AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.941

Knarr från gummilister

Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Hej,

Har en estorilblå 120D med m-sport och mycket godis som sportautomat, adaptivt sportchassi, HK-ljud, sollucka, elstolar mm. Uttagen strax före faceliften vilket jag faktiskt är glad för - pre-facelift har mycket mer attityd, men detta är ju min högst personliga åsikt.

Det är min andra F20 och jag är verkligen kanonnöjd... med ett undantag - det "knarrar" om dörrlisterna när jag t ex kör över ojämna fartgupp. Problemet försvinner på vintern men så fort det blir lite varmare så är ljudet tillbaka.

Någon som känner igen sig i detta?

Hade bilen inne på första servicen nyligen och då konstaterade man att ljudet kom just från listerna och man behandlade dessa med silikonborttagningsmedel. Det blev lite bättre men ljudet är tyvärr fortfarande kvar.

jag inbillar mig att efter attt ha använt silikonboorttagning så borde man kanske gå på med något som "smörjer" listerna...

Någon som ahr erfarenhet av detta och kan dela med sig av sina erfarenheter? Alla tips emottages tacksamt.

//Uffe

//Uffe
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Smörjer mina med glid stick köpt på BMW
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Citerar mig själv från en tidigare tråd med liknande innehåll:

"Gucka med silikon i brukar göra det värre, som du redan erfarit...

Jag har använt BMW:s gummimedel (är en schampo-liknande konsistens) med framgång för att bota knarrande lister. Kostar inte så många kronor heller och är väldigt drygt.
Se till att göra rent från silikonkletet först bara - t ex. gnugga med en trasa med tändarbensin eller liknande, innan du smörjer in listerna igen med "rätt medel".

BMW:s medel:

"Gummivårdsmedel"
Art.nr. 83 12 2 288 909

Jag betalade 73 kr med BMWCS-rabatt (10%) för ett knappt år sedan.
Flaskan är väl typ 400 ml. och väldigt dryg - applicerar den på en liten bit skumsvamp och gnider ut på listerna och låter det torka till lite."

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
JJ
2
JJSH
BMW 316i-00
Tack för tipsen!!
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
Tack för tipsen!

Köpte gummivårdsmedlet på BMW och det blev ytterligare bättre, men inte helt bra... hade dock en känsla av att resterande ljud inte härstammade från listerna... kollade lite till... hade på 5-56 smörjmedel på låsmekanismen på bakdörrarna... och Voila! Helt tyst - herre jösses vad skönt ;-))
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Har också problem med knarr i dörrarna.
På min gamla E61 räckte det med grumme tvättsåpa och det var borta men på 1an verkar det vara svårare att få bort. Ska prova 5-56 i låsen och se om det hjälper.
Har haft krångel med detta med! Hade en 118d 2012 där det inte hördes ett knäpp från listerna vid ngt tillfälle under de tre år jag hade den. Bytte sedan till en 118d LCI 2016 och så fort det blev över 15° så började det knarra. Varit inne på BMW 2 ggr för detta. Senast satte de transparent tejp i dörrgångarna. Har fått hintar om att jag tvättat bilen med icke lämpligt tvättmedel osv. (använder samma bilschampo som tidigare) Min teori är att man faktiskt använder gummilister i sämre kvalitet på de nyare bilarna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Silikonmedel är redan avhandlat, ffa för det stänger porer på gummi som är ett poröst naturmaterial. Försvarets hudsalva är bättre el BMW:s medel.

Problemet handlar om leveransvax, rekond. Medlen innehåller kalk som när det torkar trängt in bakom hörn och vrår får gummi att börja gneka, det torkas ut. Torkar man med en fuktad trasa eller microfriberduk före insmörjning håller det längst. Gummit håller mycket sämre kvalitet om man inte tar bort kalket..

Så till 5-56. Det drar till sig fukt och smuts. Inget fel i det. Jag provade det i en dålig LMM en gång men illa kvickt fick jag spraya elektronikrengörare istället som löser smuts och tar bort fukt. Tänkte använda det i dörrlåsen men där ska det vara grafitfett. Grafitfett alt i sista hand WD40 är rekommenderat

Trevlig helg

Asken
Visa användare
92
uffeolby
Volvo S80 2.4D -07
@Asken

Grafitfett - var och i vilken form får man tag i detta?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det ska du ha inuti lås främst. Grafitolja. Finns på OKQ8 bredvid olika isspray. Har man de i innan vintern kan låsen aldrig frysa... Hjälper inte hudsalva el BMWmedel alt stearin från ett ljus så ta grafitoljan.

Mvh
Asken
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har använy vaseline och det har funkat fint
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.