar starta eller liknande. Konsekvenserna är ju så stora vid sådant missag som det verkar.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Registrerad 2016-08-04 22:08 (För 3 dagar sedan)
Hu
7
Husseman
Bmw M5 E60
Bmw 335D
Bmw X1
Glöm att jag frågat verkstaden får felsöka själva dom har ändå tagit på sig jobbet. Ville bara försöka hjälpa om någon vänlig själ hade råkat ut för liknande fenomen. Mängden bensin har ju inte med saken att göra längre då tank är rengjord och pump injektorer mm är bytta.

Tack för svaren

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, om du kört motorn med ren bensin kan väldigt mycket mer ha tagit stryk än om du bara haft i tre-fyra liter i en i övrigt full tank!

Varför är det så svårt att berätta vad som egentligen hände?
Det är en viktig del av nödvändig fakta för vidare felsökning.

Mvh
Johan B

Ni
962
Nip
320i-04
...och om tråden skall hjälpa någon annan i framtiden är det viktig info....det är ju så AP är en resurs också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.